Murad Al-KatibReuters
StoryEditor

Svetový EY podnikateľ roka: Mám víziu nasýtiť milióny utečencov

12.06.2017, 00:00
Prezident kanadskej spoločnosti AGT Food and Ingredients a čerstvý víťaz súťaže EY Svetový podnikateľ roka Murad Al-Katib pre HN.

Vašu spoločnosť ste rozbiehali pred vyše 15 rokmi úplne sám. Dnes ste najväčším svetovým dodávateľom šošovice, cícera a hrachu. Prečo ste sa rozhodli vstúpiť práve do tohto úzko špecializovaného biznisu?
Keď sa zamyslím nad tým, po ktorých produktoch je najväčší dopyt, vždy mi príde na rozum, ako rýchlo rastie počet obyvateľov Zeme. Podľa odhadov odborníkov by do roku 2050 malo žiť na našej planéte desať miliárd ľudí, ktorých bude treba nasýtiť. A práve produkcia a konzumácia rastlinných bielkovín bude pri tak raketovo stúpajúcej populácii významným faktorom pri hľadaní riešenia, ako všetkých obyvateľov Zeme nakŕmiť. Som presvedčený o tom, že bude potrebné vyrábať bielkoviny veľmi intenzívnym spôsobom. Avšak vždy musíme brať ohľad na to, aký dosah bude táto výroba mať na životné prostredie.

Vaša produkcia všetky tieto kritériá spĺňa?
Myslím si, že áno. Vidíme, ako rýchlo stúpa úroveň života v Ázii i na ďalších rozvíjajúcich sa trhoch. Ľudia si môžu dovoliť čoraz kvalitnejšie potraviny. Práve šošovica, cícer a hrach pritom patria medzi vysoko výživné produkty, ktoré sú zároveň priaznivo naklonené životnému prostrediu. V pôde prirodzene rastú a ich výroba je do veľkej miery trvalo udržateľná. Využil som teda veľkú príležitosť rastu tohto odvetvia. Odštartoval som v Kanade program, ako presvedčiť farmárov, aby pestovali práve tieto komodity. V priebehu posledných 15 rokov sme s týmto plánom uspeli a naplno spustili programy rozvoja.

Akú pozíciu dnes máte vo svete?
Môžem vám povedať, že len šošovica a hrach rástli minulý rok v Kanade na 11 miliónoch akrov pôdy. Práve Kanada má 60-percentný podiel na celosvetovom obchode s hrachom. Patrí jej 65 percent globálneho obchodu so šošovicou. A moja spoločnosť AGT Food and Ingredients má pod kontrolou 25 percent celosvetového obchodu so šošovicou.

Ktoré štáty patria medzi vaše najdôležitejšie exportné trhy?
Vyvážame do viac ako 120 krajín sveta. Na väčšine trhov existuje stabilná spotreba, či už hovoríme o severnej Afrike, Blízkom východe alebo Indii. Avšak nielen to. V skutočnosti dramaticky rastie spotreba aj v Európe.

Čím si to vysvetľujete?
Jednoducho sa zväčšuje dopyt po bielkovinách, ktoré nie sú geneticky upravované. Nielen pre konzumáciu ľuďmi, ale aj ako krmivo pre zvieratá. Európa zažíva veľký nárast spotreby strukovín, najmä šošovice, hrachu a cícera. Platí to vo všetkých druhoch európskeho potravinárskeho priemyslu. Sója sa stáva čoraz alergénnejšia a čoraz viac geneticky modifikovaná. Ľudia pritom hľadajú bielkoviny, ktoré nie sú takýmto spôsobom upravované. A ja si myslím, že práve šošovica, cícer a hrach poskytujú presne takéto bielkoviny.

V Európe je trend konzumovať organické potraviny...
Áno, aj my máme niektoré produkty organické, ale väčšina je konvenčná. Chcem však zdôrazniť, že žiadny náš produkt nie je v súčasnosti geneticky upravovaný. Myslím si, že práve to je naša veľká konkurenčná výhoda. Je určite veľmi pozitívne, že všetka naša produkcia je úplne bez GMO.

Spomínali ste, že vyvážate najmä do severnej Afriky a na Blízky východ. Ktorý trh je pre vás najdôležitejší?
Dvoma najdôležitejšími a najväčšími trhmi pre našu spoločnosť sú Turecko a India. Napríklad v Turecku máme deväť výrobných fabrík. Z celkových tržieb, ktoré v našej firme dosahujú ročne dve miliardy dolárov, pripadá na Turecko takmer 500 miliónov. Takže je to pre nás nepochybne veľmi významná oblasť. Už teraz pritom očakávame, že Turecko sa postupne stane krajinou, ktorá bude vyživovať celý región. Skrátka si posilní svoju pozíciu ako centrum spracovania potravín pre oblasť Severnej Afriky a Blízkeho východu. Takisto India je veľmi dôležitá. Čakáme tam veľkú expanziu. Spotreba vo všetkých týchto regiónoch výrazne rastie. Predpokladáme, že v blízkej budúcnosti budú veľmi dôležité aj iné oblasti.

Ktoré konkrétne?
Teraz napríklad otvárame našu novú regionálnu kanceláriu v Rusku, konkrétne v Rostove na Done. Rusko sa stáva naozaj významným producentom. To isté platí aj o Kazachstane. Toto všetko sú krajiny, ktoré sa veľmi rýchlo rozvíjajú. Stávajú sa vo svojich regiónoch kľúčovými hráčmi, ktorí budú sa budú rozvíjať a neustále zvyšovať svoju produkciu.

Pred časom ste vyhlásili, že jedným z hlavných faktorov vášho úspechu je schopnosť vedieť inšpirovať iných. Ako táto schopnosť pomohla vám?
Na to, aby ste mohli inšpirovať ostatných, musíte dokázať komunikovať svoju víziu. A našou víziou bola a stále aj je celosvetová produkcia cenovo dostupných rastlinných bielkovín vysokej kvality. Nám sa podarilo túto víziu odprezentovať farmárom a veľmi dobre ju prijali aj spotrebitelia. Napokon, neustále vidíme, ako rastie spotreba rastlinných bielkovín. Takže je naozaj veľmi dôležité vedieť správne komunikovať tak s vašimi dodávateľmi, ako aj spotrebiteľmi. Avšak úplne najdôležitejšie je presvedčiť o tejto vízii vašich zamestnancov. Ja som bol pred 14 rokmi vo firme sám. Dnes mám 2 200 zamestnancov. Z vlastnej skúsenosti teda môžem povedať, že ak chcete uspieť, musíte vedieť odkomunikovať spolu s víziou aj kultúru vašej spoločnosti.
Ak by ste mali pár slovami opísať tú vašu víziu, čo by to bolo?
My sa zaoberáme spracovaním a výrobou produktov v poľnohospodárstve. Našou prácou a zároveň víziou je zmeniť ľuďom ich životy a nakŕmiť svet. Chceme rastlinné bielkoviny urobiť dostupnými skutočne pre každého.

Darí sa vám to?
Myslím si, že áno. Dosiahli sme už niekoľko úspechov. Zapojili sme sa napríklad do niekoľkých programov Organizácie spojených národov. Sme aktívni v medzinárodnom programe pomoci určenej sýrskym utečencov. Minulý rok sme programom OSN poskytli produkty, ktoré sa využili pri príprave miliónov porcií jedál pre utečencov. Našu výrobnú a distribučnú sieť sme využili pri dodávke štyroch miliónov rodinných balíčkov pre medzinárodné agentúry pod vedením Svetového potravinového programu OSN. Práve táto práca pre Spojené národy je dôležitou súčasťou podnikania našej spoločnosti. Tento biznis pritom vykonávame veľmi účinne. Spomínaným programom pre utečencov umožňujeme pripraviť o milióny jedál viac.

Keď sme už pri tejto téme, čo hovoríte na aktuálnu migračnú krízu, ktorá zasiahla Európu i ďalšie regióny sveta vrátane Severnej Ameriky?
Som presvedčený o tom, že utečenecký problém by sme mali riešiť v regiónoch, kde vznikol. Musíme tam ľudí udržať nasýtených a v bezpečí. Oni sú totiž tí najzraniteľnejší. My u nás nepotrebujeme migráciu a utečencov. Musíme hľadať riešenia týchto problémov priamo pri ich zdroji.

Vaši rodičia emigrovali do Kanady z Turecka. Má tento fakt dosah na váš biznis a vnímanie problémov, ako je hlad alebo potravinová bezpečnosť?
Určite áno. Som dieťa imigrantov, ktoré dostalo možnosť vyrastať v krajine, akou je Kanada. Samozrejme, vďaka svojmu pôvodu som si bol odmalička veľmi dobre vedomý faktu, že existuje aj svet mimo Kanady. Ja pociťujem vášeň vo vzťahu k svojej krajne. Avšak zároveň mám aj vášeň vo vzťahu voči ostatnému svetu. A určite cítim emócie aj vtedy, keď sa hovorí o sýrskej utečeneckej kríze. Veľmi blízko toho všetkého totiž žijú moji príbuzní, ktorí zostali v krajine našich predkov. Takže z tohto dôvodu zažívam nepochybne väčšie pocity, keď sa hovorí práve o Sýrii. Ale v konečnom dôsledku cítim rovnaký smútok aj spolu so 67 miliónmi utečencov po celom svete, o ktorých minulý rok informovala vo svojej správe OSN. Z tohto počtu tvoria 70 percent ženy a deti. Trúfam si tvrdiť, že v súčasnosti zažívame vôbec najväčšiu globálnu utečeneckú krízu.

Čo by s tým mal robiť vyspelý svet?
Je povinnosťou našich krajín a národov starať sa o tých najzraniteľnejších. A zároveň zodpovednosťou mňa ako podnikateľa je urobiť všetko, čo je v mojich silách, aby som o tom presvedčil vlády a iné inštitúcie. Aby skrátka pre riešenie tohto problému urobili všetko, čo môžu. Pre mňa to však nie je iba práca. Je to aj moja vášeň. Je to niečo, čo nikdy nechcem prestať robiť.

Myslíte si, že problém utečencov tu bude s nami navždy?
Dúfam, že jedného dňa už túto prácu nebudeme musieť robiť, pretože už nebudeme mať žiadnych utečencov. Ale ak mám byť úprimný, nie som až taký optimista, aby som veril, že sa toho dočkám ešte počas svojho života. V tomto smere je naozaj stále potrebné urobiť ešte veľmi veľa práce.

Sám tvrdíte, že v napĺňaní tohto cieľa pomôžu ľudstvu aj inovácie...
Áno, je to tak. Inovácie zostanú v budúcnosti hlavným motorom poľnohospodárstva. Mám na mysli zbieranie a využívanie veľkých dát, ďalej satelitné technológie či nasadenie dronov na mapovanie polí. Keď napríklad využijeme satelity na monitorovanie stavu vegetácie, umožní nám to lepšie zvládnuť predpovede úrody. Pomocou týchto technológií sa dajú zbierať dáta, na základe ktorých sa lepšie vytýči množstvo osievania, zahnojovania či používania pesticídov či herbicídov. Všetky tieto informácie nám umožnia lepšie analyzovať situáciu a predpovedať budúcnosť. Takže som presvedčený o tom, že práve technológie a zbieranie dát budú nepochybne poháňať rast produkcie dopredu.

Kde konkrétne modernizujete výrobu vy?
Napríklad fáza spracovania nám práve vďaka inováciám pomáha zvyšovať produkciu. Veď ako by sme bez nich vyrábali nové produkty alebo zlepšovali pretlačované výrobky, ako sú cestoviny? Je potrebné si uvedomiť fakt, že produkty z plodín, ako je šošovica, postupne prenikajú do nášho každodenného jedla. Ja totiž neverím, že by niekto dennodenne konzumoval šošovicu. Verím však, že môže každý deň jesť povedzme chlieb vyrobený zo šošovice. Ľudia budú jesť cestoviny vyrobené zo šošovice. Som si istý tým, že sa z nej budú vyrábať rôzne slané pochutiny ako tyčinky či krekry. Takže toto je cesta, ktorou sa náš segment bude uberať. Trendom sa stanú kľúčové slová šošovica, bielkoviny, vláknina, geneticky neupravované produkty, prírodné a bezgluténové výrobky s vysokou výživovou hodnotou. Tak bude vo svete vyzerať spotreba budúcnosti.

Pracuje na týchto zlepšeniach vo vašej firme tím inžinierov?
Áno, máme skupinu zaoberajúcu sa potravinovou vedou. Zriadili sme takisto v Kanade centrum inovácií, výskumu a vývoja. Títo ľudia sa tam na plný pracovný úväzok zaoberajú vývojom nových produktov a aplikácií.

Koľko peňazí investujete do tejto modernizácie?
Každoročne míňame na vývoj nových produktov milióny dolárov. Znamená to, že do výskumu a vývoja investujeme zhruba osem percent z našich čistých tržieb. Vyvíjame nové druhy cestovín, pečiva či pochutín, nové aplikácie, potravinárske inovácie, nové spôsoby veľkovýkrmu v poľnohospodárstve. Toto všetko je úlohou nášho vývoja.

Máte vlastný recept na úspech alebo radu, ktorú by ste dali mladým začínajúcim podnikateľom?
Odporučil by som im, aby z ničoho nemali strach. Pretože ak poznáte všetky riziká, ktoré vám hrozia a zároveň pracujete na tom, aby ste im porozumeli, tak naozaj nemáte dôvod na žiadne obavy. Strach podľa môjho názoru vychádza z toho, že nepoznáte výsledok vašej práce alebo nie ste schopní ho predvídať. Ak sa však dôkladne pripravíte na všetky možnosti, nikdy nebudete mať dôvod báť sa. Pretože viete, že to nejako dopadne, či už lepšie, alebo horšie. Ale výsledok, nech už bude v akejkoľvek forme, vás nezaskočí. Tak prečo sa báť? Ak sa zbavíte strachu, dosiahnete vášeň pre vašu prácu a môžete v nej uspieť. Takže toto je moja rada pre mladých podnikateľov.

01 - Modified: 2024-04-24 22:00:00 - Feat.: - Title: Že sem príde viac študentov zo zahraničia? Nereálne, hovorí pre HN rektor nitrianskej univerzity (rozhovor) 02 - Modified: 2024-04-24 08:01:41 - Feat.: - Title: Daja Turnerová: „Gény sa nezaprú, aj keď ich stretnete na opačnom konci sveta.“ 03 - Modified: 2024-04-23 22:00:00 - Feat.: - Title: Chcete si dodatočne legalizovať stavbu? Ak nedodržíte podmienky, hrozí vám mastná pokuta (rozhovor) 04 - Modified: 2024-04-23 13:21:11 - Feat.: - Title: Nový šéf SPP pre HN: Zmluva s Gazpromom je výhodná, ak by nám zastavili plyn, minieme o 140 miliónov eur viac 05 - Modified: 2024-04-22 14:00:00 - Feat.: - Title: Archívny rozhovor s etnologičkou: Pravý Slovák alebo pravý Slovan, čo to je? Niečo také neexistuje
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 02:33