Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
24.08.2017, 10:10 Aktualizované dňa 24.08.2017 o 17:14

Uber pomaly znižuje stratu, investori mu prestávajú veriť

Štyri fondy svojim akciám prvýkrát v histórii určili nižšiu hodnotu, než za akú cenné papiere nakúpili.

Uber pomaly znižuje stratu, investori mu prestávajú veriť
Zdroj: Reuters

Deväť rokov na trhu a neustále v miliónových stratách. Celkovo dokázal populárny startup Uber získať od roku 2010 vklady vo výške viac ako 15 miliárd dolárov a celková hodnota spoločnosti aktuálne predstavuje zhruba 58 miliónov eur.

Aj napriek zlej bilancii uplynulých rokov sa Uberu začína čoraz viac dariť. Tržby stále rastú a spoločnosť generuje čoraz menšiu stratu. Analytici dokonca hovoria o vidine čiernych čísel.

Napriek tomu sa prvýkrát niektorí z investorov začínajú od projektu odvracať a radikálne znižovať hodnoty svojich akcií. Dôvodom sú neustále škandály a dlhodobá záporná suma v účtovníctve, vďaka čomu začínajú byť čoraz opatrnejší.

Historické minimum
O nervóznej situácii okolo startupu hovorí jasné konanie trojice vlastníkov podielových fondov Vanguard Group, Principal and Hartford Funds. Ku koncu júla znížili ocenenie svojich vkladov do Uberu o 15 percent.

Ďalší investičný fond Rowe Price tiež upravoval hodnotu svojich podielov smerom nadol, a to o 12,5 percenta. „Uber má stále privátne držané akcie. Spoločnosť nie je na burze. Pokles cien akcií bol spôsobený tým, že niektoré fondy z dôvodu opatrnosti znížili ich hodnotu,“ konštatuje analytik spoločnosti Finlord Boris Tomčiak. Pri poslednom obchodovaní s akciami spoločnosti si spolumajitelia jednu akciu cenili na takmer 49 dolárov.

Štvorica spoločností sa však radšej rozhodla znížiť ich cenu o sedem až osem dolárov, čím sa historicky prvýkrát dostali na cenu nižšiu, než za akú sa nakupovali.

Služby i tržby rastú
Paradoxom je, že prejavy nedôvery prichádzajú práve v období, keď vzniká predpoklad, že si spoločnosť na svoju existenciu raz zarobí. Dôkazom sú rastúce tržby a znižujúca sa strata. Tú Uber neustále ospravedlňuje novými investíciami a prenikaním na nové trhy. „Globálny dopyt po službách vzrástol o 150 percent oproti minulému roku a straty sa znižujú,“ tvrdí analytik spoločnosti Pevoni Peter Voštinár.

Za prvé tri mesiace tohto roku dosiahol Uber stratu vo výške 708 miliónov dolárov, čo bolo o 300 menej ako v tom istom období predošlého roku. Navyše v druhom štvrťroku dokázal stratu opäť stiahnuť na 645 miliónov dolárov, čo je zlepšenie oproti rovnakému obdobiu v minulom roku o 35 percent a medzikvartálne zlepšenie o deväť percent. Na to, ako sa aktuálne spoločnosti darí, sme sa pýtali aj slovenskej pobočky Uberu, ktorá sa do uzávierky novín nevyjadrila.

Celková strata poskytovateľa taxislužieb za prvý polrok predstavuje 1,35 miliardy dolárov. V minulom roku sa dokázala vyšplhať až na astronomické tri miliardy. Uber je súkromná spoločnosť, takže nemusí publikovať svoje finančné výsledky. Začiatkom tohto roku spoločnosť začala zverejňovať niektoré údaje z jej finančných výsledkov, aby ponúkla pohľad na jej výkonnosť. Analytik Jackdaw Research Jan Dawson však upozornil, že Uber ukazuje len vybrané časti svojho hospodárenia, a skutočný stav firmy nemusí byť taký priaznivý, ako sa zdá.

„S vyššie uvedenými problémami hrozí v budúcnosti zánik celého projektu,“ tvrdí analytik spoločnosti Capital Markets Juraj Chovanec. Zároveň však dodáva, že je predpoklad, že už o rok by mohla spoločnosť vstúpiť na burzu, čo by mohlo celý startup výrazne nakopnúť.

Sexizmus, zneužité dáta a odchod z Číny. Firmou otriasajú škandály
Negatívne hospodárenie sa podľa odborníkov odzrkadlilo aj na odchode spoločnosti z Číny, kde úspešný startup výrazne pohorel. Svoje aktivity prenechal spoločnosti Didi Chuxing, ktorej nedokázal konkurovať. „Uber to prezentoval ako spojenie, avšak v skutočnosti z Číny odišiel so stiahnutým chvostom,“ vysvetlil v minulosti pre HN analytik spoločnosti Capital Markets Martin Krištoff.

To však nie je jediná krajina, kde Uber čelí tlaku extrémne lacnej konkurencie. V Južnej Kórei, Indii, Latinskej Amerike i v Spojených štátoch sa naň doťahuje spoločnosť Lyft. Dokonca aj na Slovensku mu konkurujú spoločnosti ako Hopin, Liftago a Taxify.

Renomé spoločnosti najviac narušili kauzy ako zneužívanie osobných dát samotných zákazníkov, kauza sexuálneho obťažovania priamo v spoločnosti či žaloba od spoločnosti Google, ktorá tvrdí, že Uber zneužil citlivé informácie pri vývoji autonómnych vozidiel. Samotnou spoločnosťou otriasol aj škandál, keď jeden z významných vlastníkov podielového fondu v Uberi, spoločnosť Benchmark, žalovala bývalého riaditeľa Trevisa Kalanicka za to, že v minulom roku zatajil akcionárom kľúčové informácie s úmyslom udržať si moc vo firme po tom, ako bol nútený rezignovať z vedúcej pozície.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.