Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
28.11.2016, 00:00

Brusel chce zjednotiť mýtny systém. Ľudia by nemali platiť rovnakú sumu

V europarlamente sa hovorí o spoločnom systéme spoplatnenia ciest na základe prejdených kilometrov.

Diaľnica
Zdroj: Dreamstime

Diaľničné nálepky, ktoré platia motoristi v niektorých členských štátoch, sú podľa Európskej komisie aj členov europarlamentu zastarané a systém si pýta zmenu. „Musíme prekonať mozaiku vnútroštátnych systémov mýtneho. EÚ by mala vytvoriť spoločný rámec pre všetky mýta vrátane tých pre osobné autá a dodávky,“ povedal pre HN šéf výboru dopravy v europarlamente Michael Cramer. Diaľničné známky sú podľa neho ekologicky nezmyselné a nefér zo sociálneho hľadiska.

„Ľudia, ktorí najazdia len 10-tisíc kilometrov, by nemali platiť rovnakú sumu ako vodiči, ktorí pokrývajú vzdialenosť 200-tisíc kilometrov. Najlepším riešením by bol moderný systém založený na vzdialenosti a type vozidla,“ opisuje Cramer.

O téme sa začne viac diskutovať na budúci rok. Európska komisia už vyhlásila, že nebude naďalej podporovať používanie diaľničných známok, lebo v porovnaní s poplatkom na základe prejdenej vzdialenosti „menej reflektujú princíp, vďaka ktorému by mal viac za cesty platiť znečisťovateľ“.

„Členské štáty majú a budú mať možnosť zavádzať systémy spoplatnenia ciest. Komisia nemieni zavádzať spoplatnenie ciest povinne,“ napísali z tlačového oddelenia. Cieľom debaty by mala byť lepšia postupná spolupráca systémov členských krajín. Niektoré štáty spoplatňujú využívanie diaľnic formou mýta, iné krajiny majú diaľničnú známku a sú štáty v rámci EÚ, ktoré vôbec nespoplatňujú užívanie ciest osobnými vozidlami. „V prípade európskej diaľničnej známky by sa štáty museli vysporiadať s nastavením jednotnej ceny,“ píše komunikačné oddelenie rezortu. V tom vidí problém aj Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo. Cena známky bude musieť byť priaznivá aj pre „bohatých“ Fínov a Nemcov, aj pre „chudobných“ Slovákov a Poliakov, myslí si. „Európska známka narazí na dve veci – že nie je všade rovnaká sieť diaľnic a rýchlostných ciest, a aký bude kľúč prerozdeľovania výberu prostriedkov. Keby to bolo podľa dĺžky úsekov, my nemáme z toho nič,“ dodal. Na druhej strane Matej hovorí, že problém s európskou známkou by mohli mať aj Nemci, lebo u nich sa za diaľnice neplatí. Keby sa poplatok zaviedol, bolo by to drahé aj pre nich, keďže tam veľa ľudí využíva na rozdiel od nás diaľnice dennodenne na dochádzku za prácou. Dopravný analytik Jozef Drahovský sa zase obáva, že by európska diaľničná známka otvorila cestu k monitorovaniu osobných vozidiel, čo narazí na odpor verejnosti.

Na Slovensku si navyše nevieme rady s pokutovaním čiernych jazdcov zo zahraničia. Do začiatku novembra ich po našich diaľniciach bez platnej známky prešlo 600-tisíc. Ak by zaplatili pokutu, štát by vybral 60 miliónov eur. Domáci vodič dostávajú sankcie domov, zahraniční vôbec.

„Presadzujeme celoeurópske riešenie – prijatie európskej legislatívy umožňujúcej legálne získavanie údajov o držiteľoch vozidiel zo zahraničia na účely pokutovania, ktorá momentálne na úrovni EÚ absentuje. Minister Arpád Érsek otvorí túto tému na európskej úrovni na rokovaniach v Bruseli,“ reaguje rezortu.

Ako sa vyberajú poplatky za diaľnice


Diaľničná známka:
Česko, Rakúsko, Slovinsko, Švajčiarsko, Rumunsko, Bulharsko
Elektronická diaľničná známka: Slovensko, Maďarsko


Mýtne brány: Francúzsko, Španielsko, Portugalsko, Taliansko, Grécko, Poľsko, Írsko, Chorvátsko
Žiadny celoplošný systém: Švédsko, Fínsko, Lotyšsko, Estónsko, Litva, Nemecko, Veľká Británia, Dánsko, Belgicko, Holandsko

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.