Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
09.02.2017, 00:00

Nórsky elektroboom: tretina nových áut jazdí na batérie

Nórsky elektroboom: tretina nových áut jazdí na batérie

Nórsko vlani potvrdilo pozíciu lídra v predajoch áut na elektrický pohon. Majitelia elektromobilov majú v severskej krajine veľa výhod, nemusia platiť mýto na diaľniciach ani inak vysoké dane spojené s prevádzkou auta. Vláda plánuje kompletnú elektrifikáciu, do roku 2020 by malo sedemdesiat percent všetkých novo predaných áut jazdiť na batérie.

Na čele Únie
Podľa štatistík organizácie EAFO sa vlani v Nórsku predalo takmer 45-tisíc čistých elektromobilov a hybridných vozidiel, čo je medziročne rast o 33 percent. Štatistiky vlani ťahali nahor hlavne predaje hybridných vozidiel, ktoré narástli o viac ako 150 percent. Autá s elektrickým pohonom tvoria v Nórsku už 29 percent všetkých nových registrácií, čo je bezkonkurenčne najviac na svete. Napríklad v celej Európskej únii je priemer elektromobilov u nových predajov ľahko nad jedno percento. „Z elektromobilov sa v Nórsku stala úplne bežná záležitosť. Keď sa ľudia rozhodujú o nákupe nového vozidla, automaticky zvažujú elektromobil,“ hovorí Christina Bu, generálna tajomníčka nórskeho združenia elektromobility. Z celkového počtu všetkých registrovaných vozidiel v Nórsku tvoria elektromobily už 3,7 percenta, v mestských aglomeráciách bežne dvojnásobok.

V predajoch elektromobilov v Nórsku vedie podľa štatistík Mitsubishi Outlander, nasledovaný Volkswagenom e-Golf, Volkswagenom Golf GTE, Nissanom Leaf a BMW i3. Outlander oslavuje úspech vďaka pohonu na všetky štyri kolesá. Ponuka štvorkoliek s elektrickým pohonom je zatiaľ veľmi obmedzená, Nóri pritom také vozidlá vzhľadom na hornatý terén potrebujú, najmä v zime.

Zadarmo mýto, výrazne nižšia cestná daň
Veľký boom v Nórsku podporila hlavne vláda systémom úľav pre elektormobily aj vysokým zdanením klasických pohonov. Z elektromobilov sa neplatí daň z pridanej hodnoty ani iné dane. Zdanenie nových áut je pritom inak v Nórsku vysoké. Drahé sú aj klasická palivá: cena litrov nafty je v krajine s bohatými zásobami ropy ľahko pod päťdesiatimi českými korunami.

Majitelia elektromobilov nemusia platiť v Nórsku mýto na diaľniciach, zadarmo môžu jazdiť trajektmi cez fjordy, výrazne nižšiu majú tiež cestnú daň. Tento rok im skončila jedna z výhod, parkovanie zadarmo v mestách. Vláda po novom nechala na jednotlivých mestách rozhodovanie, či parkovanie elektroáut spoplatnia alebo nie. „Dôležité je, že spokojní majitelia elektromobilov ovplyvňujú rozhodovanie svojich známych, tým rastie ďalej dopyt,“ dodala Bu.

Väčšina miest však zatiaľ túto výhodu drží, aj keď s pribúdajúcimi počtami elektroáut je čím ďalej väčší tlak na ich spoplatnenie. Podobne skončila i povinnosť pre mestá umožniť elektromobilom jazdu v pruhoch vyhradených pre autobusy. Vodiči majú v Nórsku k dispozícii už osemtisíc dobíjacích staníc, tamojšia vláda ich chce však ešte viac. Súvisí to aj s ambicióznym plánom na kompletnú elektrifikáciu Nórska: už v roku 2020 by malo byť 70 percent všetkých nových áut s batériami, do roku 2025 všetky. Nórsko má pre rozvoj elektromobility zásadnú výhodu v podobe elektriny z obnoviteľných zdrojov: vodné elektrárne pokrývajú 95 percent nórskej spotreby.

Sekcia Globálne vznikla v rámci projektu Svet medzi riadkami, ktorý v spolupráci s HN realizuje mimovládna organizácia Človek v ohrození a Katedra žurnalistiky na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Projekt spolufinancuje SlovakAid.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.