Volkswagen SlovakiaTASR
StoryEditor

Výroba vo VW stojí, tentokrát pre údržbu. Haly však úplne prázdne nie sú

03.07.2017, 00:04
Kvôli pravidelným odstávkam vyrobia o 80-tisíc automobilov menej.

Výroba vo Volkswagene opäť stojí. Po siedmich dňoch od uzavretia dohody medzi odborármi a vedením podniku, ktorá ukončila šesťdňový štrajk, opäť tisícky zamestnancov neprídu do práce. Tentoraz však plánovane kvôli odstávke výroby a celozávodnej dovolenke. Počas viac ako dvoch týždňov sa vo fabrike neukáže viac ako jedenásťtisíc zamestnancov. „Naša spoločnosť od pondelka zastaví výrobné linky v bratislavskom závode na viac ako dva týždne. V Martine bude plánovaná odstávka trvať od desiateho júla necelé dva týždne. Strojáreň v Stupave bude vyrábať nepretržite,“ informuje hovorkyňa Volkswagen Slovakia Lucia Kovarič Makayová. Počas odstávky prebehnú technologické a stavebné úpravy, ktoré počas nepretržitej prevádzky nie je možné vykonávať. Ostatné dve automobilky žilinská Kia trnavský PSA budú mať odstávky tesne po Volkswagene. Dá sa teda povedať, že čiastočne bude odstavená výroba áut na viac ako mesiac. Podľa odhadov odborníkov sa na Slovensku kvôli odstávkam, ktoré bývajú dvakrát do roka, vyrobí zhruba o 80-tisíc automobilov menej, ako keby výroby bežali nepretržite. Výrobné linky totiž stoja u všetkých výrobcov aj v zime okolo Vianoc. Výpadky sú tiež v rozsahu dvoch až troch týždňov.

Vplyv na ekonomiku bude malý
Už počas ostrého štrajku sa špekulovalo, aký dosah na ekonomiku podniku aj Slovenska by mohlo mať dlhodobejšie zastavenie výroby. Inštitút finančnej politiky vtedy vypočítal, že ak slovenský Volkswagen denne zarobí 6,3 milióna eur na tržbách, to sa pri 15-dňovom výpadku môže prejaviť na hrubom domácom produkte (HDP) Slovenska vo výške 0,1 percenta. „Štrajk trval pomerne krátko, kým odbory a zamestnávatelia našli spoločnú reč, a časť z tohto výpadku sa bude musieť pokryť zvýšenou výrobou v iných dňoch,“ uvádza analytik spoločnosti Capital Markets Adam Trňan. Podľa neho by celkový negatívny dosah na firmu i štát mal byť len mierny.

Automobilky majú odstávky každý rok a väčšinou cez leto, čo spôsobuje sezónny výkyv v ekonomickom výstupe Slovenska. „Kvôli celozávodným dovolenkám pravidelne klesá letná priemyselná produkcia Slovenska o sedem až osem percent,“ tvrdí analytik spoločnosti Finlord Boris Tomčiak. Celkový dosah na HDP by preto podľa neho mohol znamenať zníženie rastu o 0,15 až 0,2 percenta. S týmto sezónnym výkyvom sa však počíta. Predajcovia áut, dodávatelia i štát sú na pravidelný výpadok pripravení.

Haly nebudú úplne prázdne
Celofabrikové odstávky sú typické nielen pre automobilky, ale i pre iné továrne s pásovou výrobou. „Dôvod je ten, že keby si zamestnanci vyberali dovolenku podľa toho, ako sa im páči, tak by v procese výroby mohli chýbať kľúčoví ľudia, čo by zastavilo celú výrobu. Fabriky s pásovou výrobou majú úzko špecializovaných zamestnancov s malou bezpečnostnou rezervou v ľudských zdrojoch,“ uvádza Tomčiak.

Povinné odstávky sa tiež využívajú na nutnú údržbu zariadení, keďže prevádzka v bratislavskom automobilovom závode beží nepretržite. Haly nebudú úplne prázdne. „Počas plánovanej odstávky výroby bude v nasadení približne tisíc zamestnancov našej spoločnosti, ako aj dodávateľských firiem. Ich úlohou bude napríklad komplexná údržba a kontrola zariadení, ako aj viaceré modernizácie a prestavby či už vo výrobe alebo v rámci závodu,“ tvrdí Makayová. Produkcia automobilov značky Volkswagen sa znova začne v stredu devätnásteho júla.


Počas viac ako dvojtýždňového výpadku má vedenie podniku tiež v pláne dokončiť práce na trojpodlažnom parkovacom dome pre zamestnancov, do ktorého sa zmestí 1 200 áut, a vykonať práce, ktoré by v plnej prevádzke podniku neboli možné. Príkladom je aj nové riadiace miesto pre kamióny, ktoré by malo byť otvorené na jeseň.

Termíny celozávodných dovolenie


Volkswagen Slovakia
od 3. do 19. júla


Kia Motors Slovakia
od 24. júla do 7. augusta


PSA v Trnave
od 31. júla do 11. augusta, plus čiastočne tretí týždeň: 14. – 15. augusta

01 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 02 - Modified: 2024-04-19 16:59:34 - Feat.: - Title: Rošáda Francúzov je na konci. Trnavské trio je kompletné, vyžiadalo si stovky miliónov aj prepúšťanie 03 - Modified: 2024-04-17 09:36:15 - Feat.: - Title: Nová povinnosť pre autá od júla 2024: Znamená stopku pre obľúbené fiaty i porsche 04 - Modified: 2024-04-13 17:46:36 - Feat.: - Title: Nemecké automobilky sú proti sankčným clám na dovoz čínskych elektromobilov, obávajú sa negatívnych dopadov 05 - Modified: 2024-04-15 11:40:00 - Feat.: - Title: Číňania dotácie popierajú. Ich autá si držia náskok vďaka inováciám i dokonalej výrobe
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 15:15