Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
28.10.2016, 19:05

Pôdu pre Jaguar pripravia Rakúšania. Boli najlacnejší

Koncern Strabag ako jediný podliezol hranicu 100 miliónov eur. Príchod automobilky bude pre neho zlatou baňou.

Pôdu pre Jaguar pripravia Rakúšania. Boli najlacnejší
Zdroj: Reuters

Ďalší úspešný tender. Investícia Jaguaru Land Rover sa stáva pre rakúsky stavebný koncern Strabag doslova zlatou baňou. Spoločnosť Strabag Pozemné a inžinierske staviteľstvo vyhrala verejnú súťaž a pripraví pre prichádzajúcu automobilku v priemyselnom parku terén.

Ako jediná spomedzi štyroch uchádzačov dokázala ponúknuť cenu pod sto miliónov eur.

„Splnila všetky požiadavky verejného obstarávateľa stanovené v súťažných podkladoch a ponúkla za uskutočnenie predmetu zákazky najnižšiu cenu,“ píše sa o firme v dokumentoch zverejnených na stránke Úradu pre verejné obstarávanie.

„Za našou ponukou v uvedenom tendri si stojíme“, povedala pre HN hovorkyňa skupiny Strabag Edita Novotná. Nejde pritom o prvú veľkú zákazku, ktorú pôvodom rakúska spoločnosť získala vďaka príchodu Jaguaru Land Rover do Nitry.

Predchádzajúce zákazky výhodou
Koncern už pod Zoborom robil pre automobilku inžiniersko-geologický prieskum, odvodnenie územia či jeho zameranie, za čo získal desiatky miliónov eur.

Ďalších približne 52 miliónov eur získala firma za vybudovanie terminálu kombinovanej prepravy v Lužiankach, ktorú bude Jaguar i jeho dodávatelia využívať. Špekulovalo sa aj o tom, že pre britskú automobilku dokonca vybuduje celý závod. To však napokon bude úlohou českej spoločnosti VCES a japonskej skupiny Takenaka.

Práve skúsenosti a predchádzajúce zákazky, ktoré Strabag v priemyselnom parku získal, mu podľa odborníkov mohli pomôcť aj v tomto prípade. „Majú tam už vybudované toky, stavenisko. Iní by si to museli pripraviť nanovo,“ hovorí dopravný analytik Ondrej Matej. Strabag si tak mohol dovoliť oproti konkurencii určiť cenu o čosi nižšie. Dôvodov však môže byť viac, no ako Ondrej Matej poznamenal, najlepšie by ich vedel vysvetliť samotný Strabag. Spoločnosť sa k nim však bližšie nevyjadrila.

Jaguar, diaľnice a štadión
Na úpravu terénu má Strabag od nadobudnutia účinnosti zmluvy päť mesiacov. Musí napríklad odstrániť a odviezť nežiaducu pôdu, pripraviť oplotenie staveniska, zabezpečiť štrkové vankúše pod budovy a cesty či vybudovať dočasné staveniskové komunikácie.

Okrem zákaziek súvisiacich s Jaguarom Land Rover má Strabag napríklad tendre aj vo výstavbe diaľnic či vo vybudovaní nášho národného futbalového štadióna – Slovana Bratislava.

Štart – september 2018
Automobilka plánuje svoje prvé vozidlo na Slovensku vyrobiť v septembri 2018. V areáli s rozlohou vyše 1 850 000 štvorcových metrov by malo nájsť prácu najskôr 2 800 ľudí. S narastajúcou výrobou, ktorá by mala neskôr dosiahnuť 300-tisíc nových automobilov ročne, však bude pribúdať aj počet zamestnancov.

Spolu so svojimi dodávateľmi by mala 1,4-miliardová investícia od britskej automobilky, podporená štátom, zamestnať na Slovensku vyše 14-tisíc ľudí. Automobilový priemysel pritom trápi nedostatok ľudí už teraz, nehovoriac o avizovaných investíciách súčasných slovenských automobiliek a dodávateľov.

Uchádzači o daný tender a ich ceny (bez DPH):

1. STRABAG Pozemné a inžinierske staviteľstvo 95 848 525 eur

2. VÁHOSTAV – SK 102 035 268 eur

3. Metrostav, a. s. 104 350 504 eur

4. Skupina dodávateľov: Doprastav, a. s. + ALPINE SLOVAKIA 121 844 065 eur

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.