Zakladatelia Peter a Katarína Matyšákovci priznávajú, že zamestnávanie rodiny má svoje výhody aj úskalia.Peter Mayer
StoryEditor

Legendárne slovenské vinárstvo. Od piky sa dostali až na absolútny vrchol

11.10.2016, 00:00
Matyšákovci sa vo svete vína dostali od piky až na absolútny vrchol. Rodinný charakter spoločnosti však udržiavajú.

Zlaté medaily z celosvetových súťaží, niekoľko reštaurácií aj hotel. Matyšákovci prešli dlhú cestu, odkedy vstúpili do gastronomického sveta. Ako absolventi Hotelovej školy v Piešťanoch, ona pracovala ako vedúca školskej jedálne a on si prešiel rýchlou kariérou od čašníka až po riaditeľa hotela.

Podnikať začali ešte pred revolúciou v jednom z prvých súkromných bufetov na Slovensku, samoobslužnej reštaurácii na Kramároch. Víno však mali v krvi, keďže Katarína pochádza zo starej vinohradníckej rodiny z Pezinka. Prechod k vínu bol viac-menej prirodzený. Dnes vlastnia jednu z piatich najväčších vinárskych firiem na Slovensku, Víno Matyšák. „Je to nenahraditeľné, keď ste tým všetkým, na čo máte ľudí, ktorých riadite, prešli aj sám. Teraz vyrábame vyše troch miliónov litrov vína, ale na začiatku sme so synom Marekom lisovali a vysýpali debničky sami,“ spomína Peter Matyšák, hlava spoločnosti.

Rodina je základ
Deti Matyšákovcov sa vo firme zamestnali akosi prirodzene. „Synovi som príliš na výber nedával, pretože keď sme začínali súkromníčiť, tak akurát dospel. Tam to bolo automatické. Vlastne som sa ho zabudol spýtať, či to robiť chcel,“ hovorí Matyšák so smiechom. S dcérou to už bol iný príbeh – dobrodružnejšia povaha, okúsila samostatný život v Anglicku aj v Amerike. „Nakoniec však zistila, že pod tatovými krídlami nie je zle.“ A tak sa sformoval základ spoločnosti, štyria konatelia a spoločníci.

Napriek tomu, že firma sa už rozmohla po celej republike, stále si udržiava rodinný základ. Zať, nevesta, sestra, neter, jej manžel aj synovci, vo firme skutočne nie je problém natrafiť i na niekoho zo širšej rodiny Matyšákovcov. Vedenie však uznáva, že tento princíp prináša aj úskalia. „Zamestnať rodinného príslušníka je vždy riziko. Úplne cudzieho človeka zamestnáte a ak s ním nie ste spokojní, tak sa s ním rozlúčite. Oveľa ťažšie sa lúči s rodinou. Ja mám šťastie, že drvivej väčšine mojich priateľov a rodine sa podarilo vydržať bez problémov,“ hovorí Matyšák a dodáva, že pozná podnikateľov, ktorých rodina dokázala aj spreneveriť peniaze. To sa u nich, napriek naozaj širokej rodinnej základni, nestalo. Keďže firma funguje už takmer tri desaťročia, niektorí zamestnanci, ktorí sú vo firme dlhší čas, sa už medzi rodinu začali rátať tiež. A všetci sa tak môžu cítiť, keďže vo firme funguje veľmi silný sociálny program s rôznymi benefitmi, ale najmä ľudský prístup, na ktorom si konatelia zakladajú.

Firma na prvom mieste
Pri dvoch generáciách vnúčat sa človek zamyslí, či sa z plodov práce môžu tešiť všetci členovia rodiny. Matyšákovci však majú priestor na to, aby z hrozna vyrobili úplne všetko, čo sa dá, či už je to brandy, likérové víno na štýl portského, jemne šumivé víno Frizzante, ale aj nealkoholická 100 % hroznová šťava. „Chvália si to najmä dojčiace mamičky,“ hovorí Katarína Matyšáková, konateľka. S takmer 30 odrodami vína a niekoľkými kategóriami kvality si z ich ponuky vyberie naozaj každý.

Nič z toho však neprišlo ľahko. Ak človek chce vybudovať podobný úspech, musí sa zmieriť s tým, že firma musí byť na prvom mieste. „Ak by som zrátal všetky pracovné hodiny, tak by som mal mať osemdesiat rokov. Bolo veľmi dôležité, najmä v začiatkoch, aby sa rodina zapojila a aby stáli pri mne. Gro zarobených peňazí muselo ísť okamžite naspäť do firmy. Neodtŕhali sme si od úst, ale určite sme museli dosť obetovať firme,“ hovorí Matyšák. Námaha sa však vyplatila, dnes už majú najväčšie úvery vyplatené.

Uvažujú o múzeu
Keď niekto vyrába víno od osemdesiatych rokov, dostáva sa mu jedinečná príležitosť sledovať a aj písať históriu. Matyšákovci majú toľko materiálu, že premýšľajú nad založením múzea. „Je to nostalgia. Máme jeden lis, s ktorým sme začínali, ktorý je dnes pri tých technológiách, ktoré máme, skoro smiešny. Dnes sa do lisu zmestí desať ton hrozna a do tohto ide len štyritisíc kíl. Ale vtedy som naň bol veľmi pyšný. Teraz ho už takmer vôbec nepoužívame a v podstate zavadzia. Ale ani za svet by som ho nepredal,“ hovorí. Po toľkom čase konštatuje, že kvalita vína sa vďaka technológii veľmi zlepšila. Najväčším skokom bolo zavedenie odkalovania a riadenej fermentácie začiatkom deväťdesiatych rokov.

Obaja začínali v gastronómii, majú hotelové vzdelanie, napriek tomu ich biznisu kraľuje víno. Nemajú bližšie k týmto odnožiam ich podnikania? „Z praktického dôvodu, keby som sa mal rozhodovať, gastronómia je zložitejšia, pretože potrebuje viac ľudí. Ale nakoniec sa to od seba až tak neodlišuje. Víno s jedlom k sebe idú a my vinári hovoríme, že víno nie je alkohol, ale pochutina,“ vysvetľuje Matyšák. Napriek tomu sa rozdiel prejavil počas ekonomickej krízy, ktorá vinársky priemysel takmer nezasiahla. O gastronómii sa to však povedať nedá. „V priebehu jedného roka nastal veľký prepad a odvtedy musíme bojovať. Na úroveň spred roku 2008 sa asi už nikdy nedostaneme,“ hovorí Matyšák a spomína, že v tom období bolo aj ubytovacích zariadení menej, než bol dopyt. Dnes je ich zas priveľa.

Napriek kríze však Víno Matyšák a jeho rôzne odvetvia zostávajú zdravou a silnou spoločnosťou a všetko nasvedčuje tomu, že sa tradícia ponesie aj ďalej. „Máme potomkov, tak hádam budú mať záujem pokračovať. Ak nie, tak my už tu nebudeme. Ale boli by hlúpi, keby to neprevzali,“ hovorí so smiechom Matyšáková.


Kto je to vo firme
Peter Matyšák – konateľ, generálny riaditeľ
Katarína Matyšáková – konateľka
Marek Matyšák – konateľ, vedúci reštaurácie v Pezinku
Kristína Matyšáková – konateľka, na materskej dovolenke

Dotazník: Peter Matyšák, konateľ
Koľko máte zamestnancov?
160. Je to tak 50 na 50 pre gastronómiu a pre víno.

Najväčší úspech?
Že za tých 28 rokov dostali vždy všetci zamestnanci výplatu načas.

Najväčšie sklamanie?
Patriotizmus. Francúzi nebudú kupovať slovenské víno, aj keď je lepšie ako to ich. A rovnako aj Česi, Maďari, Poliaci. To Slovákom chýba.

Koľko hodín denne trávite v práci?
Mám určité zdravotné problémy a musel som lekárom sľúbiť, že to obmedzím. S veľkou radosťou som im oznámil, že sa mi to podarilo z dvanástich skrátiť na jedenásť a pol.

Najlepšie víno?
Správny rodič má rád svoje deti rovnako.

Čo všetko vlastníte?
Hotel v Bratislave, reštauráciu v Pezinku, vinárstvo v Pezinku, 13 vinoték a samoobslužnú reštauráciu na Kramároch. Okrem toho máme svoju rozrábku mäsa, do reštaurácie si pestujeme vlastnú bio zeleninu, pečieme si vlastné pekárenské výrobky.

Manžel vs. Manželka


Peter Matyšák, konateľ:
1. Zahraničná firma chce odkúpiť tú vašu. Predáte ju?
Ponuky boli, nejedna. Pri jednej som aj rozmýšľal, či by som aspoň zistil, za koľko by sa to dalo, ale potom som si to rozmyslel, lebo by to nebolo férové pre partnera, keďže som vedel, že by som to tak či tak nepredal.


2. Víno sa stane populárnym, aj keď ho vyslovene nemáte radi. Budete ho vyrábať?
To sa zatiaľ nestalo, že by sme vyrobili víno, ktoré by bolo proti mojej chuti. Ale ak by sa to stalo, pokiaľ je ten výrobok bezchybný, tak by som sa musel prikloniť k tomu, aby nám priniesol úžitok vo forme zisku, z ktorého potom môžem okrem iného zaplatiť zamestnancov.


3. Zistíte, že konkurencia o vás rozširuje klebety. Čo urobíte?
Závisť a neprajnosť nie sú iba slovenské vlastnosti. Streli sme sa s tým. Aj som vedel, kto to je, ale pokiaľ by sa človek voči tomuto nestal imúnnym, tak by všetci skončili na psychiatrii. Závistlivcov treba potrestať tvrdením, že sa máte ešte lepšie ako naozaj.


Katarína Matyšáková, konateľka:
1. Zahraničná firma chce odkúpiť tú vašu. Predáte ju?
Myslím, že nie, máme deti a vnúčatá, ktorým to chceme prenechať, takže kvôli nim nie.


2. Víno sa stane populárnym, aj keď ho vyslovene nemáte radi. Budete ho vyrábať?
Myslím, že máme všetky produkty dobré.


3. Zistíte, že konkurencia o vás rozširuje klebety. Čo urobíte?
To sa stáva bežne, ale na to si človek musí zvyknúť a obrniť sa. Je zbytočné to riešiť.

01 - Modified: 2024-04-15 11:40:32 - Feat.: - Title: Prevádzku známeho influencera Jovinečka vykradli. Neviem čo sa stalo, chýba veľa vecí a fungujeme v núdzovom režime, hovorí 02 - Modified: 2024-03-24 23:00:00 - Feat.: - Title: Keď slovenské vína bodujú vo svete 03 - Modified: 2024-03-19 23:00:00 - Feat.: - Title: Živnostníci sú kostrou ekonomiky regiónov 04 - Modified: 2024-03-19 08:09:30 - Feat.: - Title: Daňová smernica BEFIT má kritikov. Argumentujú suverenitou štátov aj odchodom podnikov z EÚ 05 - Modified: 2024-03-13 11:33:53 - Feat.: - Title: Na Veľkú noc slovenské víno! Pozrite si tipy slovenských vinárov
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. apríl 2024 13:08