Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
01.08.2016, 00:00

Slováci zaplavili ciderom strednú Európu

História pivovaru sa začala písať v šesťdesiatych rokoch, dnes je súčasťou firmy Heineken.

Slováci zaplavili ciderom strednú Európu
Zdroj: Peter Mayer

Na geografickej mape je to len malá bodka pre ani nie desaťtisícové mestečko na juhu Slovenska. Na pomyselnej pivovarskej mape by však pri Hurbanove svietil obrovský špendlík. Je to totiž miesto, kde sa u nás ročne navarí 1,8 milióna hektolitrov piva.

História pivovaru sa tu začala písať ešte v šesťdesiatych rokoch, keď sa Hurbanovo dostalo do hľadáčika vďaka svojej výhodnej polohe a ideálnej klíme. Základný kameň pivovaru a sladovne položili v roku 1964 a o päť rokov neskôr z linky zišlo prvé pivo. „Svoje prvé pivá vystavoval pivovar pod značkou Hurbanovské svetlé a Hurbanovské tmavé, až po nejakom čase sa ustálila značka Zlatý Bažant,“ vysvetľuje generálny riaditeľ Heineken Slovensko Odin Goedhart.

Na expedíciách
Meno Zlatý Bažant si podnik zvolil podľa vysokého výskytu bažantov v okolitých poliach. Nájsť tohto operenca v poli zrejúceho obilia bolo totiž vždy znakom dobrej úrody. „Hurbanovský pivovar bol dokonca prvým výrobcom piva v bývalých východných krajinách, ktorý stáčal pivo do plechoviek,“ pokračuje šéf spoločnosti.

Zaujímavosťou je, že plechovky piva Zlatý Bažant boli v minulosti výbavou viacerých expedícií československých horolezcov. Vďaka tomu sa dostali napríklad na vrcholy Nanga Parbat či Makalu. Do svojej batožiny si pár plechoviek pribalil aj moreplavec Richard Konkolski, ktorý v roku 1972 oboplával na plachetnici celú zemeguľu. „Dôvodom prítomnosti piva Zlatý Bažant na týchto výpravách bola snaha dokázať jeho trvanlivosť v plechovom obale, čo sa aj podarilo,“ píše na svojej stránke pivovar, ktorého zlatý mok si už po niekoľkých rokoch našiel stále miesto domácom trhu aj v zahraničí. Už desať rokov od svojho vzniku bolo pivo exportované do 12 krajín sveta. Okrem Sovietskeho zväzu, Poľska, Rumunska či NDR, napríklad aj do Afganistanu, Dánska, Tuniska, Ugandy a na Island.

Nová éra
V novodobej histórii padlo malé mestečko na juhu Slovenska a pivo, ktoré sa tam varilo, do oka Holanďanom. A tak v roku 1995 vstúpila do pivovaru akvizíciou medzinárodná spoločnosť Heineken. Do jeho rozvoja a modernizácie investovala celkovo viac ako 200 miliónov eur. V priebehu niekoľkých rokov po jej vstupe zdvojnásobil Zlatý Bažant svoj predaj na slovenskom trhu.

V súčasnosti je hurbanovská sladovňa najväčšia v strednej a východnej Európe s kapacitou 150-tisíc ton sladu ročne. Okrem toho Heineken u nás kúpil viaceré slovenské značky, ktorých výrobu postupne presunul do Hurbanova. V portfóliu spoločnosti sú tak dnes okrem vlajkovej lode Zlatý Bažant aj pivá Corgoň či Martiner. Z jej výrobných liniek tiež schádzajú radlery či sezónne pivné špeciality.

Produkcia pivovaru v Hurbanove sa v súčasnosti pohybuje medzi 1,5 až 1,8 milióna hektolitrov piva ročne. „V roku 2015 spustil hurbanovský pivovar úspešnú výrobu najpredávanejšieho cideru na svete – Strongbow. Nevyrába len pre slovenský trh, ale aj pre ďalších 11 krajín strednej Európy, kam ho exportuje,“ dodáva Odin Goedhart, ktorý v Heinekene pôsobí už dvadsať rokov a generálnym riaditeľom na Slovensku sa stal v roku 2014.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.