Claude Wagner (so zástupkyňami spoločnosti EY) spojil vo svojej firme vášeň pre šport a podnikanie.EY
StoryEditor

Luxemburský top obchodník: Na špičku mi pomohol ultramaratón

17.07.2017, 00:00
Majiteľ spoločnosti CWA Group a luxemburský EY podnikateľ roka Claude Wagner pre HN.

Dobre poznám stavebný sektor, ktorý je veľmi tvrdý a vládne v ňom veľká konkurencia, hovorí Wagner.

Okrem podnikania ste známy svojimi extrémnymi športovými výkonmi. Pomohol vám práve šport pri prekonávaní prekážok v biznise?
Určite áno. Mám za sebou niekoľko ultramaratónov a ďalších extrémnych behov. Vlastnosti, ktoré pri zdolávaní týchto podujatí potrebujete, sa dajú pomerne dobre porovnať s kvalitami nevyhnutnými pre úspešného podnikateľa. Aby ste mohli viesť dobrý biznis, musíte mať predovšetkým vášeň pre to, čo robíte. Potrebujete byť vytrvalý a schopný ubehnúť aj kilometre navyše, než je nevyhnutné. A hlavne musíte pokračovať vo svojom začatom úsilí, aj keď je to často náročné a neraz možno uvažujete nad tým, že sa vzdáte. Musíte však bežať ďalej až dovtedy, kým sa nedostanete tam, kam máte namierené. Možno občas budete musieť prispôsobiť svoju rýchlosť či upraviť trasu, po ktorej bežíte. Napokon však dosiahnete koniec a prekročíte cieľovú pásku. Presne o tom je aj podnikanie.

Dnes ste majiteľom viac ako 20 spoločností s rôznym zameraním – od stavebníctva až po šport. Ktorý segment je pre vás absolútnou prioritou?
Veľkú väčšinu mojich podnikateľských aktivít tvorí maloobchod. Máme množstvo rôznych značiek, ktoré sú zastrešené tromi hlavnými piliermi. Prvým z nich je stavebníctvo, ktorý predstavuje najväčšiu časť mojich aktivít. Druhým je sieť obchodov Urob si sám a tretím pilierom je šport, ktorý je zároveň mojou vášňou. Takže svoj koníček som rozvinul do pomerne úspešného biznisu, keďže patríme medzi lídrov nielen v Luxembursku, ale v celom regióne. A ja sa všetky tieto tri oblasti snažím viesť v rámci jednej skupiny.

Ako vôbec tieto tri rozdielne segmenty idú dohromady?
Predovšetkým dobre poznám stavebný sektor, ktorý je veľmi tvrdý a vládne v ňom veľká konkurencia. Skúsenosti z neho nám pomáhajú prijímať správne rozhodnutia v segmente Urob si sám a športe. Práve šport mi pritom umožňuje poznať obchod aj z druhej, súkromnej stránky. Niekedy je totiž nevyhnutné rozprávať sa a jednať nielen s profesionálmi, ale aj súkromnými osobami, aby ste biznis lepšie pochopili.f

Čo tvorí podstatu vášho stavebného biznisu?
My nestaviame budovy, výlučne maloobchodne predávame stavebné materiály. Veľkým spoločnostiam, ale aj súkromným osobám predávame drevo, cement, betónové bloky, zeminu či ďalšie materiály pre záhradu, strechu, na stavby či rekonštrukcie. Zároveň sme dodávateľmi materiálov pre najväčšie stavebné spoločnosti v Luxembursku, Belgicku, Francúzsku a Nemecku.

Ostatné tovary predávate iba v Luxembursku, alebo aj v zahraničí?
Podľa toho, akú mám na daný tovar licenciu. Máme napríklad úzko špecializovanú americkú značku bicyklov S-Cape. Rozhodne patrí medzi tri top značky na svete. Môžeme ju však predávať iba v Luxembursku. Iné značky zase môžete nájsť v našich obchodoch nielen doma, ale aj v pohraničných oblastiach Belgicka či Francúzska. Podobne je to aj s niektorými ďalšími artiklami. Na niektoré značky nábytku či kuchýň máme licenciu iba pre Luxembursko, na iné aj v okolitých krajinách.

Plánujete expandovať aj na ďalšie trhy?
Samozrejme, chystáme sa ísť ďalej za hranice. Som totiž presvedčený, že je vždy lepšie čeliť konkurencii na jej vlastnej pôde a zastaviť ju skôr, než ona príde za vami a vstúpi na váš trh. Takže ja uprednostňujem plán predávať svoje tovary v celej Európe.

Chystáte vstúpiť so svojím stavebným biznisom aj na iné kontinenty?
To nie. Napríklad niektoré stavebné materiály môžete predávať iba v najbližšom okolí, maximálne do vzdialenosti 200 kilometrov. Pretože je tam veľa faktorov, ktoré by mohli tento biznis urobiť neefektívnym. Náklady na dodávky sú veľmi vysoké, keďže stavebné produkty sú ťažké. Najmä pri preprave na veľké vzdialenosti by mohlo dôjsť k rôznym neočakávaným zdržaniam, ktoré by obchod skomplikovali.

Ako sa vyrovnávate so silnou konkurenciou?
Dvoma spôsobmi. Jednak sa snažím skvalitňovať vnútornú organizáciu firmy a zlepšovať procesy, vrátane investícií do digitalizácie či počítačového vybavenia. A potom sa sústredím na zlepšovanie našich produktov. Samozrejme, nerobíme to sami, ale s našimi partnermi tak, aby to bolo pre obe strany výhodné. Takúto spoluprácu máme napríklad s belgickou skupinou Etex Group, francúzskym Saint-Gobain či spoločnosťou Pittsburgh Corning zo Spojených štátov. Spolu sa pokúšame vyvíjať recyklovateľné produkty. Ako najnovší príklad môžem uviesť spoluprácu s Pittsburgh Corning. Spoločne vyvíjame recyklovateľné sklo, ktoré sa bude môcť využívať ako izolačný materiál na strechách. Som presvedčený o nevyhnutnosti inovácií, aby ste trendy zachytili už v úvode a mali medzi prvými na trhu nové produkty.

Funguje vám tento prístup?
Nepochybne áno. Priemysel má veľa nápadov a potenciálu. Ja som sa k tomu pripojil svojím know-how, čo zákazník potrebuje. Partnerom hovorím, akým smerom by sme sa mali vybrať a ktoré príležitosti treba využiť. Nie vždy je totiž dôležité investovať do zmien obrovské sumy peňazí. Je však nevyhnutné mať dobrý nápad a nájsť si správnych partnerov s dostatkom peňazí a vybudovanou štruktúrou. To je aj príklad našej spolupráce s koncernom Saint-Gobain, ktorého akcie sú obchodované na parížskej burze.

Podieľate sa vy osobne ako športovec na vývoji nových športových produktov?
Áno, robím to rád a pravidelne. Napríklad spoločnosť Asics mi vždy dáva na testovanie nové bežecké topánky mojej veľkosti určené na maratón. Ja ich vyskúšam, zhodnotím a svoje pripomienky poviem výrobcovi, ktorý ich môže zohľadniť pri sériovej produkcii.

Ako sa vlastne takéto produkty testujú?
Dôležité je, aby ste ich vyskúšali všade a v každých podmienkach. Niektoré topánky sú dobré na beh v horách, iné sú lepšie do snehu, piesku či iných terénoch. Jedny sú vhodné na beh v zime, iné v lete. Pre firmy je dôležité, aby mali ohlas aj od samotných bežcov. Na druhej strane môžu dostať a následne využiť informácie od niekoho, kto ich produkty predáva.

A vy spájate obe tieto skupiny v jednej osobe...
Presne tak. Stále však zostávam predovšetkým manažérom. Riadim naše značky a maloobchodné predajne. Mám pod kontrolou služby zákazníkom, aby som neustále poznal potreby našich klientov a prispôsobil im svoj biznis i spôsoby predaja. Je to nevyhnutné, aby bol váš obchod efektívny a udržal si svojich zákazníkov.

Používate topánky zo svojich obchodov, aj keď sám bežíte maratón?
Prirodzene, tieto podujatia využívam na reklamu či sponzoring. Počas behu nosím tričká s reklamami. Rozprávam sa s ľuďmi, aby som zistil, čo si myslia, ale zároveň sledujem aj nové trendy či vývoj materiálov. Pre mňa sú maratónske behy často príležitosťou objaviť nové značky.

Absolvovali ste v poslednom čase nejaké zaujímavé extrémne športové podujatie?
Vlani v októbri som absolvoval preteky na ostrove Réunion a tento rok v auguste sa zúčastním na maratónskom behu okolo Mont Blancu. Beh má dohromady 170 kilometrov s prevýšením zhruba desaťtisíc metrov hore aj dole. Štart aj cieľ je vo francúzskom meste Chamonix a vy to musíte stihnúť za 40 hodín bez spánku. Viac vám z bezpečnostných dôvodov nedovolia, po 40 hodinách každého zastavia a preteky ukončia. Takže toto je moja športová výzva na tento rok. Momentálne sa pripravujem na to, aby som celú trasu zvládol a úspešne dobehol do cieľa.

Aký je váš osobný rekord v počte prebehnutých kilometrov?
Sú to už spomínané preteky na ostrove Réunion. Zvládol som tam 170 kilometrov, čo je úplné maximum pre takéto behy. Na Réunione je to dokonca ešte náročnejšie než na Mont Blancu. Predierate sa džungľou, stúpania a klesania sú tam veľmi časté. Mnohé pasáže sú také nebezpečné, že nebežíte, ale musíte opatrne kráčať. Aj preto trvajú tieto preteky dlhšie než na Mont Blancu. Nezvládnete ich za 40 hodín, ale 45, možno 50 bez spánku. Maximálny povolený čas je tam 65 hodín, za ktorý musíte prísť do cieľa. Ak to nedokážete, tak vás z bezpečnostných dôvodov zastavia.

Čo by ste poradili mladým začínajúcim podnikateľom, ktorí by sa chceli dostať až na vrchol biznisu?
Predovšetkým musíte mať dobrý nápad a následne odhodlanie aj vytrvalosť zrealizovať ho. Musíte prijímať správne rozhodnutia v správnom čase. Nesmiete zmeškať svoju príležitosť, pretože v opačnom prípade vás konkurencia predbehne a vy zostanete pozadu. A čo je dôležité, nikdy sa nevzdávajte. Nemusí byť všetko vždy perfektné. Ak sa vám do cesty postavia prekážky, prispôsobte svoj nápad okolnostiam. Opäť by som použil prirovnanie zo sveta športu. Keď skočíte do vody a zistíte, že je studená, musíte iba plávať rýchlejšie.

Kto je Claude Wagner
Účastník extrémnych maratónov spojil svoju vášeň pre šport a podnikanie vo vlastnej skupine CWA Group. Podniká od roku 1994, keď založil svoju prvú spoločnosť. Dnes má zhruba dve desiatky firiem s viac ako 800 zamestnancami. Aktívny je na luxemburskom, belgickom, francúzskom a nemeckom trhu. Je aktuálnym luxemburským EY podnikateľom roka.

Fakty o firme CWA Group
Skupina zastrešuje približne 20 firiem, ktoré sa vo veľkej väčšine zaoberajú maloobchodom. Hlavným segmentom je predaj stavebných materiálov pre súkromných zákazníkov aj veľké spoločnosti. Firma je dodávateľom mnohých veľkých stavebných koncernov v západnej Európe. Skupina sa zaoberá aj segmentom Urob si sám. Tretiu veľkú oblasť jej podnikania tvorí predaj športových potrieb.

01 - Modified: 2024-04-18 14:50:03 - Feat.: - Title: Kyjev musí rýchlo konať. Dochádzajú mu vojaci, zbrane i munícia, tvrdí pre HN český expert na Ukrajinu Mlejnek 02 - Modified: 2024-04-19 12:46:22 - Feat.: - Title: Korčoka lákali do maďarského rádia. „Neurobil som to,“ hovorí pre HN a spomína červenú čiaru a pád do bahna 03 - Modified: 2024-04-18 22:00:00 - Feat.: - Title: Sulík pre HN: Slovensku chýba právo veta, za povinné rozdelenie migrantov môže Fico 04 - Modified: 2024-04-18 13:30:00 - Feat.: - Title: Čo sú susedské spory a ako sa v nich účinne brániť? Pre HN vysvetľuje advokát 05 - Modified: 2024-04-17 16:30:00 - Feat.: - Title: Útok Iránu na Izrael bol neškodný ohňostroj, myslí si odborník na Blízky východ. Čo bude v konflikte ďalej?
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 17:43