Natálii Kasperskej pomohlo podľa jej slov v začiatkoch podnikania najmä veľké šťastie a náhoda.EY
StoryEditor

Ruská magnátka: IT odborníci chýbajú aj v Rusku. Bijeme sa o nich na školách

11.07.2017, 00:00
Sektor informačných technológií si ročne iba v Rusku vyžiada 75-tisíc nových špecialistov, tvrdí Kasperská.

V biznise s informačnými technológiami sa pohybuje už viac ako dve desaťročia. V roku 1997 spoluzakladala so svojím vtedajším manželom a vplyvným ruským IT magnátom Jevgenijom Kasperským spoločnosť Kaspersky Lab. Dnes Natália Kasperská už desať rokov vedie vlastnú firmu Infowatch Group, ktorá sa vypracovala medzi kľúčových hráčov na trhu s kybernetickou bezpečnosťou. „Rýchlo rastieme a budujeme si pozície nielen v Európe, ale aj na Blízkom východe a v Ázii. Avšak podobne ako na iných trhoch, aj my máme problém s hľadaním kvalitných IT expertov. Aby sme ich získali, musíme si ich podchytiť už v druhom či treťom ročníku na univerzite,“ hovorí v exkluzívnom rozhovore pre HN Kasperská. Podľa nej len ruský IT trh potrebuje 75-tisíc nových špecialistov ročne.

Vaša spoločnosť InfoWatch Group patrí medzi hlavných IT hráčov v Rusku. Prečo ste sa rozhodli práve pre tento biznis?
Tak, ako sa to často stáva, vyplynulo to z môjho osobného života. Môj bývalý manžel Jevgenij Kasperskij vstúpil začiatkom 90. rokov do biznisu so softvérmi. Ja som v tom čase mala malé deti a keď môj mladší syn dovŕšil tri roky, začala som si hľadať prácu. Nakoniec som si našla zamestnanie v obchode s počítačmi. Po čase som presvedčila šéfa obchodu, aby sme skúsili predávať aj softvér. Tento biznis sa postupne rozvíjal. Prirodzene, chcela som predávať aj produkty svojho manžela. Snažili sme sa vybudovať predajné siete. Neskôr som sama vytvorila jednu spoločnosť. Síce som s ňou neuspela, ale aspoň som získala cenné ponaučenie. Až sme napokon s manželom v roku 1997 založili spoločnú firmu Kaspersky Lab. Vstúpili sme tak do oblasti kybernetickej bezpečnosti, konkrétne do vývoja antivírusových produktov.

Táto firma zaznamenala raketový rast a prakticky za pár mesiacov vás vyniesla na úplný vrchol...
Myslím si, že sme jednoducho iba mali šťastie. Boli sme v správnom čase na správnom mieste. Skutočne sme začali robiť veľký biznis. Tržby našej spoločnosti dosahovali rádovo stovky miliónov dolárov. Mali sme 15 lokálnych zastúpení po celom svete. Predávali sme v 90 krajinách planéty, naše produkty ponúkali tisícky predajcov. Takže naozaj to pre nás bolo veľmi dobré obdobie.

Prečo ste teda s touto firmou skončili?
Nanešťastie, náš vzťah s manželom sa úplne rozpadol. Vyvinulo sa to až do takej situácie, že v roku 2007 sme si biznis rozdelili. Paradoxne, bolo to presne v tom istom roku, keď Kaspersky Lab zaznamenal najväčší rast vo svojej histórii, o 158 percent. Odišla som odtiaľ a prešla som do firmy InfoWatch, ktorá vznikla ako dcérska spoločnosť Kaspersky Lab. Ja som ju dostala pod svoju kontrolu.

Čomu sa firma InfoWatch venovala?
Bol to producent softvérov, ktoré analyzovali úniky dát v dôverných informáciách spoločností. Takže kým Kaspersky Lab pôsobil v oblasti B2C, teda biznis voči spotrebiteľovi, InfoWatch bol čistou B2B spoločnosťou, ktorá sa zameriavala na biznis voči iným firmám. Zameriavala sa pritom na väčšie podniky.

Darilo sa vám hneď od začiatku?
Prirodzene, moje očakávania boli veľké. Myslela som si, že to pôjde úplne ľahko a my veľmi rýchlo porastieme. Ale nestalo sa tak. Bolo to veľmi ťažké. Všetko, čo sa v InfoWatch mohlo pokaziť, sa aj pokazilo. Začali sme budovať nové predajné siete. Skúšali sme predávať aj cez kanál firmy Kaspersky Lab. Po šiestich mesiacoch nám však povedali, že produkty sa nepredávajú a nemôžu s nami pokračovať. Rovnako nám odmietali predávať aj ďalšie firmy. Takže v tomto smere sa nám vôbec nedarilo.

Čo ste nakoniec urobili?
Išli sme do Nemecka. Práve tento trh bol najsilnejším pre spoločnosť Kaspersky Lab a stále je to číslo jeden z hľadiska spotrebiteľa. Myslela som si, že sa rýchlo naštartujeme a rozbehne sa to. Zistila som však, že to také jednoduché nebude. Konkurencia nám kládla rôzne prekážky do cesty a bránila nám predávať aj v Nemecku, čo sme si naplno uvedomili až po troch rokoch, ako sme tam vstúpili. Napokon sme uspeli až vďaka tomu, že sme kúpili nemeckú spoločnosť, ktorá podniká v oblasti kybernetickej bezpečnosti. Odvtedy to ide veľmi dobre. Firma má úspech, pomohli sme im v rebrandingu a inováciách. Zaznamenali neuveriteľne rýchly rast a teraz sú súčasťou InfoWatch Group.

A dnes rýchlo rastie aj celá skupina...
Presne tak. Prekonali sme prekážky, s ktorými sme sa stretli. V súčasnosti InfoWatch Group zahŕňa celkovo päť spoločností. Všetky operujú v oblasti kybernetickej bezpečnosti. Nestojíme pritom na mieste. Máme úspech. Sme veľmi hrdí na to, čo robíme.

Máte vy sama IT zručnosti a podieľate sa osobne na vývoji nových produktov?
Ja sa najlepšie vyznám práve v tejto oblasti. To je aj dôvod, prečo som si ju vybrala. Absolvovala som štúdium počítačovej vedy na univerzite, takže mám určité predstavy o tom, ako tieto produkty fungujú. Sama som ich však nikdy nevyvíjala. Mojou úlohou je manažovať tímy, ktoré sa na tom podieľajú. Naučila som sa, ako reagovať, keď mi niekto sľúbi, že všetko vytvorí za jeden týždeň. Viem totiž, že vyvinúť dobrý produkt trvá aj rok (úsmev). Takže áno, samozrejme, moje technické znalosti mi v tomto smere dosť výrazne pomohli.

Na ktorý výsledok vašej práce ste najviac hrdá?
Na úspech firmy InfoWatch. To je aj hlavný dôvod, prečo som sa dostala do Monaka na finále súťaže o Svetového EY podnikateľa roka. V skutočnosti je to už moja druhá účasť na tejto súťaži. Prvýkrát to bolo pred desiatimi rokmi, hneď po mojom odchode zo spoločnosti Kaspersky Lab. Vyhrala som tiež cenu v IT sektore. V každom prípade, teraz je to niečo úplne iné než vtedy. Keď sa obzriem späť, uznávam, že úspech spoločnosti Kaspersky Lab bol do veľmi veľkej miery výsledkom šťastia. Rozbehli sme biznis a mali sme v ňom obrovské šťastie. Celé to bola v podstate jedna veľká náhoda.

V čom konkrétne?
Začali sme v maloobchode predávať balíčky antivírusových produktov. Bolo to presne v čase, keď sa každý snažil ísť na internet. Hovorím teraz o rokoch 2001 a 2002, keď internet práve naštartoval svoj rýchly rast. Povedali sme si, že pôjdeme do retailu. A práve v tomto období sa spoločnosť, ktorá bola druhým najväčším producentom softvérov, rozhodla, že stiahne balíčky programov z Európy. Jednoducho, že odíde z retailu a pôjde na online trh. Bol to naozaj len veľmi krátky okamih, možno tri mesiace. Pre nás však znamenal ohromnú príležitosť. Využili sme ju a naskočili sme na vlak.

Ako zareagovala spomínaná konkurenčná firma?
O tri mesiace neskôr si aj oni povedali, že urobili chybu, a rozhodli sa vrátiť späť. V tom čase sme však na ich pozícii boli už my a oni sa ocitli za nami. V Nemecku sme sa tak v podstate za tri mesiace stali dvojkou na trhu. Bolo to neuveriteľné a nikdy sa to už nezopakovalo. Také šťastie a veľkú náhodu môže človek zažiť zrejme len raz za život. Takže aj vďaka tomu je InfoWatch mojou najväčšou pýchou. Všetko sme totiž dosiahli vlastným úsilím, napriek všetkým prekážkam a odporu konkurencie.

Na Slovensku aj v celej Európskej únii je momentálne vážny problém nájsť kvalitných ľudí v oblasti informačných technológií. Darí sa vám priťahovať schopných expertov vo vašej firme?
Nielen na Slovensku, ale aj v Rusku je nedostatok IT špecialistov. A to i napriek tomu, že naša krajina je známa dobrým a kvalitným technickým vzdelaním. Takže áno, náš školský systém vychováva schopných ľudí. Problém je však predovšetkým v tom, že sektor informačných technológií si ročne iba v Rusku vyžiada 75-tisíc nových špecialistov. To znamená, že nájsť skutočne dobrého experta je naozaj veľmi ťažké. Môžete vyhľadať amatérov, začiatočníkov alebo študentov, ktorí majú IT zručnosti. Ale ak aj prídete do posledného ročníka univerzity, tak už je neskoro.

Ako tento problém riešite vy?
My obvykle prichádzame už za študentmi druhého alebo tretieho ročníka, aby sme si podchytili talenty. Zistili sme totiž, že nájsť a vychovať si schopných ľudí sa dá iba týmto spôsobom. Áno, sú ešte mladí, ale my máme pre týchto študentov pripravené špeciálne programy v poslednom semestri vysokej školy. InfoWatch im ponúkne nejakú prácu, obvykle v technickom oddelení, v implementačnom úseku, na marketingu či v sekcii technickej podpory. Pracujú u nás jeden semester a keď sme s ich výkonom spokojní, ponúkneme im prácu. Tento program funguje veľmi dobre.

Už dlho si hľadáte ľudí týmto spôsobom?
Začali sme s tým pred rokom, keď sme k nám pozvali zhruba 20 ľudí. Prešli týmto programom a teraz sme k nám vďaka nemu získali do tímu 11 nových kolegov. Je to teda viac ako 50-percentná úspešnosť, čo je podľa môjho názoru dobrý výsledok.

Máte v tíme iba Rusov alebo v InfoWatch Group pracuje medzinárodná skupina špecialistov?
Závisí to od toho, koho nazývate Rusmi. My považujeme za Rusa toho, kto pochádza z rusky hovoriacej krajiny. Takže áno, máme rusky hovoriacich ľudí, ale sú tam rôzne národnosti. Ukrajinci, Bielorusi, samozrejme, Rusi. V každom prípade, my u nás nedelíme ľudí podľa ich národnosti. Stále sa to však vyvíja. Napríklad tím výskumu a vývoja funguje už dlho spolu a je dokonale zohratý. Avšak čo sa týka predaja, máme v rôznych krajinách obchodných zástupcov, ktorí sú miestnymi rodákmi. Myslím si, že je veľmi dôležité, aby dobre poznali miestny trh. Napríklad na Blízkom východe pre nás pracujú Arabi, v Ázii zase Malajzijčania alebo Číňania.

Čo by ste poradili mladým začínajúcim podnikateľom, ktorí by chceli zopakovať váš úspech?
Mojím mottom, ktorým sa riadim, je nikdy sa nevzdávať, nech by sa stalo čokoľvek. A presne túto radu by som dala aj mladým ľuďom. Viem, o čom hovorím, keďže sama som si prešla touto skúsenosťou. Keď som predala svoje akcie v spoločnosti Kaspersky Lab a odišla som odtiaľ, bola som skutočne veľmi vyčerpaná. Vtedy som sa rozhodla, že už nebudem investovať do nikoho cudzieho, ale sama do seba.

To však nie je také jednoduché...
Nie som si istá, či by to zvládol každý podnikateľ, ale ja som to dokázala. A stále si myslím, že je to veľmi dobrá vec, ktorú by ste mali urobiť. Najmä ak nemáte žiadnych ľudí vonku, ktorí vám poradia, ako ďalej. Prirodzene, v biznise je nevyhnutné aj odhodlanie a vytrvalosť. V opačnom prípade neuspejete. A pomôže vám aj to, keď budete mať dostatok šťastia, aby ste našli dobré príležitosti. Musíte tiež dobre poznať oblasť, v ktorej podnikáte.

Vy ste vždy podnikali len v IT?
Nie, snažila som investovať aj mimo kybernetickej oblasti. Niekoľkokrát som zažila totálny neúspech, a to aj v relatívne jednoduchých sektoroch, ako napríklad hotelierstvo. Preto si myslím, že by ste sa mali sústrediť na to, čo robíte a viete najlepšie. Spýtajte sa sami seba, aké pozitívne veci môžete priniesť zákazníkovi. Pretože zákazník má rád pocit, že od vás dostane niečo výnimočné. Takže nie je to jedna rada, ale hneď niekoľko. Keď sa ich budete pridržiavať, zvýšia sa vaše šance na úspech.

Kto je Natália Kasperská
Absolventka univerzitného štúdia spoluzakladala v roku 1997 firmu Kaspersky Lab spolu so svojím vtedajším manželom, známym ruským IT magnátom Jevgenijom Kasperským. Po ich rozchode sa postavila na čelo skupiny InfoWatch Group, ktorá dnes patrí medzi hlavných hráčov na európskom trhu s kybernetickou bezpečnosťou. Je aktuálnou ruskou EY podnikateľkou roka.

Fakty o firme InfoWatch Group
Firma pôvodne patrila do portfólia IT skupiny Kaspersky Lab, v roku 2007 sa osamostatnila. V súčasnosti ju tvorí päť spoločností, ktoré sa venujú kybernetickej bezpečnosti. Po počiatočných problémoch, keď najmä kvôli globálnej kríze sa tržby skupiny prepadli o 60 percent, sa začal jej raketový rast. Firma postupne expandovala z Európy na Blízky východ či do Ázie a naďalej rastie.

01 - Modified: 2024-04-18 14:50:03 - Feat.: - Title: Kyjev musí rýchlo konať. Dochádzajú mu vojaci, zbrane i munícia, tvrdí pre HN český expert na Ukrajinu Mlejnek 02 - Modified: 2024-04-19 12:46:22 - Feat.: - Title: Korčoka lákali do maďarského rádia. „Neurobil som to,“ hovorí pre HN a spomína červenú čiaru a pád do bahna 03 - Modified: 2024-04-18 22:00:00 - Feat.: - Title: Sulík pre HN: Slovensku chýba právo veta, za povinné rozdelenie migrantov môže Fico 04 - Modified: 2024-04-18 13:30:00 - Feat.: - Title: Čo sú susedské spory a ako sa v nich účinne brániť? Pre HN vysvetľuje advokát 05 - Modified: 2024-04-17 16:30:00 - Feat.: - Title: Útok Iránu na Izrael bol neškodný ohňostroj, myslí si odborník na Blízky východ. Čo bude v konflikte ďalej?
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 17:02