Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
28.12.2016, 00:00

Ľudia v mestách nakupujú rozvážne. Aj kvôli hypotékam

Maloobchodný analytik Ľubomír Drahovský v rozhovore pre Hospodárske noviny.

Ľudia v mestách nakupujú rozvážne. Aj kvôli hypotékam

„Keď sa pozrieme na Lidl či Kaufland, ktoré strategicky rozširujú siete, zistíme, že sú to spoločnosti, ktoré budú v najbližšej dobe hrať prím,“ hovorí Drahovský.
Maloobchod má za sebou turbulentný rok. Osud Carrefouru visel na vlásku, z trhu postupne odchádzajú Hypernovy, naopak, rastú malé predajne. Ako ho hodnotíte vy?
Tento rok možno niekto označuje pre obchod za turbulentný, ale bol to úspešný rok. Špecializované obchody začali viac ponúkať, vytvárali sa pomerne dobré väzby medzi dodávateľmi a obchodom, zahraničné siete sa napriek snahám o korektnú či menej cielenú kontrolu zo strany štátu snažili o kvalitu predaja i sortimentu. Prejavilo sa to aj na tržbách. Ak porovnáme tento rok s vlaňajškom, tržby jemne rástli. Teda až na štvrtý kvartál, kde sa najmä október ukazoval byť slabším, avšak všetci v obchode predpokladajú, že vianočný predaj tržby potiahne a tie dobehnú aj októbrové straty. 
O koľko rástli tržby oproti minulému roku?
Údaje Štatistického úradu ukazujú, že v porovnaní s minulým rokom zaznamenáme nárast. Keď v roku 2015 bol index rastu tržieb 101,7 percenta, odhad na tento rok naznačuje viac.
Ako sa mení spotrebiteľ?
Žijeme v relatívnom dostatku, aj finančnom, aj v odvahe nakupovať. Na druhej strane sú ľudia podstatne rozvážnejší. Z hľadiska tržieb to nie je pre výrobcov a obchodníkov pozitívne, ale z hľadiska kultúry nakupovania sa ukazuje, že najmä ľudia v mestách a mladá generácia sa v nakupovaní správajú rozvážne. Samozrejme, nehovoríme o nákupe nábytku, elektroniky či áut, ale o štandardných sortimentoch dennej potreby. 
Čím to je?
Myslím, že je to tým, že ľudia majú väčší rešpekt pred budúcnosťou. Chcú sa viac zabezpečiť. Na druhej strane veľmi veľa ľudí, ktorí robili stredné nákupy, si zobralo hypotéky a tie limitujú prevádzku ich domácností tak, že musia zvažovať svoje výdavky. Tí, ktorí si to nevedia spočítať, čaká ťažšie obdobie, ako mali doposiaľ.
Vaša agentúra pravidelne pripravuje rebríčky top 10 a top 30 maloobchodných spoločností. Nastali v nich nejaké zmeny?
Podľa údajov za rok 2015 sa víťazné Tesco dostalo zo svojej depresie. Zmenšilo formáty hypermarketov, nadviazalo nové vzťahy s dodávateľmi a vrhlo sa na formát supermarketov a menších predajní. Aj vďaka tomu dosiahli väčšiu efektivitu. 
Čo nemecké sestry Lidl a Kaufland, ktoré sa s výškou tržieb umiestňujú na druhom a treťom mieste?
Diskont momentálne vládne celému svetu, preto si Lidl aj u nás počína na trhu tak úspešne. A to aj napriek tomu, že ministerstvá kritizujú, že predáva málo domácich produktov. A tu vzniká otázka, že čo vlastne ľudia chcú. Či chcú čerstvé a cenovo akceptovateľné potraviny, alebo domáce, ktoré majú často vyššiu cenu. Lidl sám deklaruje, že má 16 až 18 percent slovenskej produkcie, a napriek tomu v ňom ľudia nakupujú. Druhá dcéra skupiny Schwarz – Kaufland – mala jeden z najvyšší

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.