Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
28.12.2015, 17:14

Vďaka hamburgerom sa stal mužom, ktorý doslova zmenil Spojené štáty

Za prudkým rozvojom fastfoodového titana McDonald's stojí syn českého rodáka Ray Kroc. Svoj megabiznis začal budovať až keď mu začalo ťahať na päťdesiatku. Milovník baseballu a alkoholu vybudoval sieť s burgermi, ktorú celý svet pozná ako jeden so symbolov amerického konzumerizmu, píše iDnes.cz.

"Mal som päťdesiatdva rokov, mal som cukrovku a boľavé kolená. Bol som ale presvedčený, že to najlepšie v mojom živote je ešte predo mnou," spomínal Kroc na začiatky svojho podnikateľského triumfu. Pre Američanov je mužom, ktorý doslova zmenil Spojené štáty. Radí sa po bok velikánov typu Henryho Forda či Johna Rockefellera. Americký magazín Time ho zaradil medzi 100 najvplyvnejších osobností dvadsiateho storočia.

Začal to multimixér

Syn českého emigranta Raymond Albert Kroc sa narodil 5. októbra 1902 na predmestí Chicaga v americkom štáte Illinois. Jeho otec Alois prišiel do Ameriky z dediny Stupno neďaleko Plzne, kde jeho rodičia vlastnili malú dedinskú krčmu.

Keď sa Spojené štáty pripojili k boju v prvej svetovej vojne, Kroc dobrovoľne narukoval ako vodič sanitky pre Červený kríž. Zatajil pritom svoj vek - mal ešte len 15 rokov. Na európsky front sa ale nikdy nedostal, pretože konflikt vzápätí skončil.

Po vojne Kroc vystriedal množstvo zamestnaní. Živil sa ako jazzový pianista, obchodník s realitami alebo predajca plastových téglikov.

Pritom stretol Earla Princeho, ktorý vynašiel multimixér na výrobu mliečnych koktailov. Tento výrobok Krocovi učaroval a začal ho na svojich obchodných cestách ponúkať.

V roku 1953 pri svojich cestách zavítal do kalifornského San Bernardina, kde ho zaujalo logo dvoch zlatých oblúkov Richarda a Maurice McDonaldových. Aj im ponúkol svoje mixéry. Zároveň ich presvedčil o tom, aby s ním uzavreli dohodu, vďaka ktorej mohol začať používať ich predajný systém a meno firmy. Vo vlastnej réžii si zriadil v blízkosti Chicaga obdobnú reštaurácii, ktorá hneď po svojom založení v roku 1955 začala prosperovať.

Legenda McDonald's

Už pôvodný obchodný model dnešného fastfoodového giganta bol prostý: jednoduché jedálenské menu s deviatimi položkami, ktorému kraľovali burgre, hranolky a nápoj. Jednoduché bolo aj stolovanie reštaurácie. Zákazníci si vystačili bez stoličiek a riad bolo nahradený papierom a plastovými príbormi na jedno použitie. Reťazec zároveň stlačil aj svoje ceny, hamburger bol za 15 centov a hranolky za desať.

Kroc si prácu v gastronómii doslova zamiloval. Dohliadal v kuchyni a chodil dokonca čistiť parkovisko od žuvačiek. Do toho vymýšľal reštauračnú sieť, ktorá by pokryla USA od Atlantiku k Pacifiku. Inšpiroval sa Henrym Fordom a jeho pásovou výrobou.

Obložené žemle dostali úplne presnú podobu, bola stanovená váha, obsah tuku aj množstvo cibule, pribudlo laboratórium, ktoré skúmalo, ako usmažiť čo najlepšie hranolky. Jeden zo symbolov USA bol na svete.

Pásovňa na burgre

"Nadanie skutočného obchodníka spočíva v jemnom umení prinútiť zákazníka robiť to, čo chcete vy," hovoril Kroc. Jeho mottom bolo, že do McDonald´s sa chodí jesť, nie stolovať.

Typicky americký prístup sa vyplatil. Nové reštaurácie vyrastali ako huby po daždi na celom americkom stredozápade. Kroc preto v roku 1961 kúpil za 2,7 milióna dolárov všetky práva na značku McDonald's a začal s rozsiahlou expanziou hamburgerov. V roku 1963 predala jeho stravovacia sieť neuveriteľnú miliardu hamburgerov. V tom čase už mal reťazec aj svojho vlastného maskota - dodnes je ním klaun Ronald McDonald, ktorý na pochutiny láka deti i dospelých.

O tri roky neskôr boli akcie McDonaldu kótované na newyorskej burze a v roku 1967 Kroc otvára prvé dve reštaurácie mimo USA, v Kanade a Portoriku. To už boli mcdonaldovské burgery k dostaniu v 710 reštauráciách.

Novou vlajkovou loďou ponuky celej firmy stal dvojposchodový hamburger Big Mac, ktorý je najobľúbenejším produktom reťazca dodnes.

Úspech Krocového impéria bol založený na dokonale prepracovanej manažérskej práci, marketingu a reklame. Štandardizované postupy a metódy práce, ktoré Kroc presadil, uľahčili fungovanie reštaurácií a znížili náklady na minimum. Kroc navyše dokonale využil médiá na propagáciu svojich reštaurácií, pomocou ktorých McDonald´s vytvoril nový štýl a stal sa symbolom popkultúry.

Mizerne platená práca a ohováranie

Okrem úspechov sa ale McDonald musel potýkať aj s kritikou - či už kvôli údajne nezdravej ponuke jedál, na ktorú spoločnosť reagovala napríklad šalátmi, alebo neúcte k životnému prostrediu. V oxfordskom slovníku angličtiny sa dokonca objavil termín McJob, označujúci ubíjajúcu zle platenú prácu s malým potenciálom. Reťazec sa vtedy dotknuto ozval s tým, že viac ako polovica manažérov firmy začínala práve ako predavači hamburgerov.

Firma sa potýkala aj s ohováraním - v 70. rokoch sa napríklad hovorilo, že McDonald's do hamburgerov pridáva červov. Ray Kroc to vtedy trochu cynicky vyvrátil tvrdením, že libra červov je štyrikrát drahšie ako libra hovädzieho, a teda by sa to neoplatilo. Nič z toho ale neohrozilo postavenie firmy. Postupný pokles tržieb v domovskej Amerike vyvážila expanzie po svete, dnes McDonald´s pôsobí v takmer 120 krajinách vrátane SR a ročné tržby presahujú 22 miliárd a zisk 4,5 miliardy dolárov.

Od burgerov k baseballu

Z vedenia McDonaldu sa Kroc stiahol v roku 1974, kedy sa vrátil k svojej celoživotnej vášni baseballu a založil si preto tím San Diego Padres. Tímu sa ale pod jeho vedením príliš nedarilo. Kroc ho nakoniec so slovami "hamburgery majú väčšiu budúcnosť než baseball" postúpil svojmu zaťovi.

Kroc sa v priebehu života snažil aj pomáhať. Jeho nadácia sa angažovala v liečbe alkoholizmu, cukrovky a ďalších chorôb. Patril medzi najväčších darcov školy pre lekárov v Darmouthe. Ku koncu života sa Kroc musel vzdať aj náklonnosti k alkoholu, ktorú ukončil až vo veku 75 rokov, kedy ukončil aj protialkoholické liečenie. Kroc zomrel po srdcovej príhode v roku 1984 vo veku 81 rokov. Zanechal za sebou hamburgerové impérium, ktoré pozná celý svet.

Celosvetové tržby spoločnosti vlani predstavovali takmer 27,5 miliardy dolárov. Firma dáva prácu viac ako 36 tisícom ľudí. Burgery sú k dispozícii vo viac ako 100 krajinách po celom svete.

Súvisiace články

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.