Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
06.01.2016, 15:58

Penta konečne získala megaprojekt v Prahe. Zo známej stanice chce spraviť pýchu metropoly

Areál stanice "Masarykovo nádraží" v Prahe čaká v najbližších rokoch zásadná premena.

Roky dohadovania o jej budúcnosti uťala v stredu dozorná rada Českých dráh. Tá schválila prevod pozemkov investičnej skupine Penta, ktorá na ne mala nárok podľa desať rokov starej zmluvy. Dozorná rada však presuny až doteraz oddiaľovala.

Jedna z najzanedbanejších staníc na českej železnici by tak mala prejsť zásadnou premenou. Okrem opravy samotných budov vyrastie na voľných pozemkoch, najmä okolo ulice Na Florenci, obchodno-administratívne centrum, ktoré bude susediť s budovou Florentinum, kde Penta sídli. "Mala by to byť pýcha Prahy," hovorí hovorca Penty Ivo Mravinac. Penta zatiaľ podobu tají, vizualizáciu chce ukázať na konci marca. Stavať by sa mohlo na budúci rok.

Podľa Mravinaca by mala byť napokon celková suma za pozemky vyššia ako 400 miliónov korún (takmer 15 miliónov eur), o ktorých sa hovorí od začiatku, aktuálne ide o zhruba 600 miliónov korún (22,2 milióna eur). Penta tiež ponúkla Českým dráham, že do rekonštrukcie staničnej budovy dá o 35 miliónov korún (1,3 milióna eur) viac ako pôvodne, celkom 135 miliónov korún (5 miliónov eur).

Dopravcovi sa po zdržovaní zmlúv podarilo dojednať, že dostane viac peňazí už po prevode pozemkov, nie až po kolaudácii. Pôvodne mali dostať České dráhy po podpise zmluvy zhruba 110 miliónov korún (4 milióny eur) a zvyšok neskôr po stavebnom povolení a kolaudácii, nakoniec získajú po podpise 230 miliónov korún (8,5 milióna eur).

Urýchleniu rokovaní pomohol aj fakt, že České dráhy museli nečakane hľadať ďalšie peniaze kvôli prehratej arbitráži so Škodou Transportation.

Penta získa jedny z najcennejších pozemkov v Prahe, ktoré dlho ležia ladom. Penta svoj projekt prirovnáva k londýnskemu City. V druhej fáze chce zastavať plochy pozdĺž oboch strán magistrály, na čo by nadviazala treťou fázou na ulici Hybernská.

Predaj stanice je ešte dedičstvom z roku 2006, kedy České dráhy viedol Josef Bazala. Kvôli rozvoju celého areálu vznikla firma Masaryk Station Development, kde majú České dráhy len tretinu, ku zvyšku sa dostala v roku 2011 skupina Penta, ktorá vykúpila podiely napríklad od projektantskej firmy SUDOP Group či ING.
 


 

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.