StoryEditor

V kríze sa verí pivu. A Jamesovi Bondovi

21.05.2013, 00:00

„Vodka Martini, James? Nie, vďaka, pre mňa Heineken.“ Nenápadná replika v najnovšej bondovke Skyfall prevrátila naruby skalných, ktorí sú zvyknutí na Jamesovo „zatrepať, nemiešať“. A hoci sa môže zdať, že agent s licenciou zabíjať sa pomaly mení na agenta s licenciou predávať, v realite to funguje. Heineken vystrelil v najnovšom rebríčku BrandZ Top 100 obľúbenosti značky piva. A pomohol celkovo sektoru, aby rástol najrýchlejším tempom. Dokonca od začiatku krízy.

Nemiešať, napeniť
Heineken dal za bondovskú namotávku pre spotrebiteľov až 45 miliárd dolárov. Vyplatilo sa. Kým za zviditeľnenie si priplatili aj iné a vekovo úctyhodnejšie ikony ako Sony, Coca-Cola, Swarovski či tradičná bondovská značka hodiniek Omega, ani jednej to v zhodnotení nepomohlo tak, ako Heinekenu. Medziročne vystrelil o 36 percent a dnes by trh za jeho značku dal minimálne 8,2 miliardy dolárov, čím je v top trojke svojej kategórie.

Niekto to rád chladené
Hodnota pivných značiek sa, samozrejme, zďaleka nemôže porovnávať s najsilnejšími značkami BrandZ Top 100, ktoré má tradične technologický sektor. Kým ich celková hodnota je 625,9 miliardy dolárov, pivné značky v rebríčku majú len desatinu z toho, 63,3 miliardy. Napriek tomu medziročne vzrástli o viac ako tretinu, kým v IT klesli o percento. A ak to porovnáme so začiatkom recesie v roku 2008, čísla sú ešte ohromujúcejšie. Pivné značky vzrástli z 23 porovnávaných kategórií Millward Brown Optimor najviac, o 82 percent.

Pivárov však neťahajú dopredu len emócie, kde popri filmoch sú to hlavne športové zážitky, s ktorými je pivo neodmysliteľne spojené. Svoje robí aj lacnejšia voľba v kríze a hlavne expanzia na rýchlo rastúce trhy. „V prípade piva sú najväčším ťahúňom kategórie trhy Latinskej Ameriky a Číny,“ hovorí Martin Urbaník, Millward Brown Area Manager pre Slovenskú republiku. Napríklad brazílsku Brahmu potiahol kontinent, futbal, no stavila aj na známe a krásne tváre. Reklamu jej robí herečka Megan Fox. Piaty najväčší výrobca piva patriaci do impéria Anheuser-Bush InBev tak zvýšil hodnotu značky o 61 percent. Jej cena na trhu je dnes štyri miliardy.

„Potravinárstvo vykazuje veľkú stabilitu v čase. Dopyt je veľmi konštantný. Vďaka tomu potravinárske firmy rastú aj v kríze,“ podotýka analytik Next Finance Jiří Cihlář. Podobne silný rast si tak zabezpečili aj značky Stella Artois či Skol.
Slávka Boldocká

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 05:43