Vivek Chaand SehgalReuters
StoryEditor

Vládca indického automotivu: Pomáha nám rastúci hlad po autách

03.07.2017, 00:00
Šéf spoločnosti Samvardhana Motherson Group a indický EY podnikateľ roka Vivek Chaand Sehgal pre HN.

Dodávateľské spoločnosti sme kúpili v tých krajinách, kde sídlia najväčšie automobilky sveta, hovorí Sehgal.


V biznise sa pohybujete už viac ako štyri desaťročia. Začínali ste v polovici 70. rokov obchodovaním so striebrom, postupne ste prešli aj ďalšími segmentmi. Prečo ste sa nakoniec rozhodli práve pre automotive?
Bola to v podstate náhoda. Začiatkom 80. rokov minulého storočia vznikla v Indii nová automobilka Maruti Suzuki, ktorá je dcérskou spoločnosťou japonského koncernu Suzuki. No a my sme v roku 1983 dostali možnosť vyrábať pre ňu komponenty. Dovtedy sme produkovali predovšetkým drôty a káble. Ja som sa rozhodol novú príležitosť využiť a z produkcie drôtov som prešiel do segmentu automotive. Takže v tomto vidím hlavný dôvod, prečo sme dnes jedným z najväčších výrobcov komponentov na svete.

V Indii ste v odbore automotive dokonca absolútnou jednotkou. Vaše produkty pritom možno nájsť po celom svete. Ktorý trh je pre váš export najdôležitejší?
Musím vás opraviť – my svoje produkty neexportujeme. Komponenty vyrábame v našich vlastných fabrikách, ktoré sme postavili alebo kúpili v 33 krajinách po celom svete. Produkujeme ich tam a zároveň ich na týchto trhoch aj predávame. Ja sa totiž držím hesla, že export spôsobuje len problémy.

Prispôsobili ste tomu aj svoju obchodnú stratégiu?
Presne tak. My sa snažíme byť čo najbližšie k našim zákazníkom. Kúpili sme preto automotive spoločnosti v tých krajinách, kde sídlia a vyrábajú vozidlá najväčšie automobilky sveta. Komponenty tak dodávame priamo im. Nájdenie správneho partnera je pritom dôležitou súčasťou našej stratégie. V posledných 15 rokoch sme úspešne ukončili 19 akvizícií a vstúpili sme do 24 joint venture partnerstiev.

V ktorých krajinách sídlia vaše spoločnosti?
Veľmi dôležité je pre nás Nemecko, ktoré patrí medzi hlavných producentov automobilov. Viaceré naše spoločnosti sídlia v Stuttgarte, ktorý je skutočnou automobilovou metropolou. Ale aktívni sme aj v iných mestách. Naša dcérska spoločnosť Samvardhana Motherson Peguform Deutschland, ktorá vyrába plastové komponenty pre osobné a úžitkové automobily, sídli v Bötzingene pri Freiburgu. Keď si automobilky vyžiadajú nejaký konkrétny produkt, tak v tej krajine spustíme jeho výrobu. Celý tento biznis centrálne riadime z Indie.

Pracujete teda priamo na objednávku koncernov?
Áno, sto percent komponentov dodávame priamo pre automobilky. Nevyrábame tovary pre otvorený trh.

Ktorý výrobok je pre vašu spoločnosť najdôležitejší?
My vyrábame naozaj veľa produktov, či už tvoria súčasť interiéru alebo exteriéru vozidla. Od rôznych plastových dielcov až po spätné zrkadlá. Celkovo je v našom portfóliu 1 200 komponentov. Keď niečo nevyrábame a potrebujeme to doplniť do našej ponuky, tak to jednoducho začneme vyrábať. Takže pre mňa je ťažké povedať, ktorý komponent je pre nás ten najdôležitejší. Všetky sú dôležité.

Na ktorých značkách áut môžeme nájsť vaše dielce?
Z európskych je to napríklad Daimler, BMW, Audi, Volkswagen či Seat, z japonských Toyota alebo Nissan. Americké zase zastupuje Ford či GM. Takže skutočne sú to prakticky všetky najväčšie svetové značky. Mohli by ste sa ma skôr spýtať, pre ktoré automobilky nedodávame (úsmev).

Zrejme viete, že Slovensko je najväčším svetovým producentom automobilov na jedného obyvateľa. Máte nejaké obchodné napojenie aj na našu krajinu?
Sme už aktívni v Česku a momentálne hľadáme obchodné príležitosti aj na Slovensku. Zatiaľ vám však nemôžem povedať nič konkrétnejšie.

Spomínali ste, že fabriky kupujete v krajinách, kde sídlia automobilky. Na Slovensku máme tri veľké značky, štvrtá, britský Jaguar Land Rover, začne vyrábať budúci rok. Prečo ste už neinvestovali do výrobcu komponentov v našej krajine?
Kľúčovou stratégiou je pre nás investovať do tovární, ktoré sa ocitli v problémoch. Tie potom kúpime, ozdravíme a rozbehneme v nich výrobu. Takto to bolo vo viacerých krajinách Európy. Zdá sa však, že slovenským fabrikám sa darí veľmi dobre a nemajú žiadne problémy.

Aké sú vaše aktivity v Česku?
Máme tam výrobnú fabriku MSSL Advanced Polymers, ktorá je našou dcérskou spoločnosťou. Sídli v Dolných Řediciach neďaleko Pardubíc. Produkujeme tam celý rad komponentov od súčiastok do spätných zrkadiel a palivových systémov až po dielce do bezpečnostných pásov. Spomedzi krajín, ktoré susedia so Slovenskom, vyrábame okrem Česka aj v Maďarsku, konkrétne v Kecskeméte. Z európskych spoločností môžem ďalej spomenúť aj našu fabriku v Španielsku.

Indická ekonomika rastie v posledných dvoch desaťročiach výrazným tempom. Zvyšuje sa životná úroveň predovšetkým strednej triedy, vďaka čomu si čoraz viac Indov si môže dovoliť kúpiť auto. Je to pre vás dôležitý faktor?
Samozrejme, áno. My sa z 99 percent zameriavame na produkciu komponentov pre automobilový segment, ktorý práve v Indii veľmi rýchlo rastie. Takže z tohto pohľadu je India pre nás skutočne kľúčová. Ale rovnako dôležité sú pre nás aj všetky ostatné krajiny na svete.

Čomu sa venujete okrem automotive?
Jedno percento našej produkcie tvoria výrobky lekárskeho vybavenia.

Aktuálnou témou slovenského i celkovo európskeho automobilového priemyslu je nedostatok kvalifikovanej sily. Vy zamestnávate viac ako 100-tisíc ľudí. Nemáte problém s hľadaním kvalitných pracovníkov?
Tento problém je zrejmý a stáva sa vypuklým v každej krajine, a to nielen v automotive, ale tiež v mnohých ďalších segmentoch. My na to ideme trochu inak, než preberaním odborníkov z iných spoločností. V našej firme sa snažíme zameriavať na to, aby ľudia od nás neodchádzali inam. A keď už odišli napríklad do zahraničia, tak aby sa tí najlepší vrátili. Aby sa nám to darilo, ponúkame im celú škálu benefitov.

Pôsobíte v 33 krajinách sveta. Zamestnávate v zahraničných pobočkách Indov?
Nie, neverím, že by to bolo správne riešenie. Indov z našich firiem neposielame do zahraničia, iba ak by to bolo skutočne veľmi potrebné. Aj to len na špecifické pozície, keď tam nenájdeme nejakého domáceho odborníka. Ale to sú naozaj mimoriadne zriedkavé prípady.

Akú úlohu hrajú vo vašej spoločnosti inovácie?
Veľmi veľkú. Máme vlastné inovačné centrum, ktoré sídli vo Veľkej Británii a vedie ho môj syn. Zamestnávame tam tím ľudí, ktorí sa zameriavajú výlučne na vývoj a výskum. Je to nevyhnutné pre rozvoj nášho biznisu. Vždy sa pozeráme po inovatívnych produktoch, pretože iba tak môžeme byť schopní konkurovať na trhu.

Koľko ľudí zamestnávate v tomto tíme?
V súčasnosti sa na výskume a vývoji inovácií a pokročilých technológií podieľa v našej spoločnosti viac ako sto ľudí. Sú to inžinieri, ktoré sa venujú zlepšovaniu softvérov či hardvérov. Časť z nich vyvíja nové produkty. Výsledky tejto práce potom využívame vo všetkých našich fabrikách. Inovácie sú súčasťou celého nášho biznisu.

Zamestnanci z ktorých krajín pracujú v tíme v Británii?
Ľudia zo všetkých kútov sveta. Máme tam pracovníkov zo Spojených štátov, Nemecka, Austrálie, Japonska či Južnej Kórey. Prirodzene, aj z Veľkej Británie. Celý tím podporujú indickí inžinieri, ktorí na vývoji pracujú v našej krajine.

Koľko peňazí vyčleňujete na výskum a vývoj?
Nemáme pevne určenú čiastku, ktorú investujeme do inovácií. U nás to robíme trochu inak. Keď nejakú inováciu potrebujeme, tak do nej vložíme toľko peňazí, koľko bude nevyhnutné. Nestanovujeme si na to nejakú maximálnu čiastku. A naopak, ak túto inováciu nepotrebujeme, tak do nej jednoducho neinvestujeme. Viem, že niektorým firmám môže tento prístup pripadať zvláštny, ale nám to funguje. Môžem však povedať, že veľa investícií u nás smeruje do vývoja rôznych aplikácií a celkového rozvoja firmy.

Ako ste spokojný s podnikateľským prostredím v Indii alebo v iných krajinách, kde podnikáte?
Podmienky pre podnikateľov sú všade veľmi podobné, či už v Indii, v Spojených štátoch alebo hocikde inde na svete. Drvivá väčšina krajín, v ktorých podnikáme, sa snaží vytvoriť také prostredie, aby dali šancu podnikateľom. Takže z tohto hľadiska to je pre nás v poriadku.

Napriek tomu, máte pre vládu nejaké tipy, ako by sa podmienky pre podnikateľov mohli zlepšiť?
Nemáme žiadne očakávania od indickej vlády, ani od vlád v iných krajinách. Všetko je na vás, musíte jednoducho robiť dobrú prácu. Keď sa pozeráte len na to, čo pre vás môže urobiť vláda, tak je to iba strata času. Musíte sa starať sám o seba, snažiť sa rozvíjať svoj vlastný biznis a nečakať pomoc od iných. Iba vtedy môžete byť úspešný.

Čo by ste odporúčali mladým začínajúcim podnikateľom, ktorí by chceli zopakovať váš úspech?
Je to veľmi ťažká otázka. U nás v spoločnosti sa držíme hesla – snaha o čo najvyšší obrat je márnivosťou, čistý zisk je racionálnosťou, hotovosť v banke je realitou. Môj odkaz začínajúcim podnikateľom by znel – nikdy sa nevzdávajte, pokračujte v ceste za napĺňaním svojho cieľa. To je najdôležitejšie, čo vám môžem poradiť.

Kto je Vivek Chaand Sehgal
Prvý podnik rozbehol spolu s matkou so 17 dolármi vo vrecku v roku 1975. Firmu, ktorá obchodovala so striebrom, nazval Motherson. V 80. rokoch vstúpil do segmentu automotive. Dnes patrí Samvardhana Motherson Group medzi 40 najväčších dodávateľov automobilových komponentov na svete. Zamestnáva viac ako 100-tisíc ľudí a jej tržby dosahujú deväť miliárd dolárov ročne s plánom ich zvýšenia na 26 miliárd dolárov do roku 2020. Sehgal je aktuálnym indickým EY podnikateľom roka.

01 - Modified: 2024-04-17 16:00:00 - Feat.: - Title: Zistenie HN: elektrické Porsche v Bratislave sa už vyrába. Fabrika aktuálne pracuje na „vychytávaní múch“ 02 - Modified: 2024-04-12 14:35:08 - Feat.: - Title: Ako je to s krachom top zamestnávateľa? Poplašné správy zmietol zo stola novým rekordom 03 - Modified: 2024-04-11 17:28:20 - Feat.: - Title: Šéf VW pre HN: Najlepší zamestnanec je Slovák. Iné riešenie ako dovoz pracovnej sily však aktuálne nie je 04 - Modified: 2024-04-12 14:19:49 - Feat.: - Title: Nemci prišli za lacnou silou a obsadili slovenskú ikonu socializmu. Teraz sa sami posielajú do konkurzu 05 - Modified: 2024-04-12 14:20:09 - Feat.: - Title: Francúzski špecialisti na Slovensku investujú milióny a dajú prácu desiatkam ľudí, no platy majú podpriemerné
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 11:21