StoryEditor

Matador v Rusku bude robiť aj pre Mercedes

10.06.2013, 00:00

Ruský závod slovenskej Matador Group si pripísal ďalší úspech. Získal novú zákazku od lukratívneho klienta. "Máme schválené z centrály spoločnosti Mercedes, že budeme dodávateľom nosníkov prístrojových dosiek pre Mercedes Sprinter, ktorý sa začína vyrábať v Nižnom Novgorode," potvrdil pre HN Viktor Jankura, riaditeľ závodu Matador Automotive Rus. Matador, ktorý spoluvlastní podnikateľ Štefan Rosina, mal doteraz jedného kľúčového klienta. Je ním Volkswagen Rus, ktorý vyrába modely značky Volkswagen a Škoda. Nový odberateľ, ktorým je Mercedes, by mal zvýšiť ročné tržby o štvrtinu zhruba na päť miliónov eur. Zároveň to vytvorí priestor na zvyšovanie počtu pracovníkov v budúcnosti. "Výška investícií a kapacita budú závisieť od našej schopnosti získať zákazky. Očakávam však, že to bude približne 150 až 200 ľudí do dvoch rokov," povedal v rozhovore pre HN Štefan Rosina.
O pracovných miestach sa rozhoduje práve teraz. "Čo sa týka ďalšieho rozvoja, chceli by sme rozšíriť naše dodávky aj o ďalšie diely pre VW Rus, momentálne sa vedú rokovania," povedal Jankura. Matador chce spustiť sériovú výrobu pre Volkswagen v úvode júla. Na začiatku má pracovať jedna zmena, neskôr má pribudnúť ďalšia. Zákazka od Mercedesu môže prispieť k tomu, že postupne pribudne aj tretia zmena. Sériová výroba pre prémiovú značku sa má začať na prelome septembra a októbra.
Úspech Matadora v Rusku je výsledkom rastúceho dopytu a investičného rozmachu. "Rusko ako jedna z krajín BRIC má obrovský potenciál, je to vidno aj na tom, že tam expandoval Volkswagen," hovorí Tomáš Menčík, analytik spoločnosti CYRRUS. Prispela k tomu aj ruská vláda, ktorá sa už niekoľko rokov snaží pritiahnuť svetové automobilky. Robí to investičnými stimulmi, ale aj 30-percentnými dovoznými clami. "Znamená to, že ak niekto v Rusku nemá výrobné miesto, jeho auto je nepredajné. Výnimkou sú len drahé autá," povedal pre HN prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Jaroslav Holeček, ktorý v Rusku niekoľko rokov pôsobil. Preto si najvýznamnejší výrobcovia áut postavili v tejto krajine svoje závody. "Zároveň sa automobilky museli zaviazať, že zabezpečia rozvoj lokálnych subdodávateľov," hovorí Holeček. Ruský trh bude podľa neho rásť každoročne najmenej o desať percent.
Iní slovenskí dodávatelia sa zatiaľ v Rusku veľmi nepresadili. Výnimkou sú len nadnárodné firmy, ktoré majú svoje závody v oboch krajinách. Napríklad žilinská Kia má sesterský závod v kaliningradskej oblasti. Podľa Michaela Choo z komunikačného tímu Kia Motors Corporation momentálne nové investičné zámery nemajú. Podľa Holečka však Rusov netreba vnímať ani ako konkurenta. "Tie fabriky vyrábajú len pre Rusko, pracovná sila tam nie je lacná a nie je taká kvalifikovaná ako na Slovensku," hovorí.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
16. apríl 2024 08:06