Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
10.11.2016, 00:00

Etika patrí k dobrému imidžu firmy

Predseda Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory Peter Mihók v rozhovore pre Hospodárske noviny.

Etika patrí k dobrému imidžu firmy
Zdroj: Pavol Funtál

Ak sa firma správa eticky, zlepší sa v nej atmosféra, vzťahy s obchodnými partnermi a bankami. To sa prejaví aj na jej výsledku. Veľa závisí aj od etiky politikov, ktorí rozhodujú o pravidlách biznisu, zdôrazňuje Peter Mihók.

Vaša komora vyhlásila pätnásty ročník súťaže o Veľkú cenu za etiku v podnikaní na Slovensku. Ako sa za celé toto obdobie zmenil prístup firiem k biznisu? Pomohla súťaž k etickejšiemu podnikaniu?
Na začiatku bolo pomerne zložité pritiahnuť firmy do tejto súťaže. Najmä domáce. Zahraničné spoločnosti už boli na takéto súťaže zvyknuté, lebo ich materské firmy s tým mali skúsenosti zo svojich krajín. Dávno pochopili, že etika patrí k dobrému imidžu firmy. Že je to výborný marketingový nástroj, ak preukážu, že ich niekto nezávislý ocenil za korektné správanie sa na trhu, voči zamestnancom, bankám a podobne. Po troch či štyroch ročníkoch sa však na Slovensku záujem o túto súťaž zvýšil.

Firmy zrejme zistili, že je pre nich výhodné, ak spĺňajú kritériá etického podnikania?
V posledných ročníkoch máme viac domácich záujemcov o zapojenie sa do súťaže než zahraničných. Dokonca aj malých a stredných firiem, čo je veľmi dobré. Pod vplyvom našej súťaže začali slovenské firmy prijímať aj etické kódexy. A to je odrazový mostík na prihlásenie sa do súťaže s možnosťou získať ocenenie, ktoré sa následne môže, ako som povedal, marketingovo využiť.

Ako sa to prejaví na samotných výsledkoch firiem?
Veľmi pozitívne. Ak sa firmy správajú eticky, zlepší sa v nich vnútorná atmosféra. Zlepšia sa vzťahy s obchodnými partnermi a banky k nim majú väčšiu dôveru. Firmy získajú aj nové zákazky a niekedy aj výhody vo financovaní zo strany bánk. To sú benefity, ktoré sa potom prejavia aj na hospodárskych výsledkoch.

Odkedy sa v Európe a vo svete presadzuje etika aj v biznise?
Vyspelé štáty nás v tomto predbehli asi o štvrťstoročie.

Až o toľko?
Etika v podnikaní sa začala presadzovať v 70. a 80. rokoch minulého storočia. Viedla k tomu aj konkurencia. V zahraničí chceli firmy ukázať, v čom sú lepšie ako iné. Mnohé boli v biznise úspešné. A keďže úspešných bolo čoraz viac, snažili

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.