Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
14.03.2019, 07:24

Firma Boeing odporučila odstaviť lietadlá 737 MAX po celom svete

Analytici podľa televízie CNN odhadujú, že v prípade trojmesačnej výluky prevádzky to môže firmu stáť až päť miliárd dolárov.

Firma Boeing odporučila odstaviť lietadlá 737 MAX po celom svete
Zdroj: REUTERS

Americká spoločnosť Boeing odporučila celosvetovo odstaviť z prevádzky všetky lietadlá generácie Boeing MAX.

Analytici podľa televízie CNN odhadujú, že v prípade trojmesačnej výluky prevádzky to môže firmu stáť až päť miliárd dolárov. O odškodné sa už prihlásili aerolinky Norwegian Airlines.

"Boeing má naďalej plnú dôveru v bezpečnosť 737 MAX. Ale po konzultácii s americkým Federálnym úradom pre letectvo (FAA), americkým Národným úradom pre bezpečnosť v doprave (NTSB) a leteckými úradmi a zákazníkmi z celého sveta sa Boeing rozhodol, z veľkej opatrnosti a snahy znova presvedčiť leteckú verejnosť o bezpečnosti stroja odporučiť FAA dočasne odstaviť z prevádzky celosvetovú letku 371 lietadiel 737 MAX," uviedol Boeing vo vyhlásení.

Boeing 737 MAX je štvrtou generáciou úzkotrupého lietadla Boeing 737 a vedľa typu MAX 8, ktorý sa v službe etiópskej spoločnosti Ethiopian Airlines v nedeľu zrútil, zahŕňa typy MAX 7, MAX 9, MAX 10 a MAX 200.

Po nedeľnej nehode, pri ktorej zahynulo všetkých 157 ľudí na palube, postupne letecké spoločnosti aj štáty vylúčili stroje MAX 8 aj iné typy tejto generácie z prevádzky. Ako posledné tak urobili Spojené štáty s Panamou.

Nútené odstavenie zrejme Boeing bude stáť miliardy dolárov. Podľa CNN dokáže spoločnosť stratu ustáť, lebo len v minulom roku vykázala zisk 10,6 miliardy dolárov.

Možno očakávať, že najväčší podiel v nákladoch na odstávku prevádzky bude odškodnenie leteckých spoločností. Už v stredu sa ozvali aerolinky Norwegian Airlines s tým, že účet za nemožnosť prevádzkovať svojich 18 lietadiel 737 MAX pošlú spoločnosti Boeing.

​Nie je to prvýkrát, čo spoločnosť Boeing odstavila všetky svoje prevádzkované letúny z prevádzky. V roku 2013 rovnaké rozhodnutie urobila v prípade strojov 787 Dreamliner. Reagovala tým na problémy s batériami, ktoré sa mohli vznietiť.

V tom čase bolo v prevádzke asi 50 týchto lietadiel a Boeing tvrdil, že kvôli tomu mal len minimálne škody. Zatiaľ čo spoločnosť vtedy hľadala riešenie problému, ďalšie lietadlá naďalej vyrábala.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.