Vlajky, tričká, nápoje i nové televízory. Anglickí fanúšikovia vedia v športovom ošiali platiť za čokoľvek. A o tom, že pri podpore svojej reprezentácie nie sú skúpi, svedčí i odhad odborníkov, podľa ktorých sa každý skórovaný gól anglického národného tímu premietne do tržieb obchodov a pohostinstiev vo výške takmer 199 miliónov libier. Tentoraz ich však Angličania dokázali vsietiť iba dva a s majstrovstvami sveta sa budú musieť rozlúčiť. Podobne kruto ako obchodníci so svojimi potenciálnymi tržbami. „Ak by sa reprezentácia dostala do druhého kola, spustilo by to nákupné šialenstvo za 1,3 miliardy libier,“ píše vo svojej správe britské Centrum pre maloobchodný výskum.
Nádejný začiatok
Najhorší výsledok národného mužstva od roku 1958. Tak sa zapíše tohtoročný šampionát v srdciach anglických fanúšikov. Ich obľúbenci totiž po dvoch prehrách prídu z Brazílie ešte skôr ako ich pohľadnice. A tak dôvod na bezbrehé míňanie peňazí na suveníry, nápoje, jedlo a športové memorabílie padá.
A pritom to pred začiatkom majstrovstiev vyzeralo tak nádejne. Britské Tesco hlásilo, že predaj veľkoplošných televízií sa v nedávnom období takmer zdvojnásobil, Visa Europe informovala, že od prvého hvizdu v Brazílii sa útrata v supermarketoch platená cez kreditné karty zvýšila o deväť percent. Ešte aj počas víkendu, keď sa hral prvý zápas s Talianskom, Angličania v supermarketoch minuli viac ako 700 miliónov libier.
Diera v ekonomike
Očakávania futbalových výsledkov i ich vplyvov na ekonomiku teda boli veľké. V prípade, že by sa Angličania dostali do finále, ich fanúšikovia by sa podľa Centra pre maloobchodný výskum nezdráhali utratiť takmer 2,6 miliardy libier. „Futbal je v Anglicku trochu náboženstvo, spotreba alkoholu bude v baroch určite nižšia ako pri účasti vo finále. Otázka však je, či to naozaj poškodí ekonomiku, že sa bude menej piť v baroch,“ myslí si analytik spoločnosti Capital Markets Peter Bukov, ktorý dodáva, že ušetrené peniaze sa môžu teoreticky do ekonomiky vrátiť na iných výdavkoch, napríklad dovolenkách. Alebo pri zapíjaní smútku.
Už iba zľavy
Po prehrách s Talianskom a Uruguajom totiž fanúšikom i obchodníkom ostali už iba oči pre plač. Podľa stávkovej kancelárie Ladbrokes to mnohých vzalo dokonca až tak, že každý desiaty zamestnanec si chcel po zmarenom zápase s Juhoameričanmi vziať tzv. sick day. A o šály ši dresy už nadobro stratili záujem. „Ak Anglicko pohorí v základnej skupine, v obchodoch zostane množstvo anglických športových predmetov v zľave,“ vysvetľuje britský ekonóm Howard Archer.