StoryEditor

Autobusy pôjdu v pondelok ako v sobotu

Na nepriaznivú situáciu v autobusovej doprave v pondelok doplatia cestujúci - volič. Všetkých 17 podnikov Slovenskej autobusovej dopravy bude jazdiť podľa sobotného cestovného poriadku, čím sa výrazne zníži frekvencia spojov.

Štát - zodpovedný za obslužnosť
Združenie autobusovej dopravy tým reaguje na nedostatočné úhrady štátu za straty z výkonov vo verejnom záujme.
Návrh združenia na vyrovnanie úbytku tržieb zo sociálnych zliav vo výške 332 miliónov korún za prvých deväť mesiacov pred pár týždňami pre nedostatok rozpočtových zdrojov vo vládnej rezerve odmietla Porada ekonomických ministrov.
Vyrovnanie za tento rok je však len jednou z troch požiadaviek dopravcov. Okrem iného chcú zvýšenie úhrad na budúci rok a zreformovať celý systém tak, aby v niektorých oblastiach platili jednotné pravidlá.
Podľa filozofie fiškálnej decentralizácie totiž už dnes dopravné výkony, ako aj rozsah zliav a zvyšovanie dotácií z miestnych podielových daní určujú krajské samosprávy. Ich politika sa tak od regiónu k regiónu môže líšiť.
Horúci zemiak
Problému sa však zatiaľ nechce chytiť žiaden zo zainteresovaných rezortov. Ministerstvo dopravy podľa kompetenčného zákona nerozhoduje o peniazoch pre VÚC. "Môžeme len ministerstvu financií k údajom a návrhom z VÚC doložiť posudok," konštatuje Tomáš Šarluška, hovorca ministerstva.
Ministerstvo financií, ktoré peniaze pre samosprávy transferuje z rozpočtu, zase ich výšku určuje na základe výkonov z predchádzajúcich rokov korigovaných dodanými údajmi. "VÚC však budúcoročné návrhy zatiaľ nepodali," dodáva hovorca Peter Papanek.
Pomalý postup krajov
"S predstaviteľmi krajov sa, dúfajme, čoskoro stretneme. Musíme vybrať zástupcu, ktorý bude prezentovať túto požiadavku," povedal HN George Trabelssie zo združenia. Návrh na budúci rok sa však bude riešiť na úrovni parlamentu, kde sa bude rokovať o zákone o štátnom rozpočte. Autobusári sa s iniciatívou obrátili na niekoľkých poslancov, ktorí by mohli objem prostriedkov na dopravu pripomienkovať a zastať sa ich záujmov.
Podľa zákona o doprave štát musí za výkony v dotovanej prímestskej a mestskej doprave uhradiť celú alebo časť straty. Dopravcovia, v ktorých má štát väčšinou 51-percentné podiely, chcú, aby ich hradil celé. Rozdiel medzi schválenou dotáciou 1,052 miliardy korún z rozpočtovej kapitoly vyšších územných celkov a reálnou potrebou je zhruba 1,5 miliardy korún. Takéto (zatiaľ) nereálne zvýšenie však nie je popri dorovnaniu výpadku tržieb a rozpočtovom transferi prioritné.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 23:14