StoryEditor

Posun na najsledovanejšej diaľnici. Štát schválil nový tunel v zložitej oblasti

29.05.2017, 14:33
Autor:
hašhašTASRTASR
Štát rozhodol o tom, ako bude vyzerať kritický úsek D1 Turany-Hubová.

Ostro sledovaná diaľnica D1 dostane nový tunel. Je ním Korbeľka na úseku Turany-Hubová a obchádza malofatranské údolia. Táto časť diaľnice by mala byť hotová do roku 2026. Vyplýva to zo Záverečného stanoviska Ministerstva životného prostredia k tomuto úseku, vydaného podľa zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie.

"Správny orgán dospel k názoru, že vedenie tunelom je optimálnym riešením. Povrchový variant, s už vynaloženými prostriedkami a s ďalšími dodatočnými prostriedkami na kompenzácie, by sa cenovo priblížil k tunelovému variantu. V danom špecifickom území je preto finančné kritérium nie celkom prioritné, ako to býva pri bezproblémovom prírodnom prostredí v iných úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest," uvádza MŽP v stanovisku.

Variant so šesťkilometrovým tunelom Korbeľka bol od začiatku podľa mnohých považovaný za výhodnejší. Druhá možnosť bola problémom pre ochranárov aj odborníkov. Rátalo by sa totiž s cestou cez údolie s dvoma kratšími tunelmi Rojkov a Havran.

V prospech dlhšieho tunela hrali zvýšené náklady spojené so sanačnými prácami, ktoré by stáli 150 miliónov eur. Výhodou údolnej alternatívy by bol tak len o niečo kratší čas prípravy projektovej dokumentácie.

"Národná diaľničná spoločnosť teraz pripravuje všetky kroky tak, aby sa mohlo začať stavať čo najskôr, pričom kľúčové pre ďalší postup bude zabezpečenie dostatku financií na prípravu a následne aj na samotnú výstavbu. Presný harmonogram jednotlivých krokov bude možné zverejniť až po tom, ako padne rozhodnutie o ďalšom financovaní výstavby diaľnic a rýchlostných ciest," vyhlásila hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.

​Vybraný variant si priali aj ochranári. Nezasiahne do chránených oblastí, jaskýň v Kraľovianskom meandri a rašeliniskám.

Údolný variant mal viacero nevýhod. Okrem zosuvov pôdy, na ktoré upozorňovali ochranári, by v úseku hrozili aj nehody. Cesta by z veľkej časti viedla v tieni a mohla by namŕzať, varoval ochranársky manažér Jozef Ridzoň. 

Po vyriešení úseku Turany-Hubová prichádza na rad ďalší problém. Na nasledujúcom úseku Hubová-Ivachnová sa musí pre geologické problémy zmeniť trasovanie tunela Čebrať. 

Pozrite si rozhovor s expertom na dopravu Ondrejom Matejom o diaľnici do Košíc z apríla minulého roka

01 - Modified: 2024-04-16 11:22:52 - Feat.: - Title: Napredovanie D1 pri Ružomberku je dobrá správa, no prioritou je aj R1, hovorí primátor 02 - Modified: 2024-04-15 12:32:25 - Feat.: - Title: Problémový úsek D1 pri Ružomberku sa rozbehol. Na tuneli Čebrať robí denne 500 ľudí, minister Ráž je spokojný 03 - Modified: 2024-04-10 16:06:16 - Feat.: - Title: Diaľnica na Ukrajinu má osem variant, oznámil Ráž. Rezort o redukcii nechce ani diskutovať 04 - Modified: 2024-04-08 05:32:07 - Feat.: - Title: Začína sa rozsiahla rekonštrukcia mosta v križovatke D1 a R1 pri Trnave 05 - Modified: 2024-03-22 14:45:53 - Feat.: - Title: Na diaľnici D2 v smere do Česka bude počas víkendu dopravné obmedzenie
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 11:30