Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
02.02.2019, 00:00

Moslimovia kritizujú dizajn tenisiek Nike, vraj na podrážke zobrazujú Alaha

Podľa petície, zverejnenej na serveri change.org, je symbol boha na topánke "poburujúci".

Moslimovia kritizujú dizajn tenisiek Nike, vraj na podrážke zobrazujú Alaha
Zdroj: Idnes/koláž

Značka Nike čelí kritike kvôli dizajnu svojich topánok zo série Air Max 270. Logo na podrážke vraj pripomína arabský symbol pre Alaha. Online petíciu za stiahnutie športových topánok z predaja podpísalo vyše 20 tisíc ľudí a ich počet konštantne narastá. Nike sa bráni, že logo predstavuje iba štylizovaný nápis Air Max.

Podľa petície, zverejnenej na serveri change.org, je symbol boha na topánke "poburujúci". Jeho umiestnenie na podrážke totiž znamená, že "určite bude pošliapaný a pošpinený". Autor petície preto žiada o okamžité stiahnutie topánok a ďalších produktov s rovnakým logom z predaja.

"Nike rešpektuje všetky náboženstvá a berieme obavy tohto typu vážne," reagovala spoločnosť vo vyhlásení.

"Logo Air Max bolo navrhnuté ako štylizované znázornenie značky Air Max. Akýkoľvek iný význam či zobrazenie je neúmyselný," dodali predstavitelia firmy.

Podobný problém bol už v roku 1997

Značka Nike riešila podobný problém už v roku 1997, kedy podobný symbol umiestnila na zadnú časť svojich topánok z edície Air Bakin. Vtedy sa výrobca športového oblečenia obhajoval tým, že obrázok mal predstavovať plamene.

Nakoniec však výrobu týchto topánok ukončil a desiatky tisíc párov stiahol z predaja. Moslimská nezisková organizácia CAIRO (Council on American-Islamic Relations), ktorá na kontroverzný znak upozornila, potom prestala s výzvami, aby moslimovia produkty značky Nike bojkotovali.

Kritika prišla aj vlani

Značka sa potýkala s kritikou tiež vlani, keď do svojej reklamnej kampane obsadila hráča amerického futbalu Colina Kaepernicka. Ten sa preslávil tým, že si počas hymny pred zápasom kľakol, aby upozornil na problémy s rasizmom v Spojených štátoch. To si však niektorí Američania vyložili ako pohŕdanie vlajkou.

Na sociálnych médiách sa po reklame s Kaepernickom objavili zábery, ako nahnevaní americkí vlastenci pália topánky značky Nike.

Problém mal aj odevný reťazec H&M

Podobný prípad vlani riešil švédsky odevný reťazec H&M. Ten pod tlakom sťažností zákazníkov stiahol rad detských ponožiek, na ktorých je vyobrazená figúrka zo stavebnice Lego so zbíjačkou. 

Vlnu kritiky vzbudila stopa za zbíjačkou, ktorá pripomína obrátený arabský znak pre Alaha.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.