StoryEditor

Tatranci sa v lete hotujú prekonať dvadsaťročný rekord

17.06.2013, 00:00

Tatranci cez víkend trojdňovým juniálesom zábavy a tentoraz i netradične horským behom otvorili letnú turistickú sezónu. Väčšina očakáva podobné výsledky ako vlani. Ak by im to vyšlo, budú si môcť tlieskať. Minulé leto prekonaním ponovembrových čísel návštevnosti bolo totiž rekordné.

Drahšie budú lanovky
Ceny ubytovania a stravovania by sa pritom zvyšovať nemali. "Hotelieri zdvihli ceny v priemere o desať percent, ale už pred zimnou sezónou," vysvetľuje šéfka Združenia Vysoké Tatry Bibiána Dzurillová, ktoré robilo predsezónny monitoring cenníkov. Zahrnulo doň všetky typy zariadení od ubytovní, penziónov až po hotely. "Zvyšujú sa len ceny niektorých služieb, o ktoré je záujem, a naopak, stagnujú ceny tam, kam sa ľudia v lete nehrnú, napríklad do múzeí," dodala. Najväčší tatranský hráč, spoločnosť TMR, napríklad zvýšil cestovné na lanovky od pol eura do dvoch eur. "Ceny sú nastavené tak, aby ľudia prišli, preto sa nimi hýbať veľmi nedá," hovorí riaditeľ hotela Patria Jozef Bendžala. S Dzurillovou sa zhoduje, že ich výšku určuje konkurencia regiónu V4, a v tej by Tatry mali obstáť. V4 má byť zároveň hlavným trhom, skadiaľ Tatry prijmú drvivú väčšinu hostí.

Optimisti
Optimistické očakávania má aj šéf ubytovne Biela Stopa v Tatranskej Lomnici Viliam Petrík. "Napriek posledným zimným investíciám Tatry ostávajú dominantne letnou destináciou. Ľudia prídu," hovorí. Skôr ako počasia sa obáva nedostatkov ľudskej činnosti. "Ak sa za rok na turistickej dani v meste Vysoké Tatry vyberie takmer milión eur, nevidno ich. Len za pätinu tejto sumy by sa tu mali chodníky blyšťať, no okolie je, naopak, v žalostnom stave," myslí si. Pri návšteve Liptovského Hrádku či Prešova však podľa Petríka vidno, že okolie dá upraviť a spríjemniť. 

Slováci, Česi, Poliaci
Že hlavnou klientelou budú Slováci, Česi a Poliaci, na základe predbežných objednávok potvrdzuje i šéf Spolku horských vodcov Michal Gerčák. Dodáva, že spomedzi štítov je stále najpopulárnejší Gerlach. "Až 80 percent ľudí chce ísť tam. Po tom, ako absolvujú tento výstup, prichádza záujem o ďalšie štíty, ale i hrebeňové túry," dodáva. Aj spolok sa inšpiroval úspechom balíčkov hotelov a prichádza s vlastnými. "K našim túram ponúkneme tentoraz aj návštevy napríklad historických hradov," dodal.

Ako strategický cieľ na toto leto si Tatranci vytýčili zvýšiť podiel viacdňových návštevníkov o desať percent. "Tým sa v našej destinácii zvýšia tržby," vysvetľuje riaditeľka turistického klastra Región Vysoké Tatry Lenka Maťašovská. Verí, že sezóna 2013 bude úspešnejšia ako tá predchádzajúca. "Chceme prekročiť 20-tisícovú hranicu vystavení zľavovej karty Tatry Card. Minulé leto turisti využili 18-tisíc kusov," dodala. opa

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. apríl 2024 17:54