StoryEditor

Vojna e-shopov sa vyostruje. Kto hovorí pravdu?

30.09.2016, 00:00
Vzbura predajcov proti Heureke pokračuje, Alza dokonca ponúka konzultácie firmám, ktoré váhajú porovnávač opustiť.

Zakopanie vojnovej „e-sekery“ je v nedohľadne. Po tom, ako pred niekoľkými mesiacmi na protest proti novému majiteľovi odišlo z portálu Heureka.sk viacero e-shopov, internetový porovnávač cien sľúbil, že sa bude snažiť o stretnutia a urovnanie vzťahov. Ani po vyše štyroch mesiacoch však k zlepšeniu vzťahov nedošlo, naopak, kým v máji bolo protestujúcich e-shopov 15, teraz ich je už 24. Najväčší e-predajca na Slovensku a v Česku, e-shop Alza, bol jedným z prvých, ktorý na protest Heureku opustili. O nápravu vzťahov záujem nemajú, naopak, aj Alza aj Heureka zhodne tvrdia, že sa im dobre darí aj bez toho druhého. „O dôvodoch nášho odchodu sme naďalej presvedčení,“ odpovedal pre HN marketingový riaditeľ Alzy Karol Kučera.

Analytici však pozitívne slová oboch znepriatelených strán vidia s rezervou. „Je to firemná stratégia. Aj keby z toho problémy mali, v tomto prípade by si ich pred sebou nepriznali,“ tvrdí maloobchodný analytik Ľubomír Drahovský.

Alza vyjde z tohto súboja podľa odborníkov lepšie. „Bola drahšia, v porovnávaní Heureky teda málokedy skončila na lichotivom mieste. Heureku to poškodí určite, keďže stratila časť významných predajcov,“ analytik Capital Markets Ján Jursa. Zároveň dodáva, že práve vyššie ceny Alzy mohli firmu motivovať k odchodu z porovnávača a ku kampani proti Heureke. A to aj napriek tomu, že samotná Heureka viackrát označila Alzu za e-shop roka. 

Heureka slová analytikov o poškodení zásadne odmieta. Tvrdí, že počet e-shopov na ich stránke od spustenia kampane Alzy stúpol o vyše 200. Straty odídencov sa im teda už nahradili.

Obe spoločnosti ukončili vzájomnú spoluprácu, keď vyšlo najavo, že novým vlastníkom internetového porovnávača cien bude spoločnosť Rockaway. Tá má svoj biznis aj v niekoľkých e-shopoch, dokonca aj u najväčšieho konkurenta Alzy, e-shopu Mall. Internetové predajne začali okamžite hovoriť o konflikte záujmov a strate nezávislosti porovnávača cien. Postupne z neho odchádzali.

Kto hovorí pravdu
Dnes na takzvanom zozname vzbúrencov proti Heureke figuruje 24 online predajní. Riaditeľ Heureky Tomáš Braverman už v marci avizoval, že sa so zástupcami e-shopov osobne stretne. Včera pre HN tieto slová potvrdil: „Všetkým našim obchodným partnerom sme ponúkli možnosť osobného rokovania a diskusie.“ Oslovené e-shopy však túto vetu včera vyvrátili. „Nie, nemali záujem si nás udržať ako zákazníka,“ uviedol zástupca predajcu ModneVeci.sk „Vôbec nás nekontaktovali,“ reaguje aj konateľ e-shopu JM-COMP Jozef Brezinský.

S niektorými firmami však Heureka komunikuje. Stretnutie s Tomášom Bravermanom budúci týždeň potvrdila napríklad hovorkyňa spoločnosti HP Tronic, ktorá vlastní e-shop hej.sk, Martina Žáčková. HP Tronic na zozname odídencov z Heureky zatiaľ nefiguruje, no nad odchodom od začiatku konfliktu otvorene uvažuje.

Na zozname napríklad nefigurujú ani firmy, ktoré z Heureky stiahli len niektoré výrobky. Spravil tak aj e-shop Megahračky.sk, ktorý tak chce porovnať, ako ich opustenie Heureky zasiahne. Alza i menšie predajne ubezpečujú, že takéto obavy nie sú potrebné a tržby im naďalej rastú. „E-shopom, ktoré sa chcú pridať, ponúkame konzultáciu,“ hovorí Kučera.

Citlivé dáta
Alza založila aj internetovú stránku bezheureky.sk, kde uvádza dôvody, podľa ktorých by mali predajne Heureku opustiť. Veľká kritika bola venovaná najmä riziku zneužitia poskytovaných informácií o výrobkoch. „Disponujú všetkými mojimi dátami o tržbách, predaných produktoch a objednávkach. Ak by tie dáta mali využívať ďalšie obchody pod Rockaway, do päť minút odídeme,“ povedal pre HN spolumajiteľ predajne shooos.sk Igor Plávka. Tŕňom v oku je pre Alzu aj zbytočné ukrajovanie vlastných tržieb v prospech porovnávača či samotná strata významu Heureky, kde si podľa Alzy môžete lepšie miesto v poradí už kúpiť.

Heureka sa bráni a dokázala presvedčiť aj antimonopolný úrad. „Splnili sme všetky záväzky týkajúce sa ochrany dát. Nad ich rámec prebiehal na Heureke rozsiahly audit služby Overené zákazníkmi ohľadne bezpečnej manipulácie s dátami. Závery auditu obsahujú vyhlásenie o ich bezpečnej manipulácii,“ reaguje na hlavné obvinenia riaditeľ Heureky Tomáš Braverman. Alzu však nepresvedčili ani úrady.

01 - Modified: 2024-01-17 13:14:34 - Feat.: - Title: Slovenským e-shopom rastú objednávky aj obraty, koniec roka bol silný 02 - Modified: 2023-12-24 10:40:54 - Feat.: - Title: Slovenské e-shopy medziročne rástli. Koncom roka čakajú vyššie tržby, ukázal prieskum 03 - Modified: 2023-11-30 10:48:47 - Feat.: - Title: Heureka v novom spote apeluje na podstatu Vianoc 04 - Modified: 2023-09-28 08:55:55 - Feat.: - Title: Ľudia v e-shopoch nakupujú najmä oblečenie, ukázal prieskum 05 - Modified: 2023-09-19 12:39:27 - Feat.: - Title: Slovenské e-shopy sa s príchodom online trhovísk musia pripraviť na konkurenciu
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 02:49