Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
25.03.2015, 00:00

Pri nehodách zlyháva najmä človek

Profesor Katedry leteckého inžinierstva Leteckej fakulty v Košiciach Jozef Považan o príčinách leteckých nehôd.

Niektoré nízkonákladové spoločnosti servis svojich strojov podceňujú, tvrdí v rozhovore pre HN profesor Jozef Považan z Leteckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach.

 

Čo môže byť príčinou náhleho klesania lietadla nad Alpami?

Lietadlá začínajú klesať už dlhšie predtým, než dosiahnu letisko, kam smerujú. V tomto prípade však klesali prudšie, ako by mali, teda ešte pred dosiahnutím cieľového letiska. Nemohlo dôjsť k výpadku oboch motorov naraz. To by lietadlo padlo takmer okamžite. Mohol vysadiť len jeden motor, ale aj v tom prípade by si lietadlo dokázalo udržať letovú hladinu. Mohlo za tým byť čokoľvek, zlé počasie, strihy vetra, zlyhanie ľudského faktora.

Lietadlo malo 24 rokov, nezohral úlohu aj vek?

Lietadlá prechádzajú generálnymi opravami každých desať rokov. Toto lietadlo teda generálnu kontrolu absolvovalo pred štyrmi rokmi. Pri generálke sa kontroluje všetko, vymieňajú sa prístroje, kontrolujú sa krídla a celý trup. Lietadlo, pokiaľ je dobre postavené a pravidelne kontrolované, dokáže lietať bez problémov 30 rokov. Toto patrilo nízkonákladovej spoločnosti. Tie, bohužiaľ, zvyknú niektoré postupy a kontroly zanedbávať.

Čo sa stane s lietadlami Airbusu teraz?

Všetky stroje A 320 rovnakého typu budú musieť byť dočasne uzemnené, kým sa nezistí aspoň predbežná príčina nehody. Nepredpokladám však, že by to malo trvať dlhšie ako tri týždne. Lietadlá tohto typu sú chrbtovou kosťou väčšiny európskych leteckých spoločností.

Dá sa predpokladať, ako bude prebiehať vyšetrovanie?

Najskôr musia na miesto dôjsť záchranári a pátrať po tých, čo prežili. Potom pátracie tímy začnú prehľadávať trosky a hľadať čierne skrinky. Tie sú dve a nachádzajú sa v chvoste lietadla. Jedna zaznamenáva rozhovory pilotov v kokpite, ďalšia zaznamenáva takmer všetky technické parametre lietadla. Skrinky sú pevne konštruované a veľa vydržia, zvládnu aj oheň. Po získaní dát bude jasné, čo spôsobilo tragédiu. Či teda šlo o zlyhanie človeka alebo techniky.

Môžeme určiť, kto bude nehodu vyšetrovať?

Nehoda sa stala na území Francúzska, zúčastnia sa na jej vyšetrovaní spolu s Nemeckom, odkiaľ lietadlo pochádzalo. Vyšetrovatelia spoločne vytvoria medzinárodnú komisiu a budú tento incident spoločne vyšetrovať. Zároveň hneď uzemnia všetky stroje A 320. Ak budú skrinky v poriadku, vyšetrovanie prebehne veľmi rýchlo. Stačí vytiahnuť údaje z čiernych skriniek a postupne ich analyzovať. Komisia zistí, či išlo o zlyhanie techniky, alebo o ľudský faktor. V deväťdesiatich percentách prípadov však zlyháva práve ľudský faktor.

Aký bol posledný veľký incident spoločnosti Airbus?

Poslednou nehodou bol let spoločnosti Air France 447 zo Sao Paula do Paríža. Lietadlo s vyše dvesto ľuďmi na palube sa zrútilo chybou pilotov do vôd Atlantiku. Vtedy čierne skrinky lokalizovali až po dvoch rokoch. Medzi obeťami boli vtedy aj Slováci.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.