Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
02.12.2014, 12:52

Čierny piatok sklamal. Aj kvôli Walmartu

Najväčší reťazec mal "čierny piatok" celý týždeň. Ľudia tak nakupovali ešte pred sviatkom konzumu.

Najväčší maloobchodný sviatok v Amerike vykázal menšie tržby než pred rokom. A to až o 11 percent. Vyplýva to zo správy National Retail Federation.  Práve prvý piatok po Dni vďakyvzdania nazývaný aj „Black Friday“ je oslavovaný ako deň veľkých zliav, ktoré majú prilákať do obchodov viac zákazníkov.  Slabšie tržby na americkom kontinente boli sklamaním najmä preto, že analytici predpovedali, že pôjde o  najväčšiu vianočnú nákupnú sezónou všetkých čias. Vysvetľujú si to najmä tým, že mnoho obchodov zahájilo propagačné akcie už na začiatku týždňa, čím chceli získať výhodu nad konkurenciou.

Shop ´til you drop, ako vravia Američania. Tentokrát však nákupný sviatok využili aj na protesty, ako v americkom Fergusone. Snímka: Reuters

Meniace sa spotrebiteľské návyky

Tento rok tak prišlo do obchodov o šesť miliónov nakupujúcich menej, než sa očakávalo. NRF pripísal tento pokles meniacimi sa spotrebiteľskými návykmi, ako je napríklad predošlé akcie či rast on-line nakupovania. „Posilnenie hospodárstva, ktoré mení závislosť spotrebiteľov o hlboké zľavy, vysoko konkurenčné prostredie ale aj schopnosť nakupovať 24hodín sedem dní v týždni on-line. Tohto všetkého sme boli svedkom tento víkend,“ povedal  generálny riaditeľ NRF, Matthew Shay vo vyhlásení.  Čierny piatok tak stál v priemere 380,95 dolárov na osobu. Celkové predaje sa odhadujú vo výške až 50,9 miliardy dolárov.

Wal-Mart ako víťaz

Jedným z príkladov obchodov, ktoré stavili na zľavy už od začiatku týždňa je maloobchodná spoločnosť Wal-Mart. Tá dokonca skočila po zbrani proti konkurencii najvýraznejšie. Spoločnosť dala zľavu až na 20 tisíc položiek, rovnako zvýšila počet položiek online z jedného milióna na sedem miliónov. K dispozícii mal aj rozšírené možnosti dopravy. A vyplatilo sa. Wal-Mart vykázal na Deň vďakyvzdania rekordný online predaj. Podľa Matthew Shaya mohla mať táto agresívna stratégia vplyv na celkové výsledky nákupov počas Čierneho piatka. A to tým, že si zákazníci kúpili zľavnený tovar skôr v týždni a už nechodili do obchodov neskôr.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.