Popradské letisko zaznamená ročne takmer 10-tisíc pohybov.LETISKO POPRAD-TATRY
StoryEditor

Popradčania žalujú štátny podnik. Pre polovičné platy v porovnaní s Bratislavčanmi

29.01.2017, 23:00
Štátny podnik Letové prevádzkové služby neplatí za tú istú prácu rovnakú odmenu. Rozdiely dosahujú stovky až tisíce eur mesačne.

Nižší plat za rovnakú prácu dotiahol slovenskú štátnu firmu na súd.


Rozdiely v mzdách letových dispečerov pôsobiacich v pobočkách v Bratislave, Košiciach a Poprade dosahujú stovky až tisíce eur mesačne. Firma Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky spadajúca pod rezort dopravy tak kvôli svojej personálnej a mzdovej politike aktuálne čelí viacerým súdnym žalobám. „Považujem ju za diskriminačnú. Zo strany zamestnávateľa došlo podľa môjho názoru k porušeniu zásady rovnakého zaobchádzania v odmeňovaní za rovnakú prácu a prácu rovnakej hodnoty,“ hovorí pre HN jeden zo žalobcov Edmond Dragošek, dnes už bývalý zamestnanec firmy na medzinárodnom letisku Poprad-Tatry.

Jedným z argumentov žalobcu je, že interné predpisy štátnej firmy nerozlišujú medzi letovými dispečermi v Bratislave, Košiciach a Poprade a vyžadujú rovnaké kvalifikačné predpoklady a odborné schopnosti u všetkých letových dispečerov.

Na Slovensku platia pre všetkých letových dispečerov Letových prevádzkových služieb medzinárodné predpisy. Aj tie hovoria, že služby riadenia letovej prevádzky môžu poskytovať iba profesionáli s príslušnou kvalifikáciou, ktorí sú zároveň držiteľmi preukazu spôsobilosti v súlade s týmito nariadeniami.


Platia rozdielne
Zo zistení HN vyplýva, že radarový riadiaci v Poprade zarába v základe o takmer 45 percent menej ako jeho kolega na rovnakej pozícii v Bratislave a zhruba o 25 percent menej ako v Košiciach. Od základného platu sa pritom odvíjajú ďalšie prémie a bonusy. Podnik tvrdí, že systém odmeňovania je výsledkom komplexných rokovaní s viacerými odborovými organizáciami vrátane riadiacich letovej prevádzky. Zdôvodňuje to i tým, že prax rozdielneho odmeňovania letových dispečerov na jednotlivých letiskách sa z objektívnych príčin dlhodobo uplatňovala a uplatňuje nielen na Slovensku, ale i v ostatných krajinách Európskej únie – napríklad v susednom Česku. „Týmito príčinami sú odlišné nároky na činnosť riadiacich letovej prevádzky vyplývajúce najmä z psychologickej náročnosti činnosti samotnej a z prevádzkových podmienok – napríklad veľkosť letiska a z toho vyplývajúca intenzita letovej prevádzky, ako aj komplexnosť vzdušného priestoru, v ktorom sa letisko nachádza,“ vraví hovorkyňa Letových prevádzkových služieb Michaela Legelová.

Napriek tomu, že sa manažment štátneho podniku odvoláva na českú kolektívnu zmluvu, tá skôr nahráva v prospech Popradčanov. Sociálny program je totiž v Česku vyspelejší. Českí letoví dispečeri poberajú na všetkých mimopražských letiskách rovnaké základné platy. Dispečeri na letiskách v Ostrave, Brne a Karlových Varoch poberajú približne 78 percent základného platu letových dispečerov pražského letiska Ruzyně. Letisko v Prahe pritom dosahuje viac ako 150-tisíc pohybov za rok a patrí medzi najvyťaženejšie v strednej Európe. Podľa záväzných predpisov a odporúčaní Medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo (ICAO) i európskej legislatívy „sú riadiaci poskytujúci rovnakú službu riadenia letovej prevádzky rovnocenní vo všetkých ohľadoch bez rozdielu“.


Produktivita práce dispečerov
O platové zrovnoprávnenie Popradčania interne bojujú bez úspechu už takmer 12 rokov. „Medzi jednotlivými letiskami a ich prevádzkami existujú podstatné rozdiely, čo má zásadný vplyv na náročnosť a intenzitu práce riadiacich letovej prevádzky. Tento rozdiel sa prejavuje aj v rozdielnych požiadavkách na výcvik riadiacich letovej prevádzky, ktorý je pre každé stanovište špecifický,“ dodáva Legelová. Dragošek však považuje argumenty bývalého zamestnávateľa za hru slovíčok a zahmlievanie. V súboji faktov podľa neho neobstojí ani otázka produktivity práce. Kým za rok 2015 obslúžilo 27 letových dispečerov na letisku v Bratislave 30-tisíc pohybov, v Poprade pripadlo na šiestich dispečerov okolo 10-tisíc pohybov. Uvedené počty dosiahli v Bratislave pri 24-hodinovom prevádzkovom čase, ten v Poprade trvá iba 12 hodín. Za mesiace máj až september pritom poberajú Bratislavčania extra letné prémie vo výške 23 percent z ich základného platu, v Poprade ich však podľa platnej kolektívnej zmluvy nemajú priznané. A to napriek tomu, že i pod Tatrami zaznamenávajú v letných mesiacoch zvýšenú prevádzku. Navyše popradskí pracovníci v dôsledku kumulácie pracovných funkcií vykonávajú i činnosti, pre ktoré sú v Bratislave a Košiciach vytvorené samostatné pracovné pozície.


Drahí advokáti

Paradoxom súdneho sporu je pritom skutočnosť, že štátna firma len vlani za zastupovanie proti žalobám bývalých zamestnancov na súde zaplatila advokátskej kancelárii TaylorWessing e/n/w/c advokáti viac ako 80-tisíc eur. Ide pritom zhruba o žalovaný rozdiel v plate v jednom z piatich prebiehajúcich sporov. Podnik nateraz o narovnávaní svojej mzdovej politiky neuvažuje. Ministerstvo dopravy sa od mzdovej a personálnej politiky svojej podriadenej organizácie dištancuje. Tvrdí, že do odmeňovania letových dispečerov sa nemieša. Podľa rezortu je štátny podnik autonómnou jednotkou a za jeho riadenie nesie zodpovednosť riaditeľ firmy. Okrem iného i za hospodárnosť pri nakladaní s majetkom v správe štátneho podniku. „Na základe vyššie uvedeného informujeme, že ministerstvo nezasahuje do vnútorného systému týkajúceho sa personálnej a mzdovej agendy LPS SR,“ konštatuje hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká s tým, že výšku finančného ohodnotenia príslušných zamestnancov musí odôvodniť samotný podnik.

Záťaž letiskových dispečerov za rok 2015 (v mld. Sk)
Letisko               Počet riadiacich         Počet pohybov na letisku        Koeficient záťaže dispečerov
Poprad                           6                                    9 834                                          0,876
Košice                          15                                  10 810                                          0,408
Bratislava                     27                                  30 204                                          0,633
Zdroj: Ministerstvo financií SR

Infografika Infografika HN

01 - Modified: 2024-04-22 12:24:40 - Feat.: - Title: Vallov údiv: Primátor Bratislavy to prehnal a už to asi aj vie (komentár) 02 - Modified: 2024-04-22 22:00:00 - Feat.: - Title: Možno nie sme najrovnostárskejší 03 - Modified: 2024-04-19 11:31:18 - Feat.: - Title: Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty 04 - Modified: 2024-04-19 10:36:13 - Feat.: - Title: Bez diaľničnej známky. Obchvaty budú zadarmo, oznámil Fico, okrem Bratislavy sa to týka ďalších piatich miest 05 - Modified: 2024-04-18 14:00:59 - Feat.: - Title: V Bratislave sa poobede tvoria kolóny, zdržíte sa aj 20 minút
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 06:27