Firma, ktorá existuje už viac ako sto rokov, urobila najnovšie zo svojho majiteľa miliardára. Giuseppe De´Longhi nadobudol dvojmiliardový majetok po tom, čo sa akcie jeho firmy na burze v Miláne vyšvihli o 250 percent v porovnaní s cenou pri vstupe na burzu v roku 2001. K úspechu mu pomohla východná Európa. A trend varenia kávy doma. De´Longhi totiž vyrába kávovary.
Káva doma
Majiteľ Giuseppe De´Longhi sa stal miliardárom vo svojich sedemdesiatich rokoch. Agentúra Bloomberg jeho čistý majetok ohodnotila na dve miliardy dolárov. Vo firme má 67-percentný podiel. De´Longhi vyrába okrem kávovarov aj iné domáce elektrospotrebiče, no najväčšiu časť tržieb, až 40 percent, tvoria práve tlakové stroje na kávu.
Firma De´Longhi začala vyrábať kávovary v deväťdesiatych rokoch, no úspech v podobe členstva v miliardárskom klube sa dostavil až teraz. „Kríza skôr núti spotrebiteľov obmedzovať kupovanie kávy v kaviarňach, kde môže stáť od 2 do 10 eur, a tak dávajú prednosť práve lacnejším náhradám,“ vysvetľuje analytik Peter Bukov z Capital Markets. Ľudia si podľa neho v kríze radšej kúpia domáci kávovar, ktorý im dokáže pripraviť kvalitné espresso s niekoľkonásobne nižšími nákladmi. Cena jednej šálky z domáceho kávovaru sa pohybuje v cene od 10 do 50 centov za šálku.
Kachle a miliardy
A práve na toto dokázala zareagovať firma De´Longhi. „Širokou paletou kávovarov za ceny od 100 do 2 000 eur pokrýva najmä dopyt po káve v západnej Európe, odkiaľ pochádza väčšina tržieb. Podľa výsledkov z minulého roka až 64 percent. Najväčší rast pritom vykazuje na východe Európy, teda v našom regióne. „V roku 2012 im tu rástli tržby tempom až 14,9 percenta,“ doplnil analytik.
Talianska firma De´Longhi je známa najmä svojimi spotrebičmi pre domácnosť, jej príbeh sa však začal úplne inde. Rodinná firma De´Longhiovcov začala už v roku 1902 vyrábať kachle na drevo. V meste Treviso, neďaleko Benátok, začala svoj biznis spolu s ďalšími ikonami talianskeho dizajnu, ako napríklad United Colors of Benetton. V päťdesiatych rokoch sa zamerali na výrobu olejových ohrievačov, no tento biznis neskôr predali.
Darí sa aj konkurencii
„Ľudia, ktorí si radi vychutnajú dobrú kávu, si chcú tento zážitok preniesť aj domov. Z toho profitujú firmy ako De´Longhi,“ vysvetľuje riaditeľ Speciality Coffee Association David Veal, ktorého citovala agentúra Bloomberg. De´Longhi však nie je jediná firma, ktorá stihla tento trend zachytiť. „Konkurencia rastie v podobe Dolce Gusto od Nescafé a Krups, či ďalších nemeckých firiem ako Siemens či Bosch,“ spresnil analytik Bukov. Miesta na rast je však podľa neho stále dosť. Vidieť to aj na akciách takýchto firiem.
Ivana Sladkovská