Súkromný dopravca cestujúcich zaujal. Taký je výsledok prvého dňa súboja dvoch železničných dopravcov na top slovenskej trati Bratislava – Žilina – Košice. InterCity vlaky českého RegioJet-u v prvý deň spustenia tejto linky boli plnšie ako IC spoje Železničnej spoločnosti Slovensko. Kým prvý z dopravcov mal v priemere podľa prepočtov HN 76-percentnú priemernú obsadenosť, štátny dopravca ich mal plné len spolovice. „Dnes sa cestujúci rozhodli pre nás. Chcú proste cestovať v modernom štýle, so servisom a v čistote,“ konštatoval majiteľ spoločnosti Radim Jančura.
Takmer 2300 cestujúcich
V prvý deň sa vlakmi súkromného dopravcu zviezlo celkovo 2290 cestujúcich. Podarilo sa mu vypredať nielen večerný spoj z Košíc do Bratislavy, ale aj z Bratislavy do Košíc. Takmer vypredaný mal aj vlak z Košíc tesne pred obedom. Jeho vstup na túto trať však nebol ideálny. Hneď na úvod sa v žltých vlakoch vyskytli viaceré nedostatky. Hneď prvý spoj súkromný dopravca vypravil bez jedla v reštauračnom vagóne, bez možnosti pripojenia na Wi-Fi či bez funkčného vykurovania v jednom z vozňov. Okrem toho jeho vlaky meškali. Nedostatky si priznáva i samotná spoločnosť. „Niektoré sme odstránili už počas dňa,“ povedal Jančura. Spoločnosť sa svojim cestujúcim ospravedlnila i na sociálnych sieťach. Nedostatky sprevádzali spúšťanie Jančurových vlakov i na trati Praha – Ostrava v septembri pred troma rokmi. Tiež škrípali služby či nefungovala klimatizácia. Problémy s klimatizáciou mal mať aj vlani v lete, keď niektoré svoje vlaky rušil a posielal svojich cestujúcich k iným dopravcom.
Čítajte viac:
Konkurenčná Železničná spoločnosť Slovenska konkrétne počty cestujúcich povedať nechcela. Jej hovorkyňa Jana Morháčová konštatovala, že jej päť vlakov počas včerajšieho dňa mali približne polovičnú obsadenosť. „Najvyťaženejšie boli popoludňajšie spoje z východného Slovenska do Bratislavy,“ povedala Morháčová, pričom dodala, že niektoré ich vlaky majú vyššiu kapacitu sedadiel v porovnaní so súkromným dopravcom. S prvým dňom súboja so súkromnou spoločnosťou je firma spokojná, pričom zdôrazňuje, že jej IC vlaky prišli do cieľa bez meškania. Aj štátny dopravca vo svojich vlakoch zmenil poskytovanie služieb. Jeho zákazníci už tiež dostanú balenú vodu alebo si môžu vybrať niektoré druhy jedál za menej ako jedno euro.
Takúto reakciu pozitívne ohodnotili i niektorí odborníci. „Som vcelku milo prekvapený, že sa Železničná spoločnosť pod tlakom rozhýbala,“ konštatoval šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.
Odborníci: vyhráva zákazník
Odborníci na dopravu hodnotiť prvý deň fungovania novej situácie nechceli. Podľa bývalého šéfa štátneho dopravcu Pavla Kravca prvý deň súboja vyhrali obe spoločnosti. RegioJet tým, že spustil prevádzku, štátne IC vlaky zas tým, že zvládli zmeny. Vo všeobecnosti však podľa nich platí, že súboj medzi súkromníkom a štátnym dopravcom vyhráva zákazník. Ako povedal šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej, pre ľudí to bude znamenať lepšie služby.
Čo RegioJet-u na úvod nevyšlo
1. Pre technické problémy počas prvej jazdynefungovalo Wi-Fi. Cestujúci sa taknemohli pripojiť nielen k internetu, ale ani do intranetového palubného systému.
2. Hneď z Bratislavy do Košícv jednom z vozňov nefungovala klimatizácia. Personál tak zákazníkov presúval na iné miesta. Pri Vrútkach sa pokazila klimatizácia aj v ďalšom vozni.
3.Chaos s označením vozňov. Hneď na úvod pri nástupe v Bratislave, ale aj v Košiciach ľudia hľadali správne miesta. Museli sa pýtať stewardov, ktorý vozeň je ten, kde majú správne miesto.
4. Na prvej ceste ostali cestujúci hladní.V reštauračnom vozni vypravenom z Bratislavy nebolo jedlo. Zákazníci si mohli kúpiť len nápoje.
5. Meškanie prvých spojov na oboch linkách. Viac sa oneskoril prvý vlak z Košíc do Bratislavy.Prišiel s 25-minútovým meškaním.