StoryEditor

Spotrebitelia žiadajú lepšiu ochranu

04.08.2003, 00:00

Spotrebiteľské organizácie sa ponosujú na zlú ochranu spotrebiteľských práv, myslia si, že orgány štátnej správy ich postavili na okraj záujmu. "Stále nepracuje žiadne spotrebiteľské grémium ako poradný orgán ministra hospodárstva, hoci bol schválený štatút a rokovací poriadok Spotrebiteľského výboru," povedal Pavel Hraško, výkonný riaditeľ Združenia slovenských spotrebiteľov. Podľa Hraška to kritizoval aj Brusel, ako aj fakt, že od štátu spotrebiteľské organizácie stále nedostali dotáciu, na ktorú je vyčlenených 2,6 milióna korún. "Podpora spotrebiteľských organizácií v Maďarsku a Česku je aspoň desaťkrát výdatnejšia," upozornil Hraško. Riaditeľka odboru ochrany spotrebiteľa na ministerstve hospodárstva Jana Drgoncová pre HN neuvoľnenie dotácií vysvetlila: "nevedia preukázať, koľko získali vlastných prostriedkov, bez toho ich nemôžeme podporiť". Je to aj príčina, prečo minister nemohol vymenovať Spotrebiteľský výbor.
Podľa Boženy Stašenkovej, prezidentky spotrebiteľskej asociácie, je potrebné prijať nový zákon o zodpovednosti za výkon verejnej moci. Jeho návrh od poslanca Jána Drgonca sa dostal do druhého čítania, existuje aj konkurenčný návrh ministerstva spravodlivosti. Európska komisia prijala smernicu, ktorá pomenúva a zakazuje tzv. neférové praktiky voči spotrebiteľom. Na ich potláčanie treba, aby úrady mali možnosť vyhlásiť za neplatné nevýhodné spotrebiteľské zmluvy, ktoré sa uzavierajú s veľkým počtom spotrebiteľov. Rezorty hospodárstva a spravodlivosti sa už dohodli, že smernica sa premietne do Občianskeho zákonníka, aj keď v stručnom rozsahu. Príslušné ustanovenie by malo začať platiť od termínu vstupu SR do únie.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 17:16