StoryEditor

Žlté vlaky narazili. Na Ficov balíček i kapacity

23.11.2015, 23:00
RegioJet chce skončiť na najvyťaženejšej trati. Štátny dopravca pritom v posledných týždňoch predával aj dvojnásobne drahšie lístky.

Keď v apríli minulého roka oznámil RegioJet cenu, za ktorú chce voziť cestujúcich na trati Bratislava – Košice, mnohým spadla sánka. Lístok za deväť eur bol pri vtedajších cenách z roviny sci-fi. Český súkromník však nepreháňal. V tom čase vetril na najvyťaženejšej slovenskej trati dobrý biznis. Zastarané vozne, pomerne vysoké ceny a nepružný štátny moloch mu dávali veľkú šancu na úspech. To by sa však nemohli udiať dve zásadné veci, ktoré otočili vnímanie príťažlivosti celej trate – Ficov balíček, ktorý umožnil cestovať študentom a dôchodcom zadarmo a problémy s kapacitou, ktoré český dopravca musel riešiť.

Cenová vojna

Aj keď sa vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko pred príchodom RegioJetu zastrájalo, že k cenovej vojne sa neuchýli, nestalo sa tak. Minimálne nie pri IC-čkách. Kým pred príchodom Čechov na trate sa najlacnejšie lístky na IC-čko predávali za zhruba 20 eur (na ceste do Košíc, bez vernostnej karty), po zvýšení konkurencie ste lístok mohli kúpiť aj o polovicu lacnejšie.

Z cenovej vojny však ako prvý vycúval práve štátny dopravca. „V záujme eliminácie dosahov a možných strát je nevyhnutné prijať opatrenia na strane nákladov,“ vysvetľoval v marci tohto roka pre HN generálny riaditeľ ŽSSK Pavol Gábor. Spoločnosť zoškrtala počet IC-čiek zo 41 na 25 a uvoľnila tak v niektorých časoch miesto českému dravcovi.

Pohľad do cenníkov

Uvoľnil mu miesto, ale ten to nedokázal na 100 percent využiť. Postarala sa o to nehoda v marci, keď sa na Hlavnej stanici v Bratislave vykoľajil rýchlik RegioJetu. Z bezpečnostných dôvodov tak musel český dopravca zmenšiť počet vozňov v súprave. Kým predtým bežne chodievalo aj 10 vozňov a jedálenský vozeň, po novom to bolo už len šesť-sedem vozňov bez jedálenského. Nemohol tak reagovať na rastúci záujem cestujúcich a disponoval tak menšími kapacitami.

Ako sa to v praxi premietlo do cien? Veľa napovie pohľad do cenníkov na tento piatok – 27. novembra. Kým lístok na večerný žltý vlak nekúpite, keďže je vypredaný, štátny dopravca predáva najlacnejší lístok na IC spoj za 23 eur. Teda za takmer rovnakú cenu ako súkromník do biznis triedy. Paradoxne tak predáva za vyššie ceny ako pred príchodom súkromníka. Môže si to totiž dovoliť, v danom časovom slote vlastne nemá konkurenciu.

Kto z koho

RegioJet poukazuje na to, že problém s obmedzením vozňov už vyriešil. „Zavinenia na strane vozového parku sa po zdĺhavom nezávislom vyšetrovaní nepotvrdilo a my sme boli od začiatku jesene pripravení súpravy predĺžiť – a to od nového cestovného poriadku dokonca až na 13 vozidiel,“ konštatuje pre HN hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj. Jedným dychom však dodáva, že ani toto rozšírenie kapacít nevyrieši hlavný problém – vysoké percento zákazníkov, ktorí cestujú zadarmo.

Kým štátny dopravca si môže pri IC-čkách dovoliť zvyšovať ceny, RegioJet argumentuje tým, že podobný krok by mu u cestujúcich neprešiel. Už rovnaká cena ako pri ZSSK by vraj cestujúcich vyhnala k štátnej konkurencii. „Zvýšenie cien cestovného napríklad o 25 percent by znamenalo odchod 25 percent cestujúcich,“ predpokladá Ondrůj. Aj preto sa český súkromník rozhodol, že v prvej tretine budúceho roka odíde z hlavnej trate. Podľa šéfa RegioJetu Radima Jančuru by tak jedinou možnosťou, ako odvrátiť tento krok, bolo ukončenie podpory stratových IC-čiek.

Ministerstvo vyčkáva

Ministerstvo dopravy zatiaľ vyhodnocuje situáciu na trhu. „Zmeny v nastavení IC vlakov sa urobili naposledy na jar tohto roku a aktuálne čakáme na výsledky týchto opatrení,“ vysvetľuje hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Aj v prípade, že žlté vlaky odídu z hlavnej trate, je štát pripravený zaplniť vzniknutú dieru na trhu. „Spoločnosť pána Jančuru dnes zabezpečuje približne 2,6 percenta vlakov, ktoré sú každý deň na Slovensku vypravované. Štát garantuje dostatok vlakov pre všetkých ľudí, ktorí majú záujem cestovať po Slovensku,“ konštatuje Kóňa.

01 - Modified: 2007-11-18 15:39:00 - Feat.: 0 - Title: ENERGIA: Grécko a Turecko otvorili plynovod z Kaspického mora
01 - Modified: 2024-04-23 20:11:07 - Feat.: - Title: Experti krotia Zelenského nadšenie. Kľúčové otázky o americkej pomoci sú dve: Kedy a ako sa prejaví? 02 - Modified: 2024-04-22 12:24:40 - Feat.: - Title: Vallov údiv: Primátor Bratislavy to prehnal a už to asi aj vie (komentár) 03 - Modified: 2024-04-19 11:31:18 - Feat.: - Title: Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty 04 - Modified: 2024-04-18 14:00:59 - Feat.: - Title: V Bratislave sa poobede tvoria kolóny, zdržíte sa aj 20 minút 05 - Modified: 2024-04-19 12:52:07 - Feat.: - Title: V Bratislave vznikne veľký parkovací dom pre takmer 500 áut. Má slúžiť aj tým, ktorí smerujú do centra mesta
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. apríl 2024 07:04