StoryEditor

Pavol Prokopovič: Diaľnice a rýchlostné cesty nie sú jedinou spásou regiónov

13.04.2004, 00:00
Témou vášho stretnutia s podnikateľmi a predstaviteľmi samosprávy žiarskeho regiónu bola najmä dostavba rýchlostnej komunikácie R1. Čo nové sa dozvedeli?

Témou vášho stretnutia s podnikateľmi a predstaviteľmi samosprávy žiarskeho regiónu bola najmä dostavba rýchlostnej komunikácie R1. Čo nové sa dozvedeli?
- Hlavne to, čo potrebovali počuť - že urýchlenie výstavby diaľnice D1 do Žiliny nepôjde na úkor výstavby rýchlostnej štvorpruhovej cesty R1, ale ani ďalších komunikácií. Informoval som ich, že od 1. mája začíname práce na úsekoch Rudno nad Hronom - Žarnovica i oboch etapách úseku Žarnovica - Šášovské Podhradie. Je reálny predpoklad, že všetky tri etapy ukončíme podľa plánu v roku 2008. Dozvedeli sa, že v tomto roku ukončíme práce na rozostavanej stavbe Budča - Kováčová a diskutovali sme aj o predbežnom termíne prepojenia Nitry so Zvolenom, resp. s Banskou Bystricou do roku 2010. Termín chceme dodržať aj napriek istým komplikáciám, ktoré nastali s obchvatom Nitry. Mesto totiž prišlo s úplne iným variantom výstavby, s akým ráta dokument Aktualizácia výstavby diaľnic v SR.

Termíny sú jedna vec, podstatné sú však financie. Nepocítia tieto regióny ich deficit v súvislosti s potrebou urýchliť výstavbu diaľnice do Žiliny?
- Nie, pretože prostriedky, ktoré potrebujeme na urýchlenie výstavby D1 do roku 2006 navyše, pôjdu zo súkromných investícií, z úveru dodávateľa a z Európskej investičnej banky. Financie na výstavbu jednotlivých úsekov R1 budeme čerpať zo štrukturálnych fondov. Ide o 5,5 miliardy korún vrátane 20-percentnej účasti štátu. Na ukončenie úseku Budča - Kováčová je na tento rok vyčlenených 320 miliónov korún, sú aj peniaze na tri ťažiskové stavby na južnej rýchlostnej komunikácii R2, obchvaty Tornale, Figy a Oždian.

Na tieto stavby vraj chýba súhlas na začatie procesu obstarávania zo strany ministerstva životného prostredia...
- Je to možné, ale je tam len technický problém. Peniaze sme vyčlenili a riešenie je iba otázkou nasledujúcich pár týždňov.

Nebude prísnosť pravidiel pri čerpaní eurofondov ohrozovať ukončenie R1?
- V žiadnom prípade, dokonca je možné podľa najnovších zásad Európskej komisie požiadať za istých podmienok o predčasné čerpanie na akcie, ktoré sú v zásobníku projektov na roky 2007 - 2011. S tým počítame v prípade, že budú práce na výstavbe ciest postupovať rýchlejšie, ako očakávame.

V Žiari nad Hronom stúpla od vlani nezamestnanosť o vyše päť percent na súčasných 25 percent. Nebolo by možné urýchliť aj výstavbu R1?
- Postavenie rýchlostnej cesty nie je jedinou spásou regiónov. Je to podporný faktor rozvoja i rozhodovania sa investorov, nie však jediný. Žilina získala Hyundai a ešte nemá diaľnicu. Štát predsa okrem výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií podporuje aj zriaďovanie priemyselných parkov, no dôležitú úlohu pri vytypovaní investorov a investorov musí zohrávať aj samospráva na miestnej a regionálnej úrovni.

Tomuto regiónu a jeho podnikateľom by ste však ťažko mohli vyčítať nečinnosť.
- Je pravda, že podnikatelia z oblasti automobilizmu by mohli Žiar nad Hornom len ťažko obísť. Oceňujem, že ZSNP a Slovalco získali - dá sa povedať v predstihu - dovedna sedem zahraničných investorov, ktorých aktivity úzko súvisia s rozvojom automobilizmu. Môžu byť aj príkladom pre ostatných.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
02. máj 2024 03:34