StoryEditor

Eurofondy priniesli Slovensku len málo miest

17.10.2016, 00:00
V niektorých krajinách sa zamestnalo výrazne viac ľudí. Čerpali pritom menej peňazí.

Vďaka eurofondom, ktoré sme čerpali v rokoch 2007 až 2013, vytvorili firmy na Slovensku päťtisíc pracovných miest. Tak znie výsledok predbežnej správy Bruselu, o tom, ako jednotlivé krajiny nakladali s európskymi peniazmi v uplynulom eurofondovom období. Brusel zmapoval, čo nám priniesol Európsky fond regionálneho rozvoja a Kohézny fond. Teda dva fondy, ktoré tvoria gro nášho čerpania. Práve z týchto fondov sme si polepšili o desať miliárd eur.

Stredné podniky
Kým na Slovensku vzniklo vďaka eurofondom pár tisíc pracovných miest, mnohým iným krajinám sa darilo omnoho lepšie. Švédi, Briti, Belgičania či Fíni zvládli za zlomok týchto peňazí vytvoriť desaťtisíce pracovných miest. Často išlo pritom o prácu vo výskume, ktorý u nás zaostával, keďže sa investovalo hlavne do dopravy.

„Ak rátame, že to sú naozaj novovytvorené miesta a do tejto úvahy neberieme sociálnych pracovníkov, ktorých obce po skončení projektov prepustili, či pracovné miesta, ktoré vznikli pri výstavbe diaľnic, je dosť smutné, že je to iba päťtisíc,“ povedal riaditeľ Inštitútu zamestnanosti Michal Páleník. Miesta sa podľa neho mohli vytvárať hlavne v stredne veľkých podnikoch, ktoré nie sú verejnosti až tak na očiach, lebo ich buď živí export, alebo sú to subdodávateľské firmy.

Málo ciest
V porovnaní s niektorými krajinami nežiarime ani v infraštruktúre. Postaviť sa nám podarilo len 80 kilometrov ciest a zrekonštruovať ďalších 1 600 kilometrov. Nové železničné trate nemáme. „Vláda si našla v roku 2006 na stole schválený referenčný rámec čerpania eurofondov s konkrétnymi úsekmi ciest, ktoré sa majú stavať. Namiesto toho, aby v tom kontinuálne pokračovala, rok sa to prehodnocovalo a výsledkom boli tri balíky PPP projektov,“ hovorí Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo. V najväčšom balíku boli aj úseky, ktoré už boli v referenčnom rámci schválené. Podľa Mateja mohla byť napríklad diaľnica D1 Jánovce-Jablonov postavená skôr. Prvý balík PPP sa totiž nakoniec nerealizoval a spomínaný úsek sa postavil aj tak z eurofondov, ale s meškaním.

Slovensko by bolo pritom bez eurofondov stratené. Všetky veľké investície ako diaľnice by bez nich neboli možné, keďže európske peniaze kryli viac ako polovicu výdavkov na veľké vládne projekty.

Finálnu verziu o nakladaní s európskymi peniazmi v rokoch 2007 až 2013 predstaví Brusel v marci budúceho roka.

Infografika Infografika HN

01 - Modified: 2024-04-23 12:57:47 - Feat.: - Title: Zmeny vo verejnom obstarávaní sú potrebné. Eurofondy neohrozia, reaguje Raši na tvrdenia Remišovej 02 - Modified: 2024-04-23 11:33:18 - Feat.: - Title: Európsky parlament schválil predĺženie voľného obchodu s Ukrajinou. Budú však platiť isté obmedzenia 03 - Modified: 2024-04-23 09:23:47 - Feat.: - Title: Je to o konkurencieschopnosti 04 - Modified: 2024-04-22 11:44:37 - Feat.: - Title: Priority pre regióny. Revízia Programu Slovensko 2021 - 2027 sa začne koncom tohto roka, ohlásil Raši 05 - Modified: 2024-04-22 07:15:49 - Feat.: - Title: Je to nesprávne. Šéf bavorských konzervatívcov brojí proti európskemu zákazu spaľovacích motorov
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. apríl 2024 04:51