Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
17.02.2015, 16:59

Najviac špekulantov je na západe Slovenska. Pozrite sa, ako zarábajú

Ľudia špekulú, ako zarobiť peniaze "zadarmo". Pozrite sa, čo zistili poisťovne.

Ľudia radi ušetria na hocičom. Radi však aj zarobia. Aj na tom, čo im nepatrí alebo sa im nestalo. O tom, že špekulantov je v našich radoch dosť, hovoria aj informácie z poisťovní.

Napríklad Allianz zaznamenala počas minulého roka až vyše dvetisíc špekulatívnych pokusov o získanie peňazí na základe poistky, v prípade Generali to bolo vyše šesťsto pokusov. Tím vyšetrovateľov Allianz tak ušetril poisťovni rekordných viac než šesť miliónov eur, Generali vyše dvoch miliónov eur.

Špekulatívne a nekalé praktiky poisťovne Generali a Kooperativa najčastejšie odhaľujú v oblasti poistenia áut. Takýchto prípadov má poisťovňa Generali na stole až 91 percent zo všetkých špekulantských zámienok.

Ďalej ľudia špekulujú najmä o poistení majetku a zodpovednosti za škodu. „To tvorí zvyšných deväť percent zo všetkých prípadov,“ povedal hovorca Generali Milan Janásik.

Počet podvodov súvisí podľa hovorkyne Kooperativy Miriam Fuňovej aj so sezónnosťou: „V dôsledku poveternostných podmienok častejšie vznikajú škody na majetku, a tak sa špekulanti snažia tento stav využiť v domnienke, že fingovaná škoda ujde pozornosti poisťovne.“

Z hľadiska regiónov zaznamenali v Generali v minulom roku najviac špekulantských pokusov o získanie poistného plnenia, na ktoré klient nemal nárok, v Bratislavskom  kraji. Kooperativa mala najviac podnetov za rok 2014 z oblasti západného a severozápadného Slovenska. Allianz zas najviac podozrivých prípadov vlani preverila v Žilinskom a Banskobystrickom kraji.

Čo odhalili poisťovne

1. "Najdrahší" podvod

Vlani vyšetrovací tím poisťovne Allianz odhalil podvod s najvyššou uchránenou sumou – až dva milióny eur. „Išlo o poistenie, ktorým si klient poistil svoj majetok na všetky riziká. Podnikateľ nahlásil poistnú udalosť, pri ktorej si v dôsledku poškodenej technológie nárokoval na plnenie poškodených potravín, zariadenia a zmareného zisku z dôvodu prerušenia prevádzky,“ povedal hovorca Artur Šturmankin.

Vyšetrovateľom sa však hlásenie zdalo podozrivé. A tak zistili, že technológia bola poškodená ešte dávno pred uzatvorením poistenia, čo podvodník zamlčal a škoda, samozrejme, nevznikla tak, ako nahlásil poisťovni. Poistné teda podnikateľovi vyplatené nebolo.

2. Kuriózny prípad

Kuriózny bol prípad, keď klient nahlásil po povodniach poistnú udalosť, pri ktorej malo prísť k poškodeniu pivnice. Počas obhliadky poisťovňa zistila, že si telefonicky poistil drevenú chatrč na poistnú sumu 33-tisíc eur a navyše sa v nej ani žiadna pivnica nenachádzala,“ opísal Janásik.

3. Nafingované parkovacie škody

Pri poistení áut sa poisťovne často stretávajú s nafingovanými takzvanými parkovacími škodami. „Stretli sme sa s prípadom, keď klient kúpil už poškodené vozidlo v zahraničí a chcel financovať jeho opravu prostredníctvom poistného plnenia z havarijného poistenia. Nahlásil škodu, ktorá mu údajne vznikla pri parkovaní, avšak vyšetrovaním poisťovňa zistila, že poškodenia nekorešpondujú s opísanou škodou,“ povedal hovorca Generali Janásik.

4. Ukradnuté autá

Nezvyčajné nie sú ani podozrivé žiadosti o uhradenie poistného za ukradnuté alebo stratené autá. Poisťovne však nie zriedka pri pátraní po autách zistia, že sa nachádzajú v zahraničí, kam ich možno vyviezli sami majitelia, ktorí si škodu nárokovali.

Poisťovňa Allianz sa stretla s prípadom, keď si poistený nárokoval 25-tisíc eur. V Nemecku si kúpil ojazdené auto v hodnote približne desaťtisíc eur a keď pri poistení zistil, že v prípade totálnej škody by zaň mohol od poisťovne získať niekoľkonásobne viac, rozhodol sa ho podľa hovorcu Allianz Artura Šturmankina úmyselne poškodiť. „Z obavy o svoje zdravie vozidlo nezdevastoval počas jazdy. Spolu s kamarátom auto zdemolovali nárazom vysokozdvižného vozíka a vrak pristavili k stromu, kde simulovali náraz,“ povedal. Vyšetrovatelia však na mieste zbadali, že na náraze čosi nesedí, a tak im peniaze z poistky poisťovňa nevyplatila a prípad vyšetruje polícia.

5. Klamať na úrazoch? Žiadny problém

Ľudia nemajú problém fingovať ani úrazy. Pri životnom poistení v Generali evidujú špekulácie najmä pri ľahších diagnózach, akými sú vyvrtnutia kĺbov, natrhnutia šliach či pomliaždeniny. V podozrivých prípadoch však poisťovňa od zákazníkov žiadala röntgenové snímky. „Poškodení ich buď následne nedoručili, alebo snímky hlásené diagnózy nepotvrdili. Zaznamenali sme dokonca diagnózy, ktoré neexistujú, alebo ich výskyt nie je možný súčasne s ďalšími nahlásenými zraneniami,“ reaguje Janásik.

Podozriví z nekalého konania podľa neho nie sú však len konkrétni klienti, ale i lekári, u ktorých evidujú sporné diagnózy. Poisťovňa podľa jeho slov eviduje aj prípad, keď sa žiadateľ snažil získať poistné plnenie pre prípad dožitia poistnej zmluvy zo susedovej poistky. „Zdanlivo prefíkaný sused s úplne identickým menom požiadal o výplatu plnenia s nádejou, že mu na to bude stačiť totožné meno. Na základe overenia totožnosti poisťovňa zistila, že nesedia rodné čísla a sused sa chcel obohatiť na cudzí účet,“ dodal.

Súvisiace články

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.