Petr Chmela bude už túto sobotu zastupovať Česko na vyhlasovaní EY Svetového podnikateľa roka.MAFRA/ZDENĚK NĚMEC
StoryEditor

Šéf českej Tescomy: Práca v 3D tlačiarňach nás výrazne posunula

06.06.2017, 00:00
Spoluzakladateľ a šéf spoločnosti Tescoma a aktuálny český EY podnikateľ roka Petr Chmela pre HN.

Pri vývoji výrobkov je veľmi dôležité zachovať si zdravý sedliacky rozum a dostatočný nadhľad nad vecami, tvrdí Petr Chmela.

Ste známi ako inovatívna firma zo Zlína, ktorá pre vývoj každého výrobku používa 3D tlačiareň. Ako vlastne vyzerá v praxi vznik takéhoto produktu?
3D tlačiarne v našej firme naozaj zohrali zásadnú úlohu. S mladoboleslavskou Škodou sme boli prví v Českej republike, kto ich začal vo vývoji používať a to nás posunulo výrazne dopredu. Výrobok vymodelujeme v počítači a už o pár hodín ho môžeme držať v ruke. Hneď vieme, či je bezchybný, alebo skončí rovno v koši. Vo vývoji a dizajne patríme k špičke v odbore. Od roku 2010 sme získali 44 svetových cien.

Takže práve výskum a inovácie patria medzi hlavné motory vášho rastu?
Určite áno. Veľa investujeme do aplikovaného výskumu a vývoja. Nemáme presne stanovené, aké percento z tržieb tieto investície dosahujú. Všetko sa to odvíja od aktuálneho nápadu. Napríklad od roku 2014 do vlaňajška sme investovali viac ako desať miliónov korún do unikátnej technológie nanoCare pre plastové výrobky.

Máte vlastný výskumný tím, ktorý sa zaoberá inováciami?
Úspech Tescomy spočíva predovšetkým v nápaditosti výrobkov. A na to potrebujete skvelý tím ľudí. U nás máme vlastné Centrum aplikovaného vývoja a výskumu. Kolegovia sa v ňom zaoberajú využitím menej obvyklých alebo úplne neobvyklých materiálov na výrobu kuchynských potrieb. S nápadom však môže prísť ktokoľvek, napríklad aj ja. A naozaj s nimi prichádzame. Zriadili sme špeciálnu e-mailovú schránku, kam sa posielajú zaujímavé nápady a návrhy. Samozrejme, ak sa nápad zrealizuje a výrobok bude uvedený na trh, jeho autor je zaslúžene odmenený. Pre celý rad výrobkov nás, prirodzene, inšpiroval aj dopyt zo strany našich zákazníkov.

Môžete spomenúť niektoré trendy, ktoré nás čakajú vo vašom segmente?
Horúcou novinkou je už spomínaná unikátna technológia nanoCare, určená primárne pre plastové výrobky. Ide o nanotechnológiu, na ktorú máme svetový patent a vyvinuli sme ju v našom laboratóriu. Inšpirovali sme sa pri nej v automobilovom priemysle a vymysleli niečo, čo ešte v potravinovom priemysle nikto neskúsil. Plastové výrobky vďaka tejto metóde získavajú jedinečné vlastnosti. Nenapáchnu, nezafarbia sa a navyše sú antibakteriálne. Šetria energiu, čas aj prírodu. Prvé takto ošetrené produkty uvideli svetlo sveta práve v týchto dňoch.

Veľa sa teraz hovorí o inteligentných mestách, takzvaných smart cities. V budovách takýchto miest riadi celú domácnosť centrálny počítač pomocou internetu vecí. Máte v pláne v budúcnosti vstúpiť do segmentu inteligentných potrieb, ktoré budú zasadené do smart domácností?
V každom odbore je úspešný ten, kto príde s novým, neopozeraným nápadom, dizajnom a inováciami. Dôležité sú však takisto technológie. Dnes môžete pomocou inteligentných telefónov ovládať podstatnú časť vašej domácnosti – svetlá, tienenie, brány, kamery či televíziu. Obávam sa však, že prinútiť varešku alebo hrniec, aby za vás navarili, nebude úplne ľahké (smiech). Samozrejme, iba žartujem. Pri vývoji výrobkov je veľmi dôležité zachovať si zdravý sedliacky rozum a dostatočný nadhľad nad vecami, aby človek nevytváral nejaké zbytočné hlúposti, ktoré sú zákazníkovi nanič. Môžem vás však ubezpečiť, že ak niekedy budú kuchynské potreby komunikovať so zákazníkom, Tescoma bude pri tom určite v prvej línii.

Vráťme sa do polovice 90. rokov, keď do Česka prišlo Tesco. Kvôli podobnému názvu vám s týmto britským obchodným reťazcom hrozil súd. Nakoniec ste sa dohodli. Spolupracujete s touto spoločnosťou dodnes?
Keď sme Tescomu založili, netušili sme, že niekde v ďalekej cudzine existuje spoločnosť s podobným názvom. A potom jedného dňa vstúpilo na trh Tesco. Prišiel nám list z centrály v Londýne so žiadosťou, aby sme sa premenovali. Boli iba dve možnosti – buď sa premenovať a tým prísť o všetko, čo sme dovtedy vybudovali, alebo sa pokúsiť dohodnúť.

Čo ste nakoniec urobili?
Pozval som vtedajšieho riaditeľa Tesca Simona Kinga do Tescomy v Prahe. Vysvetlil som mu, čo a prečo to robíme. Dohodli sme sa, že prestaneme navzájom bojovať. Nakoniec z toho vzišla aj skvelá spolupráca. V predajniach Tesca sme dočasne postavili „shop in shopy“. Ujali sa a zostali tam celé roky. V tom čase sme ešte nemali vlastnú sieť kamenných obchodov a tak to bolo výhodné pre obe spoločnosti. Vďaka veľkému rozvoju vlastných predajných centier Tescoma už dnes v reťazcoch nie sme, ale spolupráci sa nebránime.

Čím sú tieto centrá špecifické?
Naše produkty si môžete kúpiť online, ale ak sa s nimi chcete najprv dôkladne zoznámiť, vybudovali sme sieť vlastných predajných centier. V Česku je ich aktuálne 105. Snažili sme sa zriadiť miesto, kde môžete nielen nakúpiť, ale aj načerpať inšpiráciu. Všetky predajné centrá sú navrhnuté v jednotnom štýle a vybavené modernými prvkami na podporu predaja. Či už ide o multimediálne dotykové zariadenie touch display, prezentačné LCD obrazovky alebo čítačky. Tie sú umiestnené na novinkových paneloch, kde po načítaní kódu môže zákazník uvidieť krátke video Ako na to. Samozrejmosťou je tiež preškolený profesionálny tím predajných asistentov, ktorí poradia. Rovnaké predajné centrá dnes nájdete aj na Slovensku, v Taliansku, ale takisto napríklad v Rusku a Číne.

Svoje výrobky vyvážate do desiatok krajín. Môžete vyzdvihnúť nejaký zaujímavý trh, na ktorom vaše produkty uspeli a získali si tam obľubu?
Dnes exportujeme do viac než stovky krajín. V poslednom období sme zaznamenali veľký rozvoj v Rakúsku, Kolumbii, Iraku, Jordánsku, Kuvajte, Litve, Libanone, Mongolsku, Pakistane, Rumunsku, Turecku alebo vo Veľkej Británii. Zatiaľ nepredávame v Spojených štátoch, odkiaľ sme, paradoxne, získali niekoľko ocenení za dizajn. Čoraz zaujímavejšie je pre nás Rusko, kde sme sa pred dvoma rokmi spojili s obchodným reťazcom Eldorado, ktorý má vyše 400 obchodných jednotiek. Iba v minulom roku sme tam vybudovali 60 predajných jednotiek.

Máte vytipované niektoré trhy, na ktoré by ste chceli expandovať?
Samozrejme, usilujeme sa o ďalšiu expanziu, pretože stáť na mieste nie je nič pre nás. Hľadáme nové výzvy, snažíme sa objavovať nové trhy aj stabilných obchodných partnerov. Na to nám výborne slúži najväčší európsky veľtrh Ambiente v nemeckom Frankfurte nad Mohanom. Vystavujeme tu už 20 rokov na ploche viac než 300 štvorcových metrov. Práve tu nadväzujeme nové obchodné kontrakty. A najväčšou výzvou sú pre nás určite americké trhy.

Do akej miery sa vkus zahraničných spotrebiteľov odlišuje od slovenských alebo českých?
Rôzni zákazníci majú rôzne požiadavky. Napríklad v Taliansku, kde patríme k najpredávanejším značkám na trhu, majú radi farby, na ktoré by sme na českom trhu získali zákazníkov len veľmi ťažko. Zrejme za to môže južanské teplo a azúrová obloha. Naopak, netypický výrobok, ako je povedzme forma na knedlíčky, sa tam najskôr predávať nebude.

Uprednostňujú rozvíjajúce sa trhy Afriky či Ázie iné výrobky oproti vyspelým európskym?
Každý exportný trh je jedinečný, unikátny. Potreby zákazníkov sú v jednotlivých krajinách rôzne. Ako som už povedal, začína sa to u takej banality, ako je farebnosť. Farby, ktoré sa u nás predávajú, nemusia ísť na prímorských trhoch vôbec na odbyt. Takže farby musíme starostlivo kombinovať už pri vývoji výrobkov. Hoci vyrábame pre medzinárodné trhy, snažíme sa vždy ponuku vyšperkovať aj o špeciálne produkty.

Aké konkrétne?
V poslednom čase to boli napríklad výrobky ako nôž na ustrice, kliešte a vidličky na kôrovce, nožnice na krevety, forma na frankfurtský veniec alebo forma na žĺtkové nite. Snažíme sa tak uspokojiť potreby zákazníkov z rôznych kútov sveta. O novinky je však záujem všade, bez rozdielu národností. Teraz zažívame celosvetový boom návratu ku koreňom v podobe zdravej domácej stravy. A tak sa obrovskej popularite globálne teší nový rad Della Casa, ktorý dodávame s originálnymi receptmi. Zákazníci na celom svete si tak môžu vyrobiť domáci syr či maslo alebo upiecť chlieb. A láska k jedlu je na celej planéte rovnaká.

Otvorene sa hlásite k odkazu zlínskeho veľkopodnikateľa Tomáša Baťu. Akých zásad jeho podnikania sa vo firme držíte?
Mal som šťastie, že som sa pravidelne stretával s Tomášom Baťom juniorom pri jeho častých návštevách Zlína, kde nadväzoval na odkaz svojho otca. Videl tak v priamom prenose, ako sa Tescoma rozvíja. Vždy o nás hovoril pozitívne, či už išlo o prístup k poctivému remeslu alebo o sociálnu politiku pre zamestnancov. A tak okrem obligátneho Baťovho hesla „Náš zákazník, náš pán“ sa riadime predovšetkým dobrou radou jeho syna – Keď sa firme darí, prvý, kto to má pocítiť na vlastnej koži, sú jej zamestnanci. A ak sa nedarí, tak jej šéfovia. To sme si tiež vzali za svoje heslo.

Ponúkate pracovníkom podobné benefity ako Baťa?
Svojich ľudí rozmaznávame. Aktuálne máme viac než 300 stálych zamestnancov a ďalšiu stovku agentúrnych pracovníkov. Zamestnanci pre nás nie sú ľudské zdroje, ale predovšetkým kolegovia a priatelia. Preto sme nielen pre nich, ale aj pre ich rodiny vybudovali a dali k dispozícii veľkorysé športovo-relaxačné centrum, masérske a fyzioterapeutické služby a bazén. To všetko priamo v areáli firmy. Okrem toho im ponúkame celý rad ďalších výhod, napríklad dovolenky v Chorvátsku. Ale aj drobnosti ako pitný režim, dotované stravovanie, pracovné odevy a obuv, naturálne plnenie a mnoho iného. To všetko preto, lebo si to jednoducho zaslúžia.

Dal vám Tomáš Baťa ešte nejakú dobrú radu?
Áno. Raz mi povedal, že nie je dôležité iba vyrobiť produkt. Zásadné je mať vlastný vývoj, vedieť, čo budeme vyrábať, prečo to budeme vyrábať a v čom budeme lepší a konkurencieschopnejší. Tým sa riadime nielen dnes, ale budeme sa toho držať i v budúcnosti.

V minulosti ste boli hlavným sponzorom futbalového klubu v Zlíne, ktorý zažíva veľké chvíle slávy – vyhral český pohár a čaká ho skupinová fáza Európskej ligy. Podporujete stále šport v Zlíne?
Futbalovým fanúšikom som zostal dodnes. Samozrejme, stále sa podieľame na chode klubu, aj keď už nie ako generálny partner. Keď som v Zlíne, nenechám si ujsť jediný zápas. Aktuálne tiež chystáme niekoľko vecí. Pre fanúšikov pripravujeme bonbónik – almanach k 100. výročiu zlínskeho futbalu. Predstaví sa tu história nášho klubu od čias SK Baťa až po súčasnosť. A pretože sme s klubom prešli ako generálny partner pomerne dlhú cestu, nebudeme pri tom chýbať.

Mnoho úspešných podnikateľov pomáha i charite. Patríte medzi nich?
Práve preto, že sme úspešní, musíme spoločnosti aspoň niečo vracať. Zameriavame sa nielen na firemnú filantropiu, ale aj na vytváranie rovných príležitostí, rozvoj zamestnancov a humanizáciu práce. Ako prvá firma v Česku sme v roku 2014 získali Certifikát spoločenskej zodpovednosti. Na konci roku 2015 sme následne z rúk najvyšších predstaviteľov vlády prevzali ocenenie Národná cena kvality. Podporujeme kultúru v kraji. Sme generálnym partnerom Filharmónie Bohuslava Martinů a Mestského divadla Zlín. Dlhodobo podporujeme Krajskú nemocnicu Tomáša Baťu v Zlíne, Charitu Českej republiky, SOS detské dedinky a celý rad ďalších inštitúcií. Spolupracujeme tiež so študentmi a s Univerzitou Tomáša Baťu. Do pracovného procesu zapojujeme zdravotne znevýhodnených občanov, ktorí sa nám prostredníctvom družstva invalidov Ergotem starajú o prevádzku e-shopu. Prevádzkujú takisto celý rad našich predajných centier. Úspech nás zaväzuje pomáhať.

Kto je Petr Chmela
Absolvent konzervatória a bubeník založil spoločnosť Tescoma v roku 1992 v Zlíne spoločne s Jiřím Vaculíkom. Spočiatku sa zaoberali predajom šetričov vody a výrobou elektrospotrebičov. Od roku 1994 sa sústreďujú na výrobu kuchynských potrieb. V súčasnosti Tescoma vyváža svoje výrobky do viac ako 100 krajín sveta.

01 - Modified: 2024-04-18 14:50:03 - Feat.: - Title: Kyjev musí rýchlo konať. Dochádzajú mu vojaci, zbrane i munícia, tvrdí pre HN český expert na Ukrajinu Mlejnek 02 - Modified: 2024-04-18 17:48:37 - Feat.: - Title: Korčoka lákali do maďarského rádia. „Neurobil som to,“ hovorí pre HN a spomína červenú čiaru a pád do bahna 03 - Modified: 2024-04-18 22:00:00 - Feat.: - Title: Sulík pre HN: Slovensku chýba právo veta, za povinné rozdelenie migrantov môže Fico 04 - Modified: 2024-04-18 13:30:00 - Feat.: - Title: Čo sú susedské spory a ako sa v nich účinne brániť? Pre HN vysvetľuje advokát 05 - Modified: 2024-04-17 16:30:00 - Feat.: - Title: Útok Iránu na Izrael bol neškodný ohňostroj, myslí si odborník na Blízky východ. Čo bude v konflikte ďalej?
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 10:05