StoryEditor

Prokopovič: Smerovanie diaľnic netreba meniť

Ministrovi dopravy Pavlovi Prokopovičovi sa opäť nepodarilo presadiť návrh jeho rezortu na ďalšiu výstavbu diaľnic. Z veta SMK je sklamaný. Podľa neho bol predložený model najvhodnejším možným riešením. Ten vláde odporučil vstup súkromného kapitálu do "severného ťahu" diaľnic z Bratislavy cez Trenčín, Žilinu a Ružomberok do Košíc. Týmto spôsobom by bol hotový v roku 2010. Pri štátnej podpore, ktorá ročne dosahuje deväť až dvanásť miliárd korún, by sa práce predĺžili ešte o dva roky. Minister je presvedčený, že plán výstavby nie je vhodné meniť aj preto, že už sú na severnú trasu podpísané niektoré zmluvy s Európskou úniou. Južná trasa by sa podľa neho mala budovať súbežne so severnou, a to do roku 2012. V tomto prípade rezort uprednostňuje jej smerovanie na štvorprúdovom profile cez Trnavu a Zvolen do Košíc. SMK preferuje južnú trasu Bratislava - Nitra - Nové Zámky - Veľký Krtíš - Košice. V tejto súvislosti Prokopovič upozornil, že vedie pozdĺž hraníc s Maďarskom, kde je vybudovaná diaľnica.
Vložená investícia do severného ťahu by sa podľa rezortu súkromným spoločnostiam vrátila cez budúcu štátnu Diaľničnú spoločnosť. Jej úlohou bude okrem zabezpečovania údržby a opráv diaľnic aj správa prostriedkov vybraných za nálepky a neskôr za mýto. Rovnako bude jej úlohou príprava systému elektronického výberu mýta. Podľa posledných informácií ministerstvo dopravy už rokuje so subjektmi z Francúzska, Talianska či s izraelskou firmou Housing & Construction. Spolupráca by sa mala týkať výlučne výstavby, a nie úverovania alebo poradenstva.
Ako sme na tom
Na Slovensku je v súčasnosti v prevádzke 301 kilometrov diaľnic a 75,2 kilometra rýchlostných ciest. Do roku 2006 by k nim ročne malo pribudnúť v priemere 28,4 kilometra, spolu takmer 330 kilometrov. Dvojprúdové a štvorprúdové cesty by mali mať podľa vládnej koncepcie ročný prírastok 49,4 kilometra. Rozostavané diaľnice a rýchlostné cesty v tomto období dosiahnu celkovú dĺžku zhruba 127 kilometrov, pričom na ich dostavanie bude v tom čase potrebných 40 miliárd korún.
Od budúceho roka do roku 2006 by mali výdavky na výstavbu diaľnic zo štátneho rozpočtu dosiahnuť 31 miliárd korún. Oproti tohtoročným 9,5 miliardy sa budú ročné výdavky postupne zvyšovať, až v roku 2006 presiahnu 11,5 miliardy.
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 12:19