Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
11.06.2003, 00:00

Vlaky ďalej chátrajú, na modernizáciu chýbajú peniaze

V tomto roku Železničná spoločnosť už nebude nakupovať ďalšie vlakové súpravy pre osobnú dopravu. V osobnej doprave podnik v súčasnosti rekonštruuje najmä vozne IC a EC vlakov a pokračuje v opravách nákladných vozňov.

  • Saxa odstúpil
  • V tomto roku Železničná spoločnosť už nebude nakupovať ďalšie vlakové súpravy pre osobnú dopravu. Jej investičný plán, ktorý okrem nákupu ľahkých motorových jednotiek pre regionálne trate počítal aj o obstaraním naklápacích vlakov Pendolino, minister dopravy Pavol Prokopovič neschválil. Spoločnosť tak bude pokračovať iba v rekonštrukciách.
    V osobnej doprave podnik v súčasnosti rekonštruuje najmä vozne IC a EC vlakov a pokračuje v opravách nákladných vozňov. Podľa hovorcu podniku Miloša Čikovského nie je jasné, či sa budú nové vozne nakupovať v budúcom roku, samotná spoločnosť na to však vlastné zdroje nemá. V súčasnosti majú osobné vozne v priemere 20 až 35 rokov a ich stav podľa neho nezodpovedá európskym štandardom.
    Nákup nákladných vozňov pre kombinovanú dopravu, ktorý spoločnosť plánuje, by mal mať podľa Čikovského malý rozsah. Železničná spoločnosť tiež v tomto roku získa úver desať miliónov eur z organizácie Eurofima, ktorý má oproti bežným komerčným úverom nižšiu úrokovú sadzbu. Tým pokryje rekonštrukciu nákladných vlakov. Aj keď na tohtoročnú modernizáciu nákladnej dopravy železničný dopravca dosiaľ vyčlenil spolu 3,3 miliardy korún z cudzích zdrojov, je podľa Čikovského reálna investičná potreba omnoho vyššia.
    Napríklad na niektorých tratiach, kde sa plánovalo nasadiť nové motorové jednotky, budú v blízkom čase jazdiť ako zrýchlené vlaky a rýchliky motorové vlaky. Tieto trate totiž väčšinou nie sú elektrifikované. Ide o šesť jednotiek, ktoré podľa dodatku k zmluve na dodávku štrnástich električiek pre Tatranské železnice dodá konzorcium ŽOS Vrútky, AD Tranz a Stadler.
    Naklápacie vlakové súpravy Pendolino od medzinárodného koncernu Alstom v zákrutách na trati vyrovnávajú nakláňanie vozňov a sú prispôsobené na rýchlosť, ktorá je až o 30 percent vyššia než pri bežných vlakoch. Spoločnosť plánovala štyri takéto súpravy nasadiť na spojenia Viedeň - Bratislava - Košice a Bratislava - Praha - Berlín, pričom ich plánovala obstarať v rokovacom konaní bez zverejnenia a v spolupráci s Českými dráhami. Tie ich nakupujú zhruba za 700 miliónov korún. Minister Prokopovič ako zástupca akcionára železníc nepodpísal ani tento nákup s tým, že "obstaranie súprav nebude možné dovtedy, kým si naň nebudú vedieť železnice zarobiť".
    V oficiálnej rovine sa zatiaľ na ministerstve dopravy o schvaľovaní investícií Železničnej spoločnosti nehovorilo. Je však zrejmé, že postoj rezortu sa nezmení a zostane teda reštriktívny. Podľa hovorcu ministra Tomáša Šarlušku bude rozhodujúci až budúcoročný štátny rozpočet.
    Stav vozňového parku Železničnej spoločnosti
    Osobná doprava
    Počet vozňov na krytie potrieb osobnej dopravy 1 531
    Vozne na armádne účely 46
    Služobné vozne na nákladnú dopravu 119
    Salónne vozne 5
    Vozne na účelové prepravy 14
    Stav k 9. júnu 2003, 106 vozňov je v oprave podnikov ŽOS a 66 vozňov na správach železničných koľajových vozidiel
    Nákladná doprava
    Celkový počet nákladných vozňov 18 374
    Z toho v opravách ŽOS 3 120
    V správach ŽKV 511
    Zdroj: Železničná spoločnosť

    Newsletter

    Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

    Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.