Reuters
StoryEditor

Nemecké automobilky vrátane Audi, Porsche či BMW čelia vážnym obvineniam. Mali vytvoriť kartel

22.07.2017, 10:45
Autor:
TASRTASR
Dokazuje to dobrovoľné priznanie Volkswagenu, ktoré koncern poskytol protimonopolným úradom.

Nemecké automobilky už v 90. rokoch uzatvorili tajné dohody týkajúce sa technológií, nákladov, dodávateľov a dokonca aj emisných systémov dieselových vozidiel. Dokazuje to dobrovoľné priznanie Volkswagenu, ktoré podľa informácií nemeckého časopisu Der Spiegel koncern poskytol protimonopolným úradom. Mohlo by tak ísť o jeden z najväčších prípadov nelegálneho kartelu v nemeckej hospodárskej histórii.

Podľa tohto dokumentu sa na dohodách podieľali všetky veľké nemecké automobilky: okrem VW to mali byť aj Audi, Porsche, BMW a Daimler. Od 90. rokov sa na tom malo podieľať vyše 200 zamestnancov spomínaných spoločností vo viac než 60 pracovných skupinách. Týmto spôsobom tak automobilky cielene zlikvidovali hospodársku súťaž.

Ako najzávažnejší uvádza Spiegel dohodu o systémoch čistenia výfukových plynov dieselových vozidiel, čo položilo základ pre súčasnú aféru. Na množstve stretnutí sa zúčastnení dohadovali o veľkosti nádrže pre aditívum AdBlue, ktoré obsahuje močovinu a vďaka tomu dokáže rozkladať oxidy dusíka na vodu a neškodný dusík. Veľké nádrže by boli drahé, preto sa automobilky dohodli na menších. Tie však postupne prestali stačiť na čistenie výfukových plynov a k slovu prišli rôzne triky.

Pracovné skupiny, ktoré sa často prezývali "kruh piatich" s poukazom na počet zúčastnených automobiliek, rokovali aj o rôznych technických detailoch, napríklad strechách kabrioletov, výbere dodávateľov či určovaní nákladov na montážne diely.

Protimonopolné úrady odhalili prvé náznaky kartelu vlani v lete, keď počas vyšetrovania oceliarskeho kartelu prehľadali aj kancelárie vo VW. Išlo v podstate o neplánovaný "úlovok". VW len dva týždne po tom podal dobrovoľné priznanie, v ktorom poukazuje na podozrenie, že aj jeho koncernové dcéry Audi a Porsche sa dopustili konania v rozpore s pravidlami hospodárskej súťaže. Podľa Spiegelu dobrovoľné priznanie podal aj Daimler, jeho obsah však neuvádza. Koncerny sa týmto spôsobom snažili vyhnúť možným sankciám. K správe Spiegelu sa odmietli vyjadriť.

01 - Modified: 2024-04-19 22:00:00 - Feat.: - Title: Najrýchlejšie nabíjajúce sa vozidlo a k tomu výkon 938 koní? Nové Porsche Taycan presvedčí aj odporcov elektromobility 02 - Modified: 2024-04-17 16:00:00 - Feat.: - Title: Zistenie HN: elektrické Porsche v Bratislave sa už vyrába. Fabrika aktuálne pracuje na „vychytávaní múch“ 03 - Modified: 2024-04-12 14:35:08 - Feat.: - Title: Ako je to s krachom top zamestnávateľa? Poplašné správy zmietol zo stola novým rekordom 04 - Modified: 2024-04-11 17:28:20 - Feat.: - Title: Šéf VW pre HN: Najlepší zamestnanec je Slovák. Iné riešenie ako dovoz pracovnej sily však aktuálne nie je 05 - Modified: 2024-04-04 14:22:29 - Feat.: - Title: Fico sa bojí čierneho scenára. Sľúbený plán nedoručil, namiesto toho dáva investorom desiatky miliónov eur
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 08:32