Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
27.12.2016, 00:00

V roku 2016 na Slovensku otvorili len jeden diaľničný úsek. Je to žalostne málo, kritizuje expert

Pozrite si mapu, ktorá ukazuje aktuálny stav slovenskej diaľničnej siete.

V roku 2016 na Slovensku otvorili len jeden diaľničný úsek. Je to žalostne málo, kritizuje expert
Zdroj: TASR

Najkritizovanejšia na rezorte dopravy je bezpochyby výstavba diaľnic a rýchlostných ciest. Ako prial rok 2016 autostrádam? Na Slovensku sa aktuálne stavia deväť úsekov v celkovej dĺžke 142 kilometrov. V priebehu roka sa však dal do užívania len jeden pri Bánovciach nad Bebravou. Oproti vlaňajšku, keď sa odovzdalo 56 kilometrov diaľnic, ide o veľký prepad.

Čo sa odovzdalo tento rok

„Do prevádzky bol v tomto roku uvedený úsek R2 Ruskovce – Pravotice, ktorý tvorí rýchlostný obchvat Bánoviec nad Bebravou,“ zhrnul jednou vetou výstavbu cestnej infraštruktúry na Slovensku za uplynulý rok rezort dopravy.

Desaťkilometrový úsek má odľahčiť región od nákladnej dopravy a vodiči vďaka nemu ušetria štyri minúty času.

Odovzdať jeden malý úsek pri našom stave infraštruktúry je však podľa Ondreja Mateja z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo žalostne málo. „Keby sa nemenili ľudia a generálni riaditelia v Národnej diaľničnej spoločnosti každého pol roka, vedeli by dopredu rovno povedať, že napríklad Svrčinovec – Skalité nebudeme stavať tri a pol roka, ale že sa zmluva vypíše rovno na päť rokov,“ povedal odborník.

Narážal pri tom na úsek diaľnice D3 na Kysuciach, ktorý sa mal tento rok odovzdávať tiež, no nestalo sa tak. Diaľničiari meškanie odôvodňujú zlou geológiou. Úsek je podľa predsedu Slovensko-poľskej obchodnej komory Stanislava Kučírka dôležitý kvôli doprave medzi automobilkami Kia, Hyundai v českých Nošoviciach a závodmi Fiatu v Tychách.

Rovnako sa neodovzdalo ani osem kilometrov cesty R2 medzi Zvolenom a Pstrušou. Dokončenie cesty sa posúva na jar 2017 pre nepredvídateľné okolnosti.

Čo sa stavia

Aj keď sa na Slovensku stavia menej, ako by stavebný sektor potreboval, na prvý pohľad toho máme rozrobeného viac než dosť. Práce bežia hlavne okolo Žiliny, kde sú vo výstavbe dva úseky diaľnice D1 a časť diaľnice D3 smerom na Kysuce. Výstavba tiež čerstvo odštartovala na 14-kilometrovom úseku D1 pri Košiciach a formálne aj na bratislavskom obchvate.

Najväčší rozostavaný strašiak slovenskej dopravy sa však nachádza pri Ružomberku. „Najproblematickejší je úsek Hubová – Ivachnová s tunelom Čebrať, kde sú práce zastavené, nie je potvrdené nové trasovanie, nie je spravená projektová dokumentácia. Odhadujem meškanie stavby o tri roky,“ hovorí Ondrej Matej. Úsek stavia Váhostav a OHL, pričom hotový mal byť v júni 2017.

Na konci augusta pri svojom menovaní za ministra hovoril Árpád Érsek u prezidenta Andreja Kisku aj o diaľnici z Bratislavy do Košíc:

Čo sa bude súťažiť v roku 2017

„Záleží na peniazoch, ktoré budeme mať na prípravu a výkup pôdy,“ povedal na margo budúcoročných tendrov minister dopravy Árpád Érsek. Minister tvrdí, že na diaľnice, ktoré sú v programovom vyhlásení vlády, mu chýba len na budúci rok sto miliónov.

Horúcou témou je hlavne obchvat Prešova, ktorý ministrovi teraz posudzuje Žilinská univerzita pre podozrenie z predraženia. Stavbu za 356 miliónov by malo stavať združenie okolo Eurovie, ktorého členom je aj Doprastav, aktuálne však nič nie je isté. Érsek sľúbil, že ak sa ukáže, že cena je prestrelená, bude o nej vyjednávať. Ak sa to nepodarí, vypíše novú súťaž.

Medzičasom majú diaľničiari na stole viacero úsekov v pokročilom štádiu prípravy. Do súťaže by podľa ministra mohol ísť úsek s tunelom Soroška pri Rožňave. Jeho cenu odhadujú diaľničiari na 277 miliónov. Rezort dopravy však hovorí, že suma nie je jednoznačná, lebo sa ešte nevie, či sa Soroška bude raziť s jednou alebo s dvoma tunelovými rúrami.

Tendrovať sa bude zrejme aj časť cesty R2 medzi Detvou a Lučencom. Vyjde na 342 miliónov. Do tretice ostaneme tiež na juhu – minister uvažuje o súťaži na južný obchvat Košíc. Nakoniec by chcel Érsek bližšie k skutočnosti posunúť aj severný obchvat Prešova. Spolu by si tieto štyri projekty vyžadovali sumu takmer 1,1 miliardy eur.  

Pre zväčšenie mapy kliknite SEM.

Zdroj: HN

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.