Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
17.10.2016, 00:00

Eurofondy priniesli Slovensku len málo miest

V niektorých krajinách sa zamestnalo výrazne viac ľudí. Čerpali pritom menej peňazí.

Ján Richter
Zdroj: Marek Kmeť

Vďaka eurofondom, ktoré sme čerpali v rokoch 2007 až 2013, vytvorili firmy na Slovensku päťtisíc pracovných miest. Tak znie výsledok predbežnej správy Bruselu, o tom, ako jednotlivé krajiny nakladali s európskymi peniazmi v uplynulom eurofondovom období. Brusel zmapoval, čo nám priniesol Európsky fond regionálneho rozvoja a Kohézny fond. Teda dva fondy, ktoré tvoria gro nášho čerpania. Práve z týchto fondov sme si polepšili o desať miliárd eur.

Stredné podniky
Kým na Slovensku vzniklo vďaka eurofondom pár tisíc pracovných miest, mnohým iným krajinám sa darilo omnoho lepšie. Švédi, Briti, Belgičania či Fíni zvládli za zlomok týchto peňazí vytvoriť desaťtisíce pracovných miest. Často išlo pritom o prácu vo výskume, ktorý u nás zaostával, keďže sa investovalo hlavne do dopravy.

„Ak rátame, že to sú naozaj novovytvorené miesta a do tejto úvahy neberieme sociálnych pracovníkov, ktorých obce po skončení projektov prepustili, či pracovné miesta, ktoré vznikli pri výstavbe diaľnic, je dosť smutné, že je to iba päťtisíc,“ povedal riaditeľ Inštitútu zamestnanosti Michal Páleník. Miesta sa podľa neho mohli vytvárať hlavne v stredne veľkých podnikoch, ktoré nie sú verejnosti až tak na očiach, lebo ich buď živí export, alebo sú to subdodávateľské firmy.

Málo ciest
V porovnaní s niektorými krajinami nežiarime ani v infraštruktúre. Postaviť sa nám podarilo len 80 kilometrov ciest a zrekonštruovať ďalších 1 600 kilometrov. Nové železničné trate nemáme. „Vláda si našla v roku 2006 na stole schválený referenčný rámec čerpania eurofondov s konkrétnymi úsekmi ciest, ktoré sa majú stavať. Namiesto toho, aby v tom kontinuálne pokračovala, rok sa to prehodnocovalo a výsledkom boli tri balíky PPP projektov,“ hovorí Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo. V najväčšom balíku boli aj úseky, ktoré už boli v referenčnom rámci schválené. Podľa Mateja mohla byť napríklad diaľnica D1 Jánovce-Jablonov postavená skôr. Prvý balík PPP sa totiž nakoniec nerealizoval a spomínaný úsek sa postavil aj tak z eurofondov, ale s meškaním.

Slovensko by bolo pritom bez eurofondov stratené. Všetky veľké investície ako diaľnice by bez nich neboli možné, keďže európske peniaze kryli viac ako polovicu výdavkov na veľké vládne projekty.

Finálnu verziu o nakladaní s európskymi peniazmi v rokoch 2007 až 2013 predstaví Brusel v marci budúceho roka.

Infografika
Zdroj: HN

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.