V roku 2014 predal koncern Volkswagen na ruskom trhu 260-tisíc vozidiel, z toho až 185-tisíc vyrobil priamo v Ruskej federácii. Medziročne však predaje nemeckého gigantu spadli o 44 percent. A menej práce teda majú i Košičania. V areáli prekladiska Interport Haniska totiž v starej hale sídli nenápadný montážny závod Volkswagenu.
Jeho zamestnanci tu plnia najnezvyčajnejšiu úlohu – rozoberajú čerstvo vyrobené autá v Bratislave a pripravujú ich na export do Ruska. Dôvodom je vysoké clo a prísna politika Ruska a Ukrajiny na dovoz hotových áut. „Teraz robia oveľa menej áut ako kedysi,“ prikyvuje pracovník SBS-ky na vjazde do areálu a dodáva, že „kšefty s Ruskom sa teraz veľmi nehýbu“. Pred budovou, kde má nemecká automobilka kancelárie a veľkú dielňu, stojí na oplotenom parkovisku v colnom priestore približne 80 luxusných modelov Touareg.
Autá demontuje prenajatý personál
Vo firme sa dozvedáme, že riaditeľ košickej pobočky je na služobnej ceste. Zamestnanci nás s otázkami o dosahu ruskej automobilovej krízy odkazujú na bratislavskú centrálu. Informácie poskytovať nesmú. Prezradia iba to, že demontáž vozidiel pre firmu vždy zabezpečovali agentúrni zamestnanci. Volkswagen si ich najímal flexibilne podľa plánovaných transportov. Počty vraj nevedia. „My sa venujeme dokumentácii a finančným výkazom,“ dozvedáme sa v kancelárii. To, že k hromadnému prepúšťaniu za posledných 12 mesiacov v košickom Volkswagene nedošlo, potvrdzuje i Veronika Černá z kancelárie generálneho riaditeľa Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny v Bratislave.
Málo práce
Naše kroky preto smerujú priamo do montážnej haly VW, kam sa nám po chvíli blúdenia podarí dostať. V nej parkuje približne štyridsať SUV-čiek. Ďalšie tri sa na stojanoch rozoberajú. Pracovná hektika tu však nepanuje, po dielni sa prechádzajú iba traja montéri. Do rečí sa nepúšťajú, odkazujú nás na vedúceho zmeny. No ten si niekam pracovne „odbehol“. Dozvedáme sa však napríklad to, že rozmontované autá z Košíc sa skladajú v jedinom ruskom závode VW v meste Kaluga. Tam koncern montuje viacero modelov. V rámci kompletnej výroby typy Tiguan a Polo, vyvinuté špeciálne pre ruský trh, a ďalej modely Octavia a Fabia patriace k značke Škoda. Kompletná výroba označovaná skratkou CKD – Completely Knocked Down – znamená, že sa vozidlá dodávajú už v montážnych súpravách obsahujúcich všetky komponenty potrebné na montáž. Potom sa v cieľovej destinácii zvaria, opatria sa náterom a zmontujú. Modely Multivan T5 z Hannoveru a Touareg z Košíc sa v Kaluge vyrábajú na báze čiastočnej predmontáže systému SKD – Semi Knocked Down. Autá sa dodávajú v súpravách, ktoré obsahujú už čiastočne zmontované komponenty.
Investujú výmenou za nižšie clo
Ako sa kríza v Rusku dotkla Slovákov, môžeme iba odhadovať. „K vývoju na jednotlivých trhoch sa ako výrobný závod nevyjadrujeme,“ vraví hovorca Volkswagenu Slovakia Vladimír Machalík. Posledný známy údaj o košickej prevádzke pochádza z roku 2007. Volkswagen tam vtedy rozobral okolo 7-tisíc vozidiel celého koncernu, obrat pobočky vtedy dosiahol hodnotu takmer 113 miliónov eur. Čerstvé informácie slovenský Volkswagen prezradiť nechce. Na porovnanie – hannoverská spoločnosť ILH demontuje pre koncern VW úžitkové vozidlá. Za 10 rokov svojej existencie rozobralo jej 240 zamestnancov v auguste tohto roka 25-tisíce auto určené na export. Denne tam dokážu rozobrať a na vývoz pripraviť do 60 vozidiel.
Nemecký koncern pritom začiatkom septembra otvoril v Kaluge novú továreň za 250 miliónov eur. Automobilke má pomôcť redukovať náklady. Nie je však jediná. Rovnakú sumu investoval i americký Ford do fabriky v Tatarstane, ktorú spustil začiatkom septembra. Obe automobilky predbehol francúzsky Renault, keď začiatkom roka spustil v novom závode v Samare výrobu motorov. Rusko totiž medzinárodné automobilky motivuje budovať nové továrne výmenou za to, že ich necháva dovážať automobilové diely s nulovými alebo nízkymi daňovými sadzbami.