Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
28.07.2016, 00:00

Veľké upratovanie na našich diaľniciach. Kľúčové projekty čaká previerka

Koncept Hodnota za peniaze preskúma R1 do Ružomberka aj diaľnicu D1 na Orave.

Veľké upratovanie na našich diaľniciach. Kľúčové projekty čaká previerka
Zdroj: HN

Štát sa pri diaľniciach a rýchlostných cestách rozhodol pre veľké upratovanie. Pomôcť mu má projekt Hodnota za peniaze, ktorý preverí dvadsaťtri plánovaných úsekov. Na dopravu ide tento rok zo štátneho a európskeho vrecka asi 1,9 miliardy eur. A vďaka analýze sa má medzi rokmi 2017 až 2020 na rezorte dopravy ušetriť alebo efektívne prerozdeliť bezmála pol miliardy eur. Zrevidovať sa má hospodárenie cestárov, diaľničiarov aj dvoch železničných podnikov. Prvé na rane sú veľké a hlavne drahé projekty na diaľnici a rýchlostných cestách. Má sa určiť, ktoré úseky treba stavať najskôr, v akom profile, prípadne na akej trase.

Pozrite sa, čo hovoria ministri na diaľnicu z Bratislavy do Košíc:



Dôležité budú trasy
Minister dopravy Roman Brecely si vie predstaviť, že prehodnocovať sa bude najťažší úsek diaľnice D1 Turany-Hubová medzi Žilinou a Ružomberkom. O kus diaľnice sa vedú „boje“ od roku 2005. Štát si totiž doteraz nevybral medzi tunelovým variantom stavby a verziou, ktorá by išla viac po povrchu. Prvá alternatíva ráta s tunelom Korbeľka, ktorý by meral šesť kilometrov. Podľa riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka odhadli experti cenu Korbeľky na 650 miliónov eur. Verzia bez nej mala vyjsť lacnejšie, no museli by sa k nej prirátať sanačné opatrenia, takže v konečnom dôsledku vychádza tunel aj tak ako víťaz. Hodnota za peniaze uvádza v správe, že projekt Turany-Hubová nás bude stáť 738 miliónov. Práve kvôli objemu financií a viacerým možnostiam ako viesť trasu by sa analýza Hodnoty za peniaze pýtala práve tu.

Brecely si od ministerstva financií nechá poradiť aj pri iných úsekoch. „Spomeniem pokračovanie D4 tunelom popod Karpaty, rýchlostnú cestu R2 alebo prepojenie Banskej Bystrice a Ružomberka. To sú všetko projekty, kde si viem veľmi konkrétne predstaviť spoluprácu,“ vymenoval minister.

Najdrahšie z toho, čo Brecely spomenul, vychádzajú dva úseky na strednom Slovensku. Oba budú súčasťou cesty R1 a dohromady majú stáť skoro 1,5 miliardy. Palčák hovorí, že koridor mal viacero alternatív. Posudzovalo sa napríklad rozšírenie už existujúcej cesty prvej triedy na štyri pruhy. Za vysoké investičné náklady pritom môže trojkilometrový tunel Kozí Chrbát a skoro dvojkilometrový tunel Diel. „Všeobecne sa hrubé náklady na razenie tunela s vybudovaním primárneho tunelového ostenia pohybujú na úrovni od 30- do 50-tisíc eur na bežný meter tunelovej rúry,“ vysvetlil dopravný expert Palčák. Na úseku bolo ešte jedno možné riešenie – jedenásťkilometrový tunel cez Nízke Tatry. O tom sa nateraz mlčí.

Úseky na plánovanej rýchlostnej ceste od Banskej Bystrice v súčasnosti preveruje ministerstvo životného prostredia. Pri ceste do Ružomberka dokonca navrhlo menšie úpravy trasy, rezort však zaujíma aj to, ako by vyzerala cesta po doplnení ďalších tunelov.

Rozpačité závery
Ministerstvo dopravy plánuje závery Hodnoty za peniaze dodržať. Podľa hovorkyne Karolíny Duckej rezort na projekte spolupracuje, nie je teda dôvod výsledky neprijať.

K Hodnote za peniaze sa vyjadril aj opozičný poslanec Miroslav Beblavý. Snahu síce ocenil, no zdôraznil, že dokument zatiaľ neobsahuje žiadny skutočný náčrt riešení. „Na drvivú väčšinu uvádzaných problémov upozorňujú už dlhodobo medzinárodné inštitúcie alebo domáci pozorovatelia, prípadne sa vyskytujú aj v oficiálnych vládnych dokumentoch z minulosti,“ dodal.

Prvoradé sú cesty, potom železnice
Štefan Kišš, riaditeľ Útvaru hodnoty za peniaze

Budú výsledky projektu Hodnota za peniaze zakomponované do budúcoročného rozpočtu?
Teraz sme pripravili tri priebežné správy pre dopravu, zdravotníctvo a informatizáciu. Priebežná správa ešte neprichádza s výsledkami, ale identifikuje okruhy a načrtáva opatrenia. Cieľový stav je rozpočet, ktorý schvaľuje vláda v októbri. Takže áno, cieľom je, aby opatrenia, ktoré vzídu z revízie, boli súčasťou rozpočtu.

V ktorom rezorte by sa dokázalo ušetriť najviac?
Nepozeráme sa na to len cez prizmu finančnej úspory v najbližšom rozpočte, ale aj cez zlepšovanie výsledkov. Dôležitým predpokladom na to je aj upratanie v dátach a metodikách. Asi by som išiel podľa veľkosti. Najväčší rezort z týchto troch je zdravotníctvo.

Ako sa správa pozerá na dopravu?
Budeme sa pozerať na najväčšie investičné projekty. Pracujeme na metodikách, aby sme mohli projekty porovnávať navzájom. Minimálne v rámci dopravy chceme vedieť jednotlivé projekty porovnávať. Pozrieme sa takto na projekty v hodnote 6,5 miliardy eur. Sú to všetky plánované cestné projekty pred tým, ako v nich bolo začaté verejné obstarávanie. Otázkou pravdepodobne nebude, či ich stavať alebo nestavať, ale skôr v akom poradí a či v takej veľkej miere a na navrhnutej trase.

Koľko bude predstavovať úspora za cestné projekty?
Budú sa posudzovať veľké projekty do budúcnosti. Číslo vopred sa povedať nedá. Práve to bude predmetom analýzy.

Sústredíte sa do septembra aj na niečo iné ako cesty?
Cestných investícií je najviac. Radi by sme sa neskôr pozreli aj na železnice.

Môžeme čakať v septembri poradie, v akom sa majú úseky stavať?
Poradie alebo časová priorita závisí od toho, aký majú projekty harmonogram. Ak je plánovaná výstavba na rok 2019, nebudeme to riešiť teraz. Konkrétne poradie asi ešte nemôžeme čakať v septembri.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.