Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
23.01.2017, 00:00

Slovákom najnovšie zachutilo jedlo z ulice

Zákazníci sú ochotní za takzvaný streetfood zaplatiť aj viac peňazí. Na prvom mieste začína byť kvalita. Podľa odborníka segment ďalej porastie.

Slovákom najnovšie zachutilo jedlo z ulice
Zdroj: HN/Katarína Haršányová

Streetfood si v uliciach Bratislavy získava čoraz väčšiu priazeň. Stravovanie na ulici so sebou nesie inú kultúru i atmosféru. Do kariet tomuto segmentu hrá aj uponáhľaná doba, v ktorej má zákazník čas iba vziať si so sebou jedlo do ruky a odísť. „S narastajúcim záujmom sa zvýšili aj tržby. V niektorých dňoch evidujeme oproti začiatkom aj 200-percentný nárast,“ vysvetľuje majiteľ Coney hotdog Eduard Veterník. Ten zároveň pokračuje, že čoskoro pribudne nová reštaurácia tejto značky v Polus City Center.

Rozširovať by sa mohli aj ďalší. „V súvislosti s franšízingom nás už kontaktovali mnohí záujemcovia, ale v súčasnosti sa hlavne sústredíme na existujúcu prevádzku,“ konštatuje spolumajiteľ NYC Corner Oto Kóňa.

Slováci dozrievajú
Z pohľadu samotných prevádzkovateľov sa Bratislava takto približuje k metropolám na Západe, kde je táto forma gastronómie bežná a veľmi populárna. Súhlasí aj odborník. „Myslím si, že nástup pouličných prevádzok s jedlom je len štart, ktorý sa bude rozvíjať,“ nazdáva sa analytik spoločnosti Terno Ľubomír Drahovský. Jedným zo základných podmienok je vybudovať prevádzku na mieste, kde sa koncentruje množstvo ľudí, z ktorých sú mnohí ochotní si za jedlo aj priplatiť. „Kvalitnejšie streetfoody majú lepšie vyhliadky napriek vyššej cene. Považujem za správne, že ľudia sú ochotní priplatiť si za kvalitu. Zákazník sa po zlej skúsenosti do prevádzky už nevráti. Aj tento fakt pomáha tomu, aby sa trh vyselektoval,“ vysvetľuje Drahovský.

Majitelia streetfoodov to zdôvodňujú tým, že zákazník na Slovensku vyzrel. „Používanie kvalitných potravín a zložitejších postupov sa odrazí aj na nákladoch. Som presvedčený, že si zákazník tieto veci uvedomuje, a preto mu nerobí problém priplatiť si,“ uvádza spolumajiteľ Burrito Fellas Marek Teplický. Rovnakého názoru sú aj ďalší, ktorí si uvedomujú, že dôvodov, prečo by sa zákazník mal opäť vrátiť, je viac. „Cena už nie je jediný rozhodujúci faktor. Ľudí skôr presvedčí chuť a atmosféra,“ konštatuje Kóňa.

Konkurencia pre reštaurácie?
Ak sa bude streetfoodu naďalej dariť, je možné, že raz bude predstavovať konkurenciu aj pre klasické reštaurácie. „Je to otázka nastavenia ponuky a ceny. Pri rýchlosti, v ktorej žijeme, je šanca, že sa tento segment bude aj naďalej rozvíjať. Prvoradá je kvalitná ponuka. Je možné, že postupom času budú ľudia ochotní upustiť od klasických menu v reštauráciách a prejdú na iný spôsob. Najmä v letných mesiacoch,“ myslí si Drahovský. Vývoj streetfoodu závisí podľa prevádzkovateľov tiež od vývoja samotnej Bratislavy. „Ak sa Bratislava raz stane metropolou, ako sú Viedeň, Praha či Budapešť, určite to stojí za uváženie. Množstvo ľudí dnes žije v uponáhľanej dobe a často nemajú čas sadnúť si a čakať na jedlo,“ tvrdí majiteľ Kramáre Burgers Juraj Oravec.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.