Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
18.02.2015, 23:53

Slováci nevedia zarábať peniaze, tvrdí americký investor

Šéf US Market Access Center Chris Burry aj o slabinách slovenských start-upov pre HN.

Investor, mentor, podnikateľ, ktorý z technologického startupu Avanade vybudoval nadnárodnú miliardovú spoločnosť. „A to je možné dosiahnuť i na Slovensku,“ tvrdí Burry, ktorý v rámci projektu Startup Sharks prišiel aj na Slovensko. 

Vieme o vás, že poznáte slovenské startupy. Čo im podľa vás chýba najviac?
So slovenskými startupmi sa iba zoznamujem, no ich situácia bude rovnaká ako v celom regióne. Je tu zopár chýb, ktoré stále vidím, ako sa opakujú dookola, a aj u vašich susedov. Jedna z nich je otázka zarábania peňazí. Startupisti sa priveľmi sústreďujú na vývoj produktu, ktorý môže byť mimochodom skvelý, ale potom čakajú, že sa nejakým zázrakom objavia zákazníci. Bohužiaľ, takto to nefunguje. Takto skončíte s produktom, ktorý si zúfalo hľadá zákazníka. V Silicon Valley nie je najdôležitejším produktom nejaký softvér či výrobok, ale fungujúca a prosperujúca firma. Iste, aby ste boli úspešný, potrebujete skvelý produkt, ale tým sa to ani zďaleka nekončí. A s tým súvisí ďalší bežný problém v tomto regióne. Mladí podnikatelia nemajú veľa povedomia o predaji a marketingu. Podľa mňa je to dôsledok minulosti. Chcem zdôrazniť, že to nie je chyba tých ľudí. Musia sa však naučiť premýšľať o tom, ako predávať aj zarábať peniaze. Myslím, že táto roadshow bude super príležitosťou.

Čo teda budete Slovákov učiť na Startup Sharks?
Som rád, že ma sem pozvali. Na Slovensku nie som po prvý raz a viem, že tu sú ľudia s obrovským potenciálom. Slováci sú obrovské talenty a sú veľmi zdatní technológovia. Chýba tu však história podnikania. Opakujem, nie je to chyba Slovákov, ale histórie. Ak si to porovnáme so Silicon Valley, tu sa podniky rodia od druhej svetovej vojny. Je to pravdepodobne najväčšia liaheň podnikov na svete. Jedna analýza dokonca tvrdí, že od roku 2003 vzniklo v Silicon Valley 53 miliardových firiem, v celej Európe len 16. V Kalifornii očividne robia niečo dobre. 

Takže sa dá povedať, že prinesiete kúsok Silicon Valley k nám?
Slovak Business Agency sa tu na Slovensku snaží vytvoriť pre podnikanie priateľské prostredie. A áno, na tejto roadshow sa snažíme priniesť prístup zdieľania zo Silicon Valley sem na Slovensko. Chceme povzbudiť ľudí s nápadmi, aby sa nebáli a šli do toho. Kľúčom sú totiž zdieľanie a komunikácia, odovzdávanie skúseností ďalej. Toto je u nás hlboko zakorenené. Prednášajúci sú skúsení podnikatelia a som rád, že sa môžu podeliť o svoje úspechy aj pády s ľuďmi na Slovensku. Pretože ak má na Slovensku vzniknúť miliardová spoločnosť, môže sa inšpirovať práve ich príbehmi. Naozaj dúfam, že ľudia sa budú veľa pýtať. My môžeme rozprávať celé hodiny, ale to nie je cieľom. Chceme vedieť, akým problémom tu podnikatelia čelia a ako im pomôcť. A budem veľmi rád, ak práve vďaka tejto akcii bude ďalšia multimiliardová spoločnosť pochádzať práve zo Slovenska.

Stretla som sa s mnohými startupmi, ktorí chceli uspieť na globálom trhu. Je to vôbec na Slovensku reálne?
Na sto percent áno. Fantastické nápady nepoznajú jazyk ani hranice. Napríklad maďarský startup Prezi (aplikácia určená na komunikáciu prednášajúceho s publikom, ktorá vyzbierala 57 miliónov dolárov od investorov, pozn. red.). Maďarsko je síce väčšia krajina, ale čelí úplne rovnakým prekážkam ako Slovensko, ktoré má ešte aj výhodu v podobe eura. Keď som cez Maďarsko prechádzal, videl som v novinách fotografiu jedného zo zakladateľov s Barackom Obamom. A to je naozaj cool, však? Ďalší príklad – Estónsko, ešte ťažší jazyk a menšia krajina ako Slovensko. A vyprodukovali Skype. A nielen to, poznám hneď niekoľko veľmi úspešných estónskych startupov. Takže moja odpoveď je áno, na Slovensku je viac ako možné vytvoriť globálnu miliardovú firmu.

Čo teda potrebuje firma mať, aby sa z nej stala miliardová spoločnosť?
V prvom rade sa musíte sústrediť na to, aby ste boli pre zákazníkov atraktívni. Určiť si, kto je váš zákazník a aký jeho problém chcete vyriešiť. A ako sa líšite od konkurencie. Až potom sa treba sústrediť na technológiu, ktorá tento problém rieši. Pretože vaša technológia problém nevytvára – musíte ho nájsť, pomenovať a povedať zákazníkovi, že práve vaše riešenie je to najlepšie. Technológia má problém riešiť, a nie ho vytvárať.

Alebo môžete ľuďom ukázať, že majú problém, o ktorom ani nevedeli, že ho majú.
Vlastne, toto je veľmi zriedkavé, ale stáva sa to. Vy môžete mať skvelé riešenie, ale je to zákazník, kto nejaký problém má. Nemusí ho vidieť, ale je aj veľmi ťažké nejaký problém vytvoriť. V tomto odbore sú majstrami výrobcovia luxusného tovaru. Človek nevie, že potrebuje peňaženku za 10-tisíc dolárov, až kým ju nevidí v obchode. Ale títo ľudia míňajú na marketing milióny, ba až miliardy a cielia na veľmi úzku skupinu ľudí – povedzme na jedno percento najbohatších. My sa však musíme sústrediť na ten stred. V tomto pásme žije väčšina firiem.

Myslíte si, že je dnes jednoduchšie založiť globálnu firmu ako kedysi?
Ale iste. Hneď z niekoľkých dôvodov. Internet zmenil úplne všetko. Dnes si môžem stiahnuť nejaký softvér doslova na počkanie. Kedysi by som na to potreboval CD, alebo asi tak 70 diskiet. Prenos dát sa zredukoval na lusknutie prstami. A to hovoríme o období pred desiatimi až pätnástimi rokmi. Keby sme sa vrátili o sto rokov späť, tak by sme na prenos informácie potrebovali niekoľko dní, kým by loď so správou dorazila tam, kam chceme, alebo by sme štyri dni sedeli pri telegrafe a vyťukávali. 
Druhá vec je, že hodnota hardvéru je takmer nulová. Máte smartfón? 

Mám iPhone.
Výborne. Videl som štúdiu, ktorá vypočítala, že pred dvadsiatimi rokmi by výroba zariadenia s výpočtovou kapacitou iPhonu stála až 3,5 milióna dolárov. Vo svojom vrecku nosíte technológiu, ktorá by pred 20 rokmi stála milióny. Dnes za to dáme, tipujem, asi 500 eur. Chcem tým povedať, že hardvér je dnes v podstate zadarmo. A s príchodom cloudu to už nemusíme vôbec riešiť. Nemusím sa starať o nákup serverov, jednoducho si zaplatím toľko výpočtovej kapacity, koľko potrebujem. A niekto sa mi o ňu ešte aj stará. A ďalšia vec je, že marketing je bez hraníc. Môžem svoj produkt inzerovať a predávať takmer všade, bez ohľadu na to, kde ho vyrábam. Keď si tieto veci dáme dokopy, zistíme, že prekážky, ktoré nás kedysi delili od vytvorenia globálnej spoločnosti, sú preč. Na vás je už len vymyslieť najlepší spôsob, ako vyriešiť niečí problém. A tu sa opäť dostávame k tomu, čo som spomínal. Teda identifikovať zákazníka, vyriešiť jeho problém lepšie ako konkurencia. A ak to dokážete, vyhráte. A to platí bez ohľadu na to, či ste na Slovensku, v Kalifornii, alebo v Južnej Afrike.

Vy sám ste zakladali dnes už globálnu firmu. Ako ste to dokázali a čo bolo na tom najťažšie?
Najťažšie bolo pochopiť vplyv kultúry na podnikanie. Pre mňa to bola najväčšia výzva. Nie je to len jazyková bariéra, ale sú to úplne odlišné prístupy. Inak sa robí biznis v Madride a inak v Berlíne. Alebo v Číne. Ako podnikateľ to musíte pochopiť. Napríklad v USA, vo Švajčiarsku a v Nemecku sa biznismeni zameriavajú na fakty. V Taliansku alebo napríklad Španielsku zase berú viac do úvahy dojmy a emócie, rozprávajú ohnivo a veľa gestikulujú. A napríklad v Ázii bude biznismen na rokovaní iba ticho sedieť, počúvať a správať sa maximálne úctivo. Kladú totiž dôraz na reputáciu. A ja ako Američan musím porozumieť ich komunikácii, inak nepochopia, čo im chcem povedať. Nie je to však tak, že by bola nejaká kultúra zlá, je to o rozmanitosti. Ako podnikateľ sa tomu nesmiete brániť, ale musíte sa tomu doslova poddať. Vidím to aj na startupistoch, ktorí prídu do Silicon Valley z východnej Európy. Sú ako obarení, keď zistia, akí sú Američania priami a otvorení. Ale tak to chodí, musíte sa prispôsobiť prostrediu, v ktorom robíte biznis. Nemôžete čakať, že sa prostredie prispôsobí vám.

Žraloci z USA priplávajú na Slovensko
Nemôžete ísť do Silicon Valley? Nič to, Silicon Valley príde k vám. Konkrétne do Bratislavy, Žiliny a Košíc. Na roadshow s názvom Startup Sharks bude prednášať päť spíkrov priamo zo Silicon Valley, medzi nimi aj Chris Burry. Roadshow organizuje Slovak Business Agency. „Slovak Business Agency chce prostredníctvom prednášok a osobných konzultácií so svetovými spíkrami zo Silicon Valley podporiť záujem o podnikanie ako také a zároveň pomôcť podnikateľom cennými radami. Cieľovou skupinou sú najmä študenti univerzít, začínajúci aj etablovaní podnikatelia, členovia startupovej komunity na Slovensku, absolventi, vedátori, ale aj nezamestnaní,“ priblížil generálny riaditeľ SBA Branislav Šafárik. 

V nadväznosti na roadshow bude SBA čoskoro spúšťať tri programy, takzvané komponenty pre podnikateľov v rôznom štádiu životného cyklu. Program nazvali Startup pool, Startup sea a Startup ocean ako paralela k postupnému vývoju od účasti na seminároch cez mentoring až po stáž v zahraničí. Podujatie sa koná v rámci schémy na podporu startupov a Programu na podporu startupov, ktorý zastrešuje Ministerstvo hospodárstva SR.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.