Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
16.12.2014, 00:00

Cena ropy padá. No benzín sa u nás zlacňuje najpomalšie

Kým padajúca ropa stláča u susedov ceny pohonných látok nadol, u nás si na lacnejšie tankovanie kvôli vysokej dani i slabej konkurencii ešte počkáme.

Nové a nové minimá. Na ne v posledných týždňoch padá cena ropy na burze. Paradoxom však je, že to slovenskí vodiči cítia podstatne slabšie ako tí v okolitých krajinách. Cena ropy Brent, od ktorej sa tiež odvíja cena benzínu, sa od leta značne prepadla a dnes atakuje hranicu 60 dolárov za barel. Na našich čerpačkách sa tento fakt prejavil poklesom cien asi o 11 percent. V Česku je však napríklad prepad cien výraznejší – o 16 percent.

Dôvod? Podľa expertov slabá konkurencia a najmä spotrebná daň z benzínu. Tú totiž máme spomedzi našich susedov najvyššiu. Kým u našich západných susedov ide z každého zaplateného litra benzínu do štátnej kasy 68 centov, na Slovensku je to o rovných desať centov viac. „V Česku je tiež konkurencia vyššia než u nás. A to sa môže prejaviť aj na rýchlejšie klesajúcich cenách,“ hodnotí analytik Jozef Badida.

Faktom však stále zostáva i to, že pokles cien palív sa prejavuje o niečo neskôr, ako klesá samotná hodnota na burze. „Ropné spoločnosti však môžu tiež vyčkávať, či sa cena ropy zastabilizuje,“ tvrdí analytik spoločnosti Next Finance Jiří Cihlář. Až následne uvažujú o úprave cien na lokálnych úrovniach.

„Ceny znižujeme už niekoľko týždňov. Naposledy cez víkend,“ potvrdil nám hovorca Slovnaftu Anton Molnár. Zlacňovanie by však malo ešte pokračovať. Analytici očakávajú, že cena palív by mala do konca roka klesnúť ešte o ďalších 10 až centov. Takáto situácia by pritom mala pokračovať až dovtedy, kým nedôjde k rapídnemu zdražovaniu ropy.

Podľa údajov portálu energy. eu priemerná cena benzínu na Slovensku je 1,36 eura za liter. Diesel je ešte o niečo lacnejší, predáva sa za 1,25 eura. Hoci tak tankujeme zhruba o 15 centov na liter lacnejšie než v lete, stále sme na tom spomedzi krajín strednej Európy najhoršie.

Vysoká daň

Lacnejšie palivá môžeme tankovať na pumpách nielen v Česku, Maďarsku či Poľsku, ale dokonca aj v Rakúsku. Na rakúskych čerpačkách dostanete benzín v priemere o dva centy lacnejší než na Slovensku. V Česku je tento rozdiel ešte väčší.

Jedným z dôvodov je najmä vysoká spotrebná daň na pohonné látky. Kým napríklad Rakúšania zaplatia z ceny jedného litra benzínu 73 centov do štátnej pokladnice na daniach, u nás je to o päť centov viac.

Nafta sa zlacňuje rýchlejšie

Slováci dokonca tankujú jeden z najdrahších benzínov bez spotrebnej dane a DPH dokonca v rámci celej Európskej únie. Podľa aktuálnych údajov spoločnosti Eurostat za jeden liter zaplatíme približne 0,57 eura, čo je o dva centy viac ako priemer všetkých štátov Európskej únie. Celkovo sme tak na siedmom mieste.

Kým benzín sa zlacňuje pomaly, cena nafty klesá rovnakým tempom ako napríklad v Česku. Za liter tak zaplatíme 1,25 eura.

Letenky ani autobusy nezlacnejú

Aj keď sa ceny ropy od leta prepadli o 45 percent, lacnejšie cestovanie nehrozí. Letecké spoločnosti nad touto možnosťou zatiaľ

ani neuvažujú. Argumentujú tým, že ceny za kerozín, letecké palivo, tvoria len jednu časť ceny letenky. „Podstatnejšiu časť ceny letenky tvoria poplatky za nájom lietadiel, poistenia a poplatky na letiskách. Cenová politika leteckej spoločnosti nestojí len na cenách ropy,“ uviedol pre HN hovorca Českých aerolínií Daniel Šabík. Obdobie nižšej ceny ropy tak spoločnosti využívajú aj na dozásobenie. „Využili sme nižšie ceny ropy, aby sme doplnili svoje zásoby paliva,“ uviedla pre HN Kasia Gaborec-McEvoy, marketingová manažérka írskeho nízkonákladového prepravcu Ryanair. Okrem cien ropy sa letecké spoločnosti v Európe pri nastavovaní cien riadia aj kurzom eura oproti doláru. Ten má momentálne klesajúcu tendenciu.

Lacnejšiu naftu tankujú aj autobusoví dopravcovia. Tí však momentálne ťahajú v zápase o cestujúcich s vlakmi zadarmo za kratší koniec. A napriek tomu, že lacnejšie palivo im znižuje náklady, nie však v dostatočnej miere. „Tržby nám kvôli vlakom klesli viac, než ako sa nám znížili náklady,“ hovorí Milan Mučina z lučeneckej spoločnosti Mučina. Okrem toho nafta je len jedna z položiek, ktoré sa do nákladov premietajú. Popri nej svoje robí aj cestná daň či mýto. Malí dopravcovia tak priestor na znižovanie cestovného nevidia. Pri spoločnostiach, ktoré vykonávajú dopravu na základe zmlúv so samosprávnymi krajmi, je cena stanovená práve zmluvami.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.