Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
03.08.2016, 00:00

USA je jeden z najdôležitejších trhov

Chceme sa angažovať aj v nemecky hovoriacej krajine, hovorí Pavel Dvořáček, generálny riaditeľ firmy Rudolf Jelínek.

USA je jeden z najdôležitejších trhov
Zdroj: MICHAL ŠULA, MAFRA

Spoločnosť Rudolf Jelínek je súčasťou skupiny, ktorá je jedným z najväčších výrobcov ovocných destilátov. „Minulý rok sme exportovali do 24 krajín, no ako celá skupina exportujeme do 40 krajín, vyrábame ešte v Bulharsku a v Čile,“ hovorí Pavel Dvořáček, majoritný vlastník firmy i celého holdingu.

Aké značky a produkty všeobecne najviac vyvážate?
Najväčší podiel v exporte majú ovocné destiláty. Predávame samotný destilát vo fľašiach alebo samostatne iným spoločnostiam. Na svetovom trhu je veľa firiem, ktoré majú zaujímavú značku ovocných destilátov, ale chýba im vlastná surovina. Nevyrábajú si svoj destilát, ale fľaškujú ten od nás pod vlastnou značkou. Na také dodávky sme sa tiež zamerali. Odkúpime ovocie, spracujeme ho, vydestilujeme a s touto surovinou obchodujeme.

No predpokladám, že pre takého zákazníka robíte destilát trochu inak ako ten, ktorý používate pre vlastné výrobky.
Bezpochyby.

Takže trebárs menej kvalitne, aby výsledný nápoj nebol lepší ako váš vlastný?
To by som nepovedal. Jednoducho inak. Chuťové preferencie sa totiž v rôznych krajinách veľmi líšia. Napríklad vo Švajčiarsku, kde máme tiež odberateľa, je tradične chuť slivovice vnímaná ako vykôstkované ovocie. Je to o zadaní, o chuti, akú si zákazník objedná.

Pod holding R. Jelínek, ktorý je registrovaný v Holandsku, spadajú spoločnosti v Česku, Bulharsku, Čile, na Slovensku aj v USA. Máte v pláne ďalšiu akvizíciu?
Áno, máme záujem sa rozširovať. Chceme sa angažovať napríklad v niektorej z nemecky hovoriacich krajín. Získať tam nejakú menšiu značku alebo firmu. Ale nie je to vôbec jednoduché. Väčšina z nich sú rodinné firmy, ktoré sa svojej tradície držia. Nie je to teda tak, že by sme v najbližších týždňoch alebo mesiacoch nejakú podobnú transakciu oznámili.

Minulý rok ste sa v Česku vrátili na úroveň zisku z obdobia pred metanolovou kauzou. Znamená to, že riziká na trhu a s nimi spojené obmedzenia už pominuli?
Ak sa na to pozriem viac naspäť, od roku 1999, odkedy spoločnosť majoritne vlastníme, boli roky, keď Rudolf Jelínek na tom bol aj lepšie. Teda, nie je to najlepší hospodársky výsledok od tej doby. Avšak za posledných päť rokov, teda v dobe od prohibície, je to najlepší výsledok.

Takže to s prohibíciou nejako súvisí?
Vlani v podstate skončili jej posledné dozvuky. Napríklad z hľadiska spotrebiteľského správania zákazníci prestali mať akúsi opatrnosť. A tiež nedôveru k určitému segmentu lacnejších liehovín.

Lacné liehoviny predsa nie sú vyložene doménou Rudolfa Jelínka.
To síce nie. No všeobecne platilo, že namiesto nového nákupu napríklad dopíjali zásoby, ktoré mali doma. Alebo sa orientovali viac na víno. Z tohto hľadiska sa dá povedať, že sa naši zákazníci vlani vrátili do situácie pred prohibíciou, te

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.