Volkswagen, automobilkyPeter Mayer
StoryEditor

Medzi odborármi vo Volkswagene to vrie. Kto bude rokovať o platoch a benefitoch?

05.02.2017, 23:00
Medzi dvoma odborovými združeniami vzniká vážny problém – kto pôjde v mene 11-tisíc zamestnancov vyjednávať.

V bratislavskom Volkswagene už niekoľko mesiacov pôsobia dve odborové združenia. Na jednej strane stoja Moderné odbory Volkswagenu na čele so Zoroslavom Smolinským a na druhej Základná organizácia Odborového zväzu KOVO na čele s Emilom Machynom. Obe mali už zajtra spoločne v mene približne 11-tisíc zamestnancov Volkswagenu rokovať so zamestnávateľom o vyšších mzdách, väčšom rozpočte pre osobné ohodnotenia, dlhších dovolenkách či dlhšom platenom voľne.

Situácia sa však v poslednej chvíli mení a zo spoločného rokovania zrejme nebude nič. „Náš výbor rozhodol, že KOVO pri vyjednávaniach so zamestnávateľom nechce. Kvôli niektorým ľuďom v ich štruktúrach, ktorí nemajú s takými rokovaniami absolútne žiadne skúsenosti,“ vysvetľuje pre HN Zoroslav Smolinský. Pokračuje, že ak ľudia z konkurenčných odborov neabsolvujú školenia, považuje ich účasť na vyjednávaní za kontraproduktívnu. „Máme kvalifikovanejších odborníkov ako oni,“ reaguje pre HN Emil Machyna.

Väčší vyhráva
Moderné odbory Volkswagenu tvrdia, že odstaviť KOVO zo zajtrajších rokovaní môžu. „Zamestnávateľ musí podľa zákona uprednostniť odbor, ktorý zastupuje majoritu,“ argumentuje Smolinský. Vyjadrenie potvrdilo i ministerstvo práce. „Ak sa odborové organizácie nedohodnú na postupe, je zamestnávateľ oprávnený uzatvoriť kolektívnu zmluvu s odborovou organizáciou s najväčším počtom členov,“ cituje zo zákona rezort práce.

Moderné odbory Volkswagenu zastupujú už vyše 7 360 pracovníkov a podľa Smolinského číslo stále rastie. Verí teda, že vyjednávať budú oni. Na poslednom, minulotýždňovom stretnutí sa všetky strany dohodli, že číslo zastupujúcich pracovníkov zverejní aj Základná organizácia Odborového zväzu KOVO. Momentálne toto číslo ešte nie je oficiálne známe, no podľa zdrojov HN má ísť o výrazne nižší počet ako pri Moderných odboroch.

Samotný Volkswagen sa k situácii v jeho závode vyjadrovať nechce. „Priebeh a rokovania kolektívneho vyjednávania nekomentujeme, o výsledkoch budeme informovať po jeho skončení. Rovnako nekomentujeme ani interné záležitosti odborových organizácií,“ konštatuje hovorkyňa Volkswagenu Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.

Súdna cesta
Ak je z približne 11-tisíc zamestnancov vyše 7 300 na strane Smolinského skupiny, neznamená to ešte, že zvyšok je na strane Machynovho zväzu. Mnohí ľudia nie sú v odboroch vôbec, a naopak, nájdu sa aj takí, ktorí sú v oboch organizáciách. Moderné odbory Volkswagenu sú stále pomerne novou organizáciou, ktorá vznikla na jeseň minulého roka. Odvtedy prebrala zväzu KOVO výraznú časť členov, no Machyna má pri niektorých prechodoch pochybnosti. „Niektorí odhlásení nám povedali, že sa sami neodhlásili,“ hovorí Machyna. Zvažuje teda riešenie situácie súdnou cestou.

Nové odbory
Zoroslav Smolinský bol ešte v minulom roku vedúci jediného odborového združenia vo Volkswagene, ktoré zároveň spadalo pod Odborový zväz KOVO, ktorému šéfuje Emil Machyna a ktorý združuje odborárov z viacerých odvetví priemyslu. KOVO však v októbri minulého roka zobralo odborárom Volkswagenu všetky práva, teda nemohli nič podpisovať so zamestnávateľom alebo do niečo zasahovať.

To prešlo do kompetencií samotného zväzu KOVO. „Porušili stanovy zväzu, keď protiprávne vyhodili jedného člena zväzu,“ argumentoval tento krok vtedy pre HN Emil Machyna. Vyhodeným človekom bol Koloman Kraslan, ktorý tesne predtým kandidoval s podporou Emila Machynu proti Smolinskému na post nového predsedu odborárov Volkswagenu. No neúspešne. Podľa Machynu sa tak Smolinský zbavil svojho konkurenta v odboroch.

Smolinský mal však na situáciu iný pohľad. Argumentoval, že Kraslana vyhodili na základe sťažností členov, ktorí spadali pod Kraslanov úsek a neboli s jeho prácou dlhodobo spokojní. Odobratie právomocí zo strany Kovo videl ako Machynov pokus priamo ovládnuť odbory Volkswagenu. „To, čo sa mu nepodarilo vo voľbách, získa takto,“ povedal vtedy pre HN Smolinský. Krátko nato založil vlastné združenie – Moderné odbory Volkswagenu.

01 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 02 - Modified: 2024-04-24 07:51:43 - Feat.: - Title: Expolicajt podozrivý z lúpeží je odborovým predákom. „Ten, kto vám dal informácie, tiež nie je svätý,“ povedal 03 - Modified: 2024-04-17 16:00:00 - Feat.: - Title: Zistenie HN: elektrické Porsche v Bratislave sa už vyrába. Fabrika aktuálne pracuje na „vychytávaní múch“ 04 - Modified: 2024-04-17 09:36:15 - Feat.: - Title: Nová povinnosť pre autá od júla 2024: Znamená stopku pre obľúbené fiaty i porsche 05 - Modified: 2024-04-15 11:40:00 - Feat.: - Title: Číňania dotácie popierajú. Ich autá si držia náskok vďaka inováciám i dokonalej výrobe
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 07:24