Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
21.06.2015, 18:30

Apple Watch ničí predaje švajčiarskych hodiniek

Švajčiarskemu exportu hodiniek sa príliš nedarí.

Typický vývozný artikel neutrálneho európskeho štátu zaznamenal minulý mesiac najväčší mesačný prepad za viac ako päť rokov, čiže od roku 2009, kedy približne skončila finančná kríza. Na vine bol nielen silný frank, ale aj uvedenie smart hodiniek od značky Apple na trh.

Dodávky hodiniek do zahraničia v máji podľa údajov Švajčiarskej federácie pre hodinársky priemysel poklesli o 8,9 percenta na 1,71 miliardy švajčiarskych frankov. V máji sa tak hodinársky export dočkal najstrmšieho percentuálneho prepadu od novembra 2009. Znamená to, že export hodiniek za prvých päť mesiacov tohto roka poklesol o 0,3 percenta.


Graf znázorňuje medziročný percentuálnu zmenu švajčiarskeho vývozu hodiniek od finančnej krízy na základe údajov Federálnej colnej správy.

Rekordné posilňovanie švajčiarskeho franku voči euru v tomto roku spôsobilo švajčiarskym hodinárom značné problémy. Tí tak momentálne bojujú s celosvetovým prispôsobovaním cien. Negatívny vplyv švajčiarskej meny len zhoršilo uvedenie smart hodiniek Apple Watch na trh v tomto roku a už budúci týždeň sa táto technická vymoženosť dostane na pulty obchodov v mnohých krajinách, Švajčiarsko nevynímajúc. To by mohlo maloobchodníkov viesť k obmedzeniu objednávok švajčiarskeho tovaru z obáv z väčšej konkurencie.

Čiastočne negatívny vplyv by mohlo uvedenie Apple Watch mať aj na vývoz hodiniek z lacnejších segmentov do USA. Americký trh by tak v tomto roku mohol oproti vlaňajšiemu 6 percentnému rastu spomaliť na rast iba v rádoch nižších jednociferných percent.

Prepad dodávok sa podpísal na trhu v USA 14 percentami a 34 percentami potom na trhu v Hongkongu, kam jazdia práve hodinky často kupovať čínski spotrebitelia z dôvodu úspory na daniach. Pravdou je, že máj mal oproti minulému roku o dva pracovné dni menej.

Silný dolár a slabé euro priťahujú tento rok ázijských turistov skôr do Európy než do USA, čo by mohlo byť ďalším faktorom ovplyvňujúcim pokles
dodávok do USA. Majiteľ preslávenej švajčiarskej značky Cartier Richemont znížil ceny v Hongkongu aj USA, zatiaľ čo LVMH(Moët Hennessy Louis Vuitton), ktorý je vlastníkom slávnej hodinárskej značky TAG Heuer znížil ceny v Hongkongu v marci dokonca o 13 percent.

Richemont dnes odpísal takmer 0,8 percenta, Swatch takmer 0,5 percenta pridal.

Článok bol zverejnený na webe patria.cz

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.