Z príbuzných vo firme ostali Peter Seewald (na snímke vľavo), Mária Seewaldová a Roman Viden.Pavol Funtál
StoryEditor

Biznisu so štátom sa vyhýbajú. Prekážajú im vopred dohodnuté tendre

19.09.2016, 00:00
Seewaldovci z podniku Waldes skoro skrachovali pre jedinú faktúru.

Nadizajnujú, ušijú, vyzdobia a ak sa pokazí, tak opravia. Seewaldovci v Bratislave sa postarajú o odevy pre stavbárov, lekárov aj drevárov. Situácia na trhu s pracovnými odevmi, na ktorých si podnikanie postavili, im však prácu sťažuje. Otvorené hranice totiž spôsobili prílev lacných výrobkov z Číny, ktoré môžu byť aj o polovicu lacnejšie, než tie vyrobené v rodinnom dome v Sasinkove. To, že majú nižšiu kvalitu, Slovákov nezaujíma. „K nám príde zákazník po dvoch rokoch a jediné, čo nášmu odevu je, že je špinavý. Keď nám donesú tie čínske, tak sú roztrhnuté. Máme však aj zákazníkov, ktorí nás poznajú a idú za našou kvalitou,“ hovorí Mária Seewaldová, sestra konateľa. Ten dodáva, že nemá problém oblečenie opraviť zadarmo, čo je služba, ktorá pri dovezených výrobkoch neexistuje.

Motorkárske bundy aj košieľky na krst
Radšej než sa snažiť stlačiť cenu dole, sa teda firma Waldes profiluje do iných oblastí. Vyrábajú oblečenie upravené tak, aby bolo pre zákazníka exkluzívne – vyzdobené jeho logom alebo vlastným motívom. Tak vznikajú reklamné tričká alebo originálne darčeky. Podľa dopytu postupne pridávajú nové technológie, napríklad kamienkovanie, výšivky alebo potlač. Paleta hotových produktov je skutočne pestrá, od košieľok na krst bábätiek, motorkárskych búnd až po tradičné kroje. „Na pracovných odevov nič nevymyslíte, tam sa stráca kreativita. Je to rovnošata, všetci pozerajú na cenu. Je tam aj menšia pridaná hodnota. Keď idete do toho módnejšieho, kde pre ľudí niečo vymyslíte, tak vás to aj oveľa viac naplní. Pre nás je najväčší úspech, keď prídu zákazníci a veľmi nám ďakujú. Ich úsmev a spätná väzba,“ hovorí Peter Seewald, konateľ.

Od montérok sa už dostali skutočne ďaleko. Vďaka novým technológiám pred dvoma rokmi spolupracovali s dizajnérkou Darinou Fabri, pre ktorú robili zdobenie na večerné šaty na módnu prehliadku. „Chceli sme sa posunúť niekam ďalej, rozšíriť si obzory. S kamienkami sme boli jedni z prvých na Slovensku a teraz vieme uspokojiť aj módny priemysel,“ opisuje Seewald. Najväčšou zákazkou je však vyšívanie log. Z významných zákazníkov vyvstáva napríklad Volkswagen, Matador alebo Tatravagónka.

Štát nepomáha
Najväčšie údery zažili Seewaldovci dva – najskôr ich kríza pripravila o tretinu zárobkov a donútila prepúšťať a neskôr ich takmer ku krachu doviedla nezaplatená faktúra. „Urobili sme zákazku vo veľkom objeme a nevyplatili nám to. Firma bola známa a robili sme pre nich dlhodobo, ale stratila sa. My sme dodávateľom zaplatiť museli. A keď vám niekto takto zoberie päťročnú produkciu, tak to zabolí. Vtedy sme mohli skončiť,“ spomína Peter Seewald a hovorí, že z kaše ich vytiahla zhoda okolností, niekoľko väčších zákaziek, ktoré v tom momente prišli a škodu vykryli.

Sklamanie neplynie ani tak zo samotnej straty, ale z nedostatku opravného prostriedku. Spory, súdne naťahovačky ani exekúcie im peniaze naspäť nepriniesli. „Ja podnikám a odo mňa štát niečo stále žiada, aby som čosi vykazoval, vyplňoval a platil, ale keď som urobil chybu, že som si nedal pozor na podvodníka, tak nemám opravný prostriedok, aby som ho legislatívou dostal naspäť,“ sťažuje sa Seewald. Štátu sa snažia vyhýbať aj ako zákazníkovi, keďže majú negatívne skúsenosti s vopred dohodnutými tendrami.

Radšej nech kradne niekto z rodiny
Pri pohľade na rodokmeň sa založenie rodinnej odevnej firmy zdá až nevyhnutné. „Po vojne som sa obzeral po tom, v čom začať podnikať. Moja sesternica Blažena mala obchod s pracovnými odevmi, v ktorom som začal pracovať. Potom sa naše cesty rozišli a zamestnal som svoju mamu, ktorá bola krajčírka,“ hovorí Seewald. Rodinných príslušníkov už len pribúdalo – do výroby v rodičovskom dome, kde sa odevy šijú, sa pridal aj otec a bratranec Roman, ktorý sa zaučil do práce s vyšívacími strojmi. „Ja osobne si myslím, že rodinné firmy majú budúcnosť, čo sa týka spoľahlivosti. Rodinný príslušník vás neokradne tak, ako cudzí. A ak by aj náhodou mal nejaké pokútne myšlienky, aspoň to zostane v rodine,“ dodáva. Tiež si myslí, že niekto z rodiny má väčšiu motiváciu pracovať, pretože pracuje pre „svojich“, nie pre cudzieho zamestnávateľa. Teraz sú vo firme z rodiny len traja, ale všetci vypomáhajú.

Vysnívaný laser
Firme ide o to, aby sa čo najviac osamostatnila. Teraz musí stále na niektoré práce zamestnávať externých dodávateľov. „Externe musíme zamestnávať ľudí na strihanie log. Máme záujem zakúpiť laserovú techniku, ktorá to vypáli za nás,“ hovorí Seewald. O to, aby firma zostala rodinnou, má veľký záujem. Rodinných príslušníkov, ani „cudzích“ pracovníkov však nie je dostatok na to, aby pokryli všetku prácu, ktorá vo firme je. „Najväčší problém je s nájdením zamestnancov na strojové vyšívanie. Máme ešte dve pozície, ktoré by sme dokázali obsadiť, ale v Bratislavskom kraji je to problém. Ľudia sa dajú zaučiť, ale nechcú robiť. Už dlho máme požiadavku na úrade práce a aj tak ich nevieme obsadiť,“ opisuje Seewald. Ďalšou métou do budúcnosti je e-shop, ktorý majú v hľadáčiku už pár rokov. Podľa vlastných slov sa však ešte musia nájsť a začať sa profilovať iba na jednu stránku odevného priemyslu.

Kto je kto vo firme
Peter Seewald – konateľ
Mária Seewaldová – sestra, obchod a marketing
Roman Viden – bratranec, výroba strojového vyšívania

Pohlavie vs. pohlavie, alebo dva pohľady na jednu situáciu

Mária Seewaldová, sestra, obchod a marketing

Zahraničná firma chce tú vašu odkúpiť, čo urobíte?
Záležalo by na postoji môjho brata, keďže je to jeho firma. Pokiaľ by mal rozumné argumenty, tak aj áno. Ale ak by to malo znamenať stagnáciu, že by ľudia prišli o miesta a celkovo by firma padla, tak si myslím, že nie. Muselo by to znamenať napredovanie.

Odmietli by ste veľkú zákazku pre firmu, voči ktorej máte morálne výhrady?
Áno.

Ako by ste reagovali, ak by vám vypadol kľúčový zákazník?
Snažili by sme sa ho osloviť a komunikovať s ním, vyjsť mu v ústrety. Niekedy sa stane, že odíde kvôli nejakej drobnosti, ktorá sa dá odstrániť. Je to o komunikácii.

Peter Seewald, konateľ

Zahraničná firma chce tú vašu odkúpiť, čo urobíte?
Bola by to otázka ceny, podľa toho, ako by si ju vážili. Potreboval by som, aby to boli financie na ďalší rozvoj v podnikaní, na ďalšiu investíciu.

Odmietli by ste veľkú zákazku pre firmu, voči ktorej máte morálne výhrady?
Áno.

Ako by ste reagovali, ak by vám vypadol kľúčový zákazník?
Vždy sme na to pripravení a snažili by sme sa ho veľmi rýchlo nahradiť.

Dotazník
Peter Seewald

Koľko máte zamestnancov?
Sedem interných, desať externých. Z toho sú len dvaja muži.

Najväčší úspech?
Úspech je tých dvadsať rokov, ktoré fungujeme.

Koľko hodín denne trávite prácou?
Niekedy osem, inokedy dvanásť. Som stále na telefóne.

Ako veľmi stresujúca je vaša práca?
Najviac stresu je, keď je veľa termínov, ktoré treba splniť. Vtedy je na nás vyvíjaný veľký tlak. Správny šéf musí aj zvýšiť hlas, toho sa držím.

Ako relaxujete?
Na chate, bez signálu a bez práce.

Staráte sa o životné prostredie?
Snažíme sa neplytvať materiálom a recyklujeme.

01 - Modified: 2024-04-15 13:42:00 - Feat.: - Title: Alagič sa kajá: Firma jej zrušila biznisovú spoluprácu kvôli Pellegrinimu. Najprv penila, teraz toto! 02 - Modified: 2024-03-24 10:59:30 - Feat.: - Title: Šéf exportérov: Prezident má otvárať dvere našim firmám v zahraničí. Doteraz sa to nedialo, sú demotivovaní 03 - Modified: 2024-03-08 09:28:23 - Feat.: - Title: Dokonalý biznis plán? Dvojica študentov prespáva v nehnuteľnostiach, aby majiteľom ukázali, že v nich nestraší 04 - Modified: 2024-02-27 13:30:00 - Feat.: - Title: Zomrel bankár Jacob Rothschild. Kto to bol a prečo je táto rodina už stáročia terčom najhlúpejších konšpirácií? 05 - Modified: 2024-01-30 14:30:00 - Feat.: - Title: Obľúbený fast food pomaly mizne zo Slovenska. V Bratislave zostáva už len jedna prevádzka
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. apríl 2024 16:29