StoryEditor

Boj o ropný biznis v Bratislave

09.11.2004, 23:00
Novú prepravnú trasu ropných produktov a ich prekladisko v prístave na Dunaji chce postaviť bratislavský Slovnaft. Spolu s ním však aj ďalšie dve firmy. Súčasný produktovod z podniku do prekladiska na brehu rieky je už zastaraný. V minulosti na ňom bolo niekoľko havárií. Podľa informácie ministerstva životného prostredia nový nákladný terminál aj produktovod rieši Slovnaft v dvoch variantoch.

Nové nakladacie a prečerpávacie priestory navrhuje zriadiť v najjužnejšom bazéne bratislavského prístavu, čo je však v chránenej vodohospodárskej oblasti Žitný ostrov. Alebo v bazéne Pálenisko, ktorý je mimo chránenej oblasti. Lokalita na Žitnom ostrove je aj súčasťou chránenej krajinnej oblasti Dunajské luhy. Ide o "mimoriadne kritickú oblasť najmä v súvislosti s intenzívnou infiltráciou riečnej dunajskej vody do zvodnenej vrstvy podzemných vôd Žitného ostrova", uvádza v jednom zo svojich dokumentov ministerstvo životného prostredia. Je to územie, kde vteká do podzemia južného Slovenska najviac vody a ide o zásobáreň pitnej vody európskeho významu. Prípadná ekologická havária by tak mohla mať pre vodohospodársku oblasť vážne dôsledky.

Slovnaft si ešte počká
K výstavbe produktovodu a prekladiska minerálnych olejov sa Slovnaft nechce zatiaľ vyjadriť. "V súčasnosti sa ešte stále environmentálne posudzuje celý projekt na úrovni štátnych orgánov a nebolo prijaté žiadne rozhodnutie", uviedla pre HN hovorkyňa Slovnaftu Kristína Félová. Slovnaft podľa nej "plne rešpektuje kompetencie príslušných štátnych orgánov. Kým sa neprijme relevantné rozhodnutie, túto záležitosť nebudeme komentovať." Hovorkyňa tvrdí, že Slovnaft žiadnym spôsobom nechce vyvíjať tlak na kompetentné štátne orgány.

Dunaj Petrol už má zelenú
Ako informovala HN Viera Húsková z Odboru posudzovania vplyvov na životné prostredie ministerstva, okrem Slovnaftu má záujem postaviť v bazéne Pálenisko prekladisko minerálnych olejov aj akciová spoločnosť Dunaj Petrol Trade so sídlom v Komárne a na jeho vstupe bližšie k Dunaju aj Slovenská plavba a prístavy. "Na základe výsledkov posudzovania podľa zákona je z hľadiska vplyvu na životné prostredie možné realizovať ktorýkoľvek z predložených návrhov (aj na vodohospodársky chránenom území - pozn. HN) za predpokladu dodržania podmienok a realizácie opatrení uvedených v záverečných stanoviskách posudzovania," konštatuje sa v jej stanovisku. Lokalizácia prekladiska je podľa názoru ministerstva záležitosťou územného plánovania, ktoré je v kompetencii hlavného mesta. Húsková uviedla, že záverečné stanovisko k prepravnej trase ropných produktov a prekladiska minerálnych olejov Slovnaftu vydajú do 15. novembra tohto roku s odporúčaním na realizáciu. Podľa ministerstva v prípade prekladiska a prepojovacích produktovodov nejde na vodohospodársky chránenom území o novú činnosť, "ale o zlepšenie existujúceho stavu, ktorý je neúnosný". Terajšie nevyhovujúce prekladisko ropných produktov je na brehu Dunaja v blízkosti vstupu do bazéna Pálenisko. V prípade ekologickej havárie na ňom by sa nedali ropné látky v Dunaji zachytiť.

Bratislava chce iba jedno prekladisko
Mesto Bratislava nepovažuje za optimálne prekladať tekuté substráty na viacerých miestach. Rešpektuje stanovisko ministerstva životného prostredia, ktoré dalo súhlas na prekladisko firme DPT Komárno. "Je na ministerstve životného prostredia a orgáne štátnej vodnej správy, či rozhodne aj v prospech druhého zámeru," konštatuje v stanovisku pre HN referát komunikácie a marketingu kancelárie primátora Bratislavy. Hlavné mesto SR vydalo v rámci posudzovania zámerov investorov - Dunaj Petrol Trade Komárno, Slovnaft a SPaP, stanovisko, v ktorom uvádza, že súčasné prekladisko minerálnych olejov na Dunaji je vysoko rizikové a nebezpečné najmä z vodohospodárskeho hľadiska. Preto odporúča na výstavbu prekladiska bazén Pálenisko.

Väčšia konkurencia v palivách
Firma Dunaj Petrol už dostala od ministerstva kladné záverečné stanovisko k výstavbe prekladiska. Okrem toho chce postaviť aj nový produktovod, ktorý by spojil tento terminál so Slovnaftom. Mal by viesť po trase toho súčasného, čo ekológovia označujú za najlepšie riešenie. Pritom staré potrubie by sa nemuselo odstaviť a Slovnaft by tak nebol na dlhší čas odpojený od možnosti nakladania svojich produktov.
Prekladisko firmy Dunaj Petrol nemá byť jednoúčelové, ale verejné. To znamená, že by sa v ňom okrem plnenia lodí domácimi výrobkami mohli prekladať aj minerálne oleje a iné tekuté substráty dovážané na Slovensko. Slovnaft by sa tým však dostal na domácom trhu do silnejšieho konkurenčného prostredia. Skutočnosť, že by to bola naozaj vážna konkurencia, dokazuje zámer, podľa ktorého by na termináli mohli ročne preložiť až 2 milióny ton ropných a iných výrobkov.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 12:41