Hyperloop
StoryEditor

Vlaky Hyperloop chceme na Slovensku vyvíjať aj vyrábať

24.04.2016, 22:48
Generálny riaditeľ spoločnosti Hyperloop Transportation Technologies Dirk Ahlborn pre HN.

Lídri spoločnosti Hyperloop Transportation Technologies sa minulý týždeň stretli so zástupcami slovenskej vlády, aby s nimi hovorili o projekte rýchlovlaku spájajúceho Bratislavu s Viedňou. „Dosah, ktorý bude mať toto spojenie na celý región, bude obrovský,“ tvrdí Dirk Ahlborn.

Pred pár dňami ste sa stretli so zástupcami slovenskej vlády, s ktorou ste hovorili o projekte rýchlovlaku Hyperloop. Ten by podľa vašich predstáv mal spojiť Bratislavu s Viedňou. Dosiahli ste v rokovaniach nejaký pokrok?
Dohodli sme sa na nových krokoch. Budeme študovať návrhy a pracovať na ďalších analýzach. Zaoberáme sa aj tým, kde by mohla byť položená trať.

Duchovným otcom projektu je americký miliardár Elon Musk. Vie o tom, že Hyperloop vznikne v Bratislave?
Áno, samozrejme, vie o tom. Musím však pripomenúť, že Elon Musk nie je členom projektu, na ktorom pracujeme. Sme dve rôzne spoločnosti. V každom prípade Hyperloop Transportation Technologies je otvorená komunita, ktorá združuje celkovo 30-tisíc ľudí. Nebránime sa žiadnej spolupráci ani podpore našej spoločnosti.

Myslíte si, že prvý Hyperloop naozaj spojí práve Bratislavu s Viedňou?
Myslím si, že sa to naozaj podarí. A prečo práve tieto dve metropoly? Ležia priamo v strede Európy. Sú to dve hlavné mestá, ktoré sú situované veľmi blízko seba. Sme presvedčení o tom, že dosah, ktorý bude mať toto spojenie na celý región, bude obrovský.

Dokážete odhadnúť, kedy by spojenie mohlo začať fungovať?
Na takéto odhady je zatiaľ priskoro. Všetko sa ešte len ukáže, akým tempom sa veci pohnú ďalej. Momentálne je každý z tejto práce nadšený. Snažíme sa to urýchľovať. Veľmi predbežne hovoríme o roku 2020. Samozrejme, bude to závisieť od viacerých okolností.

Plánujete tu Hyperloop len postaviť, alebo aj vyvíjať?
Máme veľký záujem robiť toho na Slovensku viac, a to vrátane výskumu, vývoja a samotnej produkcie. Ale na tom pracuje množstvo ľudí na celom svete.

Koľko ľudí pre vás pracuje?
V tíme máme dohromady 520 ľudí zo 40 spoločností, ktorí sa podieľajú priamo na našom projekte. Spolupracujeme s veľkými technologickými spoločnosťami. Vývojové laboratóriá máme napríklad v kalifornskom Los Angeles. Takisto máme dohodnutú spoluprácu s rôznymi stavebnými firmami. Práce na projekte sú rozdelené po celom svete. V každom prípade si myslím, že dáva zmysel, aby bola produkcia umiestnená tam, kde je aj výskum a vývoj.

V akom štádiu je samotná technológia Hyperloopu?
Technológia je už hotová, máme pripravenú víziu číslo jeden. Prirodzene, časom môže vzniknúť aj vízia číslo 158. Stále pracujeme na rôznych riešeniach a pokračujeme v neustálom zlepšovaní technológie.

Prečo si myslíte, že bude Hyperloop úspešný a nahradí dnešné dopravné prostriedky?
Som si istý, že udržiavanie súčasného modelu dopravy bude pre štáty znamenať stratu čoraz väčšieho množstva peňazí. Veď už teraz si tieto systémy vyžadujú neustále vládne dotácie, aby vôbec prežili. Najväčším problémom sú teda nedostatky v dopravnom systéme. Keď sa však k slovu dostane biznis, tak to bude oveľa jednoduchšie. Investície sa vám po čase vrátia.

Odhadnete, koľko to celé bude stáť a kto to zaplatí?
Projekt bude financovaný zo súkromných peňazí. V tom problém nie je. Určenie ceny je ďalší krok, ktorý musíme urobiť. Máme už nejaké čísla, ale chce to čas, nemôžeme to urobiť bez podrobných analýz. V USA bude vybudovanie jednej míle trate, teda zhruba 1,6 kilometra, stáť asi 20 miliónov dolárov. Slovensko je však lacnejšia krajina. Predpokladám teda, že u vás to bude stáť menej.

01 - Modified: 2024-04-19 11:31:18 - Feat.: - Title: Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty 02 - Modified: 2024-04-18 14:50:03 - Feat.: - Title: Kyjev musí rýchlo konať. Dochádzajú mu vojaci, zbrane i munícia, tvrdí pre HN český expert na Ukrajinu Mlejnek 03 - Modified: 2024-04-18 14:00:59 - Feat.: - Title: V Bratislave sa poobede tvoria kolóny, zdržíte sa aj 20 minút 04 - Modified: 2024-04-19 12:46:22 - Feat.: - Title: Korčoka lákali do maďarského rádia. „Neurobil som to,“ hovorí pre HN a spomína červenú čiaru a pád do bahna 05 - Modified: 2024-04-19 12:52:07 - Feat.: - Title: V Bratislave vznikne veľký parkovací dom pre takmer 500 áut. Má slúžiť aj tým, ktorí smerujú do centra mesta
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 09:22